Mid-High end monitor advies/ervaringen ...

Volgens mij heeft dat niks met de grote van de woofer te maken. Volgens mij bedoeld ie dat een golf van 31 hz 10,5 meter lang is. Maar dat is best wel idioot want de ook mega studio's is de luister positie vaak ook minder dan 10 meter van de speakers. En er zijn best een hoop edm producers die gewoon een klein hok hebben.

Het is natuurlijk wel zo dat een grotere woofer lager kan qua freq dacht ik.

En acoustisch aanpakken studio zijn de mening ook over verdeeld. Volgens mij is dat vooral om in de hele ruimte gebalanceerd te laten klinken. Maar er zijn zat mensen die met weinig aanpassingen prima kunnen werken met de sweetspot/luisterpositie. Zolang je de ruimte maar goed kent.

Ik draai op passieve Dynaudio BM15's op een bryston 4b. Is 250 wat continue per kant maar echt hard gaat het niet. Althans in mijn optiek. Maar bij mij is niks aangepast. Badkamer deur gaat wel helemaal ramelen. Dat dan wel. En dat is 6 meter verwijdert van de 1ste speaker.

het beste wat je kan doen is gewoon op een mega PA ergens in een concert zaal extra checken. Daar heb je wel die 10 meter. En flink vermogen. Volgens mij heeft kane dat bij hun laatste cd zo gedaan dat ze een hal hadden waar ze een dikke Pa hadden staan. Maar of het Kane was weet ik niet meer zeker. maar doet er ook niet toe.

Die westlake's zag ik dat die voor 2000 dollar per paar gingen op ebay. Maar daar moet je nog een versterker bij hebben.

:okdan:

Ik heb zelf een set Dynaudio BM5A mk 1. De 624 was de andere optie, maar de Dynaudio's klonken mij helderder in het hoog. Ik heb destijds ook een 3-weg set van PMC gehoord waar ik erg van onder de indruk was. Wellicht ook een optie, alhoewel ik geen ervaringsdeskundige in dit segment ben.

Ik ben recent gegaan voor de optie om de ruimte (3m x 4,6m) akoestisch te gaan aanpakken.
Ik kan echter nog niets vertellen over het eindresultaat want dit is nog in opbouw.
Wat ik je wel al kan vertellen is dat er een pak werk aan is als je dit goed en proper wil doen (afhankelijk van hoe ver je wil gaan natuurlijk).
Zoveel werk trouwens dat ik de laatste maanden quasi niet meer van muziek gemaakt heb... .
Met de gedachte in het achterhoofd om het goed te doen en er dan vele jaren plezier van te hebben.

De metingen in mijn hok tonen aan dat er berhoorlijke problematische dips zitten in de 120 en 80 Hz zones.
En van wat ik overal lees is dit het moeilijkste probleem om te tackelen (wat Steve303 ook al zegt)
Velen vinden het dan maar goed zo en laten het zo, maar als je echt verder wil met perfecte geluidsweergave (semi flat), moet je alles uit de kast halen om je ruimte goed te krijgen. En dat kost geld en ruimte!

Mijn keuze zou zijn (zover ben ik nog niet) om een goed bedrijfje in de arm te nemen en alles aan te pakken met het budget wat jij wil uitgeven.

Maw, zelfs hi end monitors van 10k per stuk zullen bedroevend zijn in een slecht behandelde ruimte ben ik bang.

Hi,

Je moet jezelf eerst afvragen; waarom je nieuwe monitors nodig denkt te hebben.
- Kom je met de huidige set laag tekort? (< 49Hz)
- Mis je detail in jouw afluistering?
- Klinken jouw mixes anders/slecht buiten jouw studio (slecht vertalende mixes)?

Voor de laatste twee is de oplossing; akoestische behandeling van jouw ruimte.
Voor de eerste kun je een sub erbij danwel monitors met lagere weergave, overwegen, maar dan nog is akoestische behandeling een vereiste wil je de kwaliteit van jouw afluisteringssysteem kunnen onderscheiden.

Maw, zelfs hi end monitors van 10k per stuk zullen bedroevend zijn in een slecht behandelde ruimte ben ik bang.

Exact! :okdan:

Exact! :okdan:

Ik wil de draad niet kapen, maar toen ik net hier die 120 - 20 sweep test deed, waren er momenten dat de bass bijna volledig weg was.. Zucht, dit kan niet goed zijn. Het troost me wel dat ik denk ik niet de enige ben met die issues!!

Hoeveel denk jij dat het kost om een ruimte als de mijne (3m b x 4.4m l x 2.4 m hoog) acceptabel te krijgen? Heb AdamF7's en een KRK 7s sub..

Heb hier een set neumann kh310 staan.
En een set genelec 8040's

De genelecs winnen op hun sloffen de race met de neumanns die per stuk meer kosten dan een nieuwe set 8040s.

