Phonic Buizencompressor

nou, pas bij het laatste berichtje van fallafel werd mij duidelijk dat hij misschien niet precies weet waarover wij praten, en dan bedoel ik dat op een technische manier. Een veel gemaakte fout van mensen als mij is inderdaad dat wij ervanuit gaan dat andere dezelfde kennis hebben over bepaalde onderwerpen.

Ik zit zelf beroepsmatig in het studiovak, en de bijbehorende termen zijn voor mij dus gewoon spreektaal. Iets dat in mijn ogen simpel en voor de handliggend is, hoeft dat niet te zijn voor iemand anders. Misschien een kwestie van spraakverwarring, maar tijdens deze discussie leek de boodschap mij duidelijk.

Toon: je hebt helemaal gelijk, het is uiteraard niet zo zwart/wit als het op het einde van de thread lijkt.

Re: Phonic Buizencompressor

Voor mij is de vraag beantwoord, lekker laten staan en doorsparen. of anders, software loslaten op de eindmix, maar niet deze phonic. thnx!

Origineel geplaatst door demian
Bij feedback staat een hele mooie ( om te zien ) 2 bands buizencompressor voor 279,-

ik bedoel deze :

http://www.phonicamerica.com/products/signal_processors/8200.htm

zal ik hem maar gelijk gaan halen ? Of zegt iemand, nah ik heb hem maareh tís niks. :P

Oke, mij is wel duidelijk dat de Phonic waarschijnlijk niks is, aan het begin werd de TL audio FAT ook even genoemd, en deze kost iets van rond de 300 euro, zelfde prijs als de Phonic dus. Is deze aan te raden qua "low-budget" compressor. Hier zitten ook buizen in, of probeert TL Audio ook gewoon met de buizen "gimmick" wat extra cash in het laadje te brengen? Mijn dank voor een reactie als iemand deze compressor heeft....OF moet ik nu ondertussen doorhebben dat het hele buizen verhaal bullshit is voor apparaaten onder de 1000 euro?!? (then you can yell at me ):)

TLaudio is bekend vanwege de buizenapparatuur. Zelf gebruik ik de 5021 veel, heb er meerdere. Dat ding klinkt geweldig, en kost rond de 700 euro. Per kanaal dus ongeveer 350 euro wat in de buurt komt van de fatman (enkel kanaal.)

Reden dat ik echt te spreken ben over de 5021 is dus de klank. Ik heb ook de 5001 preamps van tlaudio gehad (heb er zelfs nog een ongebruikt in het rack hangen), maar sinds ik mijn nieuwe tafel heb (solitaire) hoor ik gewoonweg geen verschil meer met de preamps van de tafel..tenzij ik de tlaudio echt laat werken en dan hoor je de buizen vervormen, maar dat is niet echt prettig voor een preamp...Dus heb ik ze maar verkocht op een na (altijd handig om te hebben)

dus..kwestie van smaak.

Reden dat ik de 5021 goed vind...niet vanwege de buizen (zie deze thread) maar omdat je hem gewoon ongelooflijk hard kan laten werken (lees compressie verhouding 10:1 en ongeveer 15dB reduction) en dan klinkt dat ding ongelooflijk vet en werkt absoluut zonder nare bijeffecten. Heb ik nog niet meegemaakt met andere compressors in deze prijsklasse.

Origineel geplaatst door Downside Studio
TLaudio is bekend vanwege de buizenapparatuur. Zelf gebruik ik de 5021 veel, heb er meerdere. Dat ding klinkt geweldig, en kost rond de 700 euro. Per kanaal dus ongeveer 350 euro wat in de buurt komt van de fatman (enkel kanaal.)...........

Oke! Thanx, Als je op de link hier beneden klikt (PDFje) zie je bij -Fatman series-- de FAT-1 Stereo Compressor- staan voor 380 euro, kan ik aan nemen dat deze ook min of meer de eigenschappen bezit van de 5021? Of beter gezegd, heb jij ervaring met de FAT-1?
http://www.tmaudio.nl/uploads/pdf/tmaudio_nl/TL AUDIO3 01-11-2003.pdf
Als dit zo is lijkt mij dit een prima apparaatje qua prijs/prestatie verhouding! Ik zie dat hij maar 1 buis heeft, dat is wel vreemd....

nee, ik heb geen ervaring met de fatman...durf daar dus niets over te zeggen...meende ook dat het een mono apparaat was, maar blijkt dus stereo te zijn

In één buis kunnen ook meerdere versterkerschakelingen zitten hoor.

Wel lullig alstie kapot gaat trouwens. Dan istie wel mono.

Origineel geplaatst door Syntax Terror
Oke! Thanx, Als je op de link hier beneden klikt (PDFje) zie je bij -Fatman series-- de FAT-1 Stereo Compressor- staan voor 380 euro, kan ik aan nemen dat deze ook min of meer de eigenschappen bezit van de 5021? Of beter gezegd, heb jij ervaring met de FAT-1?
http://www.tmaudio.nl/uploads/pdf/tmaudio_nl/TL AUDIO3 01-11-2003.pdf
Als dit zo is lijkt mij dit een prima apparaatje qua prijs/prestatie verhouding! Ik zie dat hij maar 1 buis heeft, dat is wel vreemd....

Heb zelf geen directe klank ervaring met de fatman's, maar wel met de 5013 stereo Par. EQ die we sinds kort op foh hebben staan (ipv de yamaha 2x 31bands..)
Kan je wel zeggen dat ze bij TL-audio precies weten wat je met een buisje wel en niet moet doen, deze EQ klinkt fantastisch goed, met "asem" we hadden em "op proef" zo van: als ie niet bevalt sturen we em terug, maar hij (of zij ??) is het rack niet meer uitgeweest en de 31 bands yamaha's zijn er wel uitgehaald en verkocht.