Staat je dus vooral niet blind op reviews, prijs, etc.
Maar ga vooral eens ergens luisteren in een winkel die meerdere redelijke monitoren heeft staan.

Qua specs / tests zijn er natuurlijk altijd bepaalde sets die "superieur" zouden moeten zijn.
Maar uiteindelijk gaat het vooral om wat jij prettig vind weg luisteren en dat je mixen goed vertalen elders.

De genelecs winnen op hun sloffen de race met de neumanns die per stuk meer kosten dan een nieuwe set 8040s.

Staat je dus vooral niet blind op reviews, prijs, etc.
Maar ga vooral eens ergens luisteren in een winkel die meerdere redelijke monitoren heeft staan.

Qua specs / tests zijn er natuurlijk altijd bepaalde sets die "superieur" zouden moeten zijn.
Maar uiteindelijk gaat het vooral om wat jij prettig vind weg luisteren en dat je mixen goed vertalen elders.

Dat sowieso!

Maar wat 'verrassend'! Hoe groot is jou ruimte waar je zit?

Kan dat ook niet wat te maken hebben dat die genelec's net zoals mijn mackie's wat licht gekleurd zijn en wat meer hifi geluid hebben?

Laatst gewijzigd:
Dat sowieso!

Maar wat 'verrassend'! Hoe groot is jou ruimte waar je zit?

Kan dat ook niet wat te maken hebben dat die genelec's net zoals mijn mackie's wat licht gekleurd zijn en wat meer hifi geluid hebben?

yes sir, slight smiley curve waardoor het uiteindelijk klinkt alsof er een dekentje over het mid ligt. Valt aan te wennen natuurlijk maar qua mix sneller resultaat op o300/o310.

voor de midfields ik hou wel van de dynaudio 12p met een wat stevige versterker erachter. niet te duur ( 2de hands). ben je met versterker voor ca 1000 klaar met wat zoeken
bas genoeg, van de speakers dan natuurlijk, in kleine ruimte is bas inderdaad wel lastiger goed te horen.
die 120 hz lukt meestal beter als de reflexies wat kunnen worden teruggebracht.

Monitors zijn vooral bedoeld om eerlijk te klinken, niet gekleurd.

De Genelecs kleuren meer en daardoor vindt jij ze lekkerder klinken. Dat is niet perse erg, want dan word je wellicht enthousiaster van je eigen creaties. Dat is ook wat waard.

Ik zou ook eens kijken naar PMC. Klein & Hummel (= nu Neumann) zit in dezelfde range als je over dezelfde bedragen spreekt. Verder kun je ook eens kijken naar iets nieuws zoals Amphion of een andere neutrale speaker zoals ProAc Studio100. Saai maar zeer goed qua translatie.

Let wel: neutraal klinkt vaak niet goed, maar is (heb ik althans geleerd in de laatste jaren) wel de basis om sneller goed gebalanceerde tracks mee neer te zetten. Dit is niet van de een op andere dag klaar, maar vereist gewenning etc.

Als het goed klinkt zit er vaak een toefje laag en hoog in, maar een goede track klinkt op een neutraal systeem ook goed en dan dus ook zeker op een "smile" systeem.

Zoals Jompo al aangaf, een goede speaker in een slechte ruimte is een beetje zonde van je tijd/geld. Of zoals Mischa (Jacobi) eens tegen me zei: Investeer minimaal net zoveel geld in je ruimte/akoestiek als in je speakers. En let ook op met plaatsing. (tip: laat twee vrienden eens tegelijkertijd met de monitors heen en weer lopen terwijl jij luistert...)

Over 35hz... Ik ben geen expert, maar heb je echt de volledige 10 meter nodig? Volgens mij niet nl en zeker niet met flink wat rockwool in je studio. Verder kun je sowieso het beste maar een beetje oppassen met laag...

AS Digital is ook nog een merk dat hier door mensen wordt gebruikt, ook de moeite waard. En kijk ook eens naar Geithlan.

Oh ja, de meeste serieuze bedrijven willen je de speakers wel op proef meegeven. Zorg dan dat je een shortlist hebt en dat je die in dezelfde week kunt vergelijken ;-)

Succes!

Monitors zijn vooral bedoeld om eerlijk te klinken, niet gekleurd.

De Genelecs kleuren meer en daardoor vindt jij ze lekkerder klinken. Dat is niet perse erg, want dan word je wellicht enthousiaster van je eigen creaties. Dat is ook wat waard.

Dat is zeker wat waard!
Vermoed vandaar dat je een setje Yamaha NS-10's vaak naast main monitors zag staan.

Ik zou ook eens kijken naar PMC. Klein & Hummel (= nu Neumann) zit in dezelfde range als je over dezelfde bedragen spreekt. Verder kun je ook eens kijken naar iets nieuws zoals Amphion of een andere neutrale speaker zoals ProAc Studio100. Saai maar zeer goed qua translatie.

Let wel: neutraal klinkt vaak niet goed, maar is (heb ik althans geleerd in de laatste jaren) wel de basis om sneller goed gebalanceerde tracks mee neer te zetten. Dit is niet van de een op andere dag klaar, maar vereist gewenning etc.

Als het goed klinkt zit er vaak een toefje laag en hoog in, maar een goede track klinkt op een neutraal systeem ook goed en dan dus ook zeker op een "smile" systeem.

Zoals Jompo al aangaf, een goede speaker in een slechte ruimte is een beetje zonde van je tijd/geld. Of zoals Mischa (Jacobi) eens tegen me zei: Investeer minimaal net zoveel geld in je ruimte/akoestiek als in je speakers. En let ook op met plaatsing. (tip: laat twee vrienden eens tegelijkertijd met de monitors heen en weer lopen terwijl jij luistert...)

Over 35hz... Ik ben geen expert, maar heb je echt de volledige 10 meter nodig? Volgens mij niet nl en zeker niet met flink wat rockwool in je studio. Verder kun je sowieso het beste maar een beetje oppassen met laag...

AS Digital is ook nog een merk dat hier door mensen wordt gebruikt, ook de moeite waard. En kijk ook eens naar Geithlan.

Oh ja, de meeste serieuze bedrijven willen je de speakers wel op proef meegeven. Zorg dan dat je een shortlist hebt en dat je die in dezelfde week kunt vergelijken ;-)

Succes!

De Neumans vond ik idd al interessant! De rest ga ik eens rustig bekijken.

Bedankt voor je info! :okdan:

Over 35hz... Ik ben geen expert, maar heb je echt de volledige 10 meter nodig? Volgens mij niet nl en zeker niet met flink wat rockwool in je studio.

Het is inderdaad een misverstand dat je in een kleine ruimte de lagere frequenties niet zou kunnen horen of dat je op grote afstand van de speaker moet staan/zitten om deze frequenties te kunnen horen.

Dat je op minimaal 3mtr afstand van de grote 3-weg mainmonitors moet zitten heeft enkel te maken met het feit dat je op kortere afstand de woofer, mid driver en tweeter afzonderlijk van elkaar gaat horen en pas op bepaalde afstand het geluid als een geheel kunt ervaren.
En in een studio van 3,5mtr lang zou je met je rug tegen de achtermuur aan moeten gaan zitten.

Het probleem met lage frequenties in een onbehandelde kleine ruimte is dat je bijna overal in een null/dip zit voor de lage frequenties.
De golflengte van bijv. 35Hz is 9,8mtr., maar je hoeft heus niet op die afstand te gaan staan om het te horen; de drukgolf verplaatst zich gewoon van de luidspreker de ruimte in en langs jouw oren.
Echter, op o.a. 1/4 golflengte (= 2,45mtr) vanaf de achtermuur heb je, door de teruggekaatste geluidgolf, een uitdoving van die frequentie; en dit is precies waar de luisterpositie zich hoogstwaarschijnlijk zich zal bevinden in een ruimte van 3,5mtr lengte.

Met serieuze absorptie is de basweergave ook in een kleine ruimte zeker op acceptabele niveau te krijgen. :)

Nog een pro aan kh3xx en amphion.. hele fijne sweetspot en beide verlenen zich ook prima in ruimtes die niet perfect geconditioneerd zijn. Imo amphion net iets beter maar is de prijs dan ook naar. Deze sets hoeven zeker niet droog te klinken of suf te klinken maar als je hype wil kan je ook een pa setje erbij zetten

ik zit op 2 m van men genelecs 1038,als ik de sub wil horen moet ik op zen minst met men stoel nog 1,5m naar achter gaan.

bij laag volume heb je dat probleem minder maar dan is de balans niet goed van het hoog/mid omdat de speakers op een bepaald volume moeten spelen.

i had ze wel gekocht omdat ze dirtcheap waren en kon deze onmogelijk laten staan.

Maar er moet zeker en van een nearfield systeem erbij

ik zit op 2 m van men genelecs 1038,als ik de sub wil horen moet ik op zen minst met men stoel nog 1,5m naar achter gaan.

bij laag volume heb je dat probleem minder maar dan is de balans niet goed van het hoog/mid omdat de speakers op een bepaald volume moeten spelen.

i had ze wel gekocht omdat ze dirtcheap waren en kon deze onmogelijk laten staan.

Maar er moet zeker en van een nearfield systeem erbij

Ik denk eerder dat je afluister positie precies in de "cancelling" plaats in de sub freq zit.. Speel eens met de plek van je monitors enz.

Back