En inderdaad: in een buisje zitten meerder versterkerstrapjes, dit verschilt per type.
TL-audio gebruikt voor de voeding van z'n buizen wel 150 volt, of ze dit in de fatman ook
doen weet ik niet, dat zou je bij TM-audio na kunnen vragen.
De fat-1 kost zo'n 325,00 pleuro's

greetings,
Peet

Hebben jullie je weleens afgevraagd waarom je persé een buizencompressor wilt?

Iedereen heeft het maar over 'VET' maar zo'n ding klinkt helemaal niet vet!
Een goede buizencompressor geeft een soort zijdeglans harmonische mee aan je sound maar of je dat 'vet' wilt noemen....

De Behringer tubecompressor klinkt 'vet'. Komt dat door de buizen? Nee, meer hoe de rest van binnen in elkaar steekt.
Is hij clean? Voor geen meter, hij kan je sound behoorlijk verkrachten en dat is de reden dat je hem wilt hebben.
Hij klinkt niet vet maar hij doet vette dingen met je sound. De boel verschrikelijk oppompen op een rottige manier of een verschrikkelijke attack aan je sound geven.

Een TL audio FAT-man is niet vet maar is daarmee gemarket en dat hebben ze goed gedaan.
Z'n grotere broer de 5021 is niet 'vet' maar je kunt hiermee een heel cleane zijdeachtige sound krijgen, vooral bij vocal-opnamen.

Ik ga er vanuit dat wanneer mensen het over 'vet' hebben dat ze dan een dikke volle sound bedoelen die strak klinkt en vooral in de laag(mid) regioenen een prachtig resultaat oplevert. Dan moet je het gaan zoeken ijn de prijsklasse waar errol het over had.

Is die Phonix dan niks? Natuurlijk wel. Net zoals die behringer tube of de bekende composer pro's kun je hier heelijk je sound mee vernaggelen maar gebruik ze alsjeblieft niet als mastering over je eindmix.

Compressors zijn eigenlijk net als synths. Ze hebben allemaal een eigen karakter voor een bepaalde sound en daarom, als je budget het toelaat, is het heerlijk om er een aantal van te hebben.

gr. Tom

Heeeeeeey topickick! Eens even een bijna 1 1/2 jaar oud topic kicken.

Ik heb zaterdag bij feedback een Behringer Ultrafex X3200 gekocht. Ik ben altijd erg anti behringer geweest maar ik was zo nieuwsgierig naar de werking van deze bak dat ik het gewoon niet kon laten. En tja, het ging maar om 89 euro dus geen ernstige consequenties als het toch niks is.

Enhancers/ exciters boeien me omdat ze het menselijk gehoor lekker voor de gek houden. En ik moet zeggen, je hoort echt verschil. Ik kwam dit topic tegen waarin ik een soort phonic vs behringer oorlog zag ontstaan. En een heel betoog over hetf eit dat behringer per definitie rotzooi is.

Met die gedachte heb ik ook jaren geleefd (had hiervoor alleen spul van dbx en TC-Electronic). Maar ongeveer een jaar geleden kwam ik bij een jongerencentrum met beperkt budget in aanraking met wat spullen van Behringer. Het ging daar onder andere om een crossover met ingebouwde limiter, een MDX4600 4 kanaals compressor/ gate/ limiter, een 31 kanaals EQ en een multi effect unit.

Daar kwamen natuurlijk conclusies uit. Ten eerste, het multieffect is niet erg best. Maar over zang is het met wat creativiteit bruikbaar. De crossover/limiter doet zijn werk echter prima. Geen probleem op dat gebied.
De MDX4600 werkt ook prima, als compressor over leadzang maar ook als gate geen problemen. De EQ vind ik weer wat minder. Niet zozeer door de klank maar meer de kwaliteit van de schuifjes. Maar waar het om gaat is dat ik altijd super anti behringer was maar dat het dus zo lijkt dat enkele van hun producten wel gewoon prima bruikbaar zijn.

Dit lees je ook terug in reviews. Het ene apparaat is een regelrechte hit, het andere wordt door iedereen afgeraden.
De Ultrafex EX3200 lijkt weer zo'n positief apparaat te zijn. Ik moet zelf dan ook toegeven dat ik er tot dusver niks slechts over kan zeggen. Ik las dus ook de verhalen over Phonic vs Behringer en daarover kan ik geen conclusies trekken.

Ik moet zeggen dat phonic er wat betreft uiterlijk wat beter uitziet. Behringer heeft toch een vrij saaie look gekozen. Over de geluidskwaliteit weet ik weinig maar wat me wel opvalt is dat Behringer reviews overal te vinden zijn maar dat phonic reviews erg schaars zijn. Misschien toch omdat Phonic nog wat duurder is dan Behringer.

Zo is de Phonic A6100 enhancer/exciter wat betreft specs vergelijkbaar met de Behringer Ultrafex ES3200 maar is de phonic wel 30 euro duurder.

Heeft iemand nog meer ervaringen met dit soort spul? En in het speciaal met phonic of behringer?

Origineel geplaatst door Acidfever

Heeft iemand nog meer ervaringen met dit soort spul? En in het speciaal met phonic of behringer?

Ik heb een Phonic mengpaneeltje. Niets bijzonders... hij doet gewoon wat hij moet doen zonder alteveel gedoe.

volgens mij zijn behringer en phonic compressors vooral goed voor low end pa en dj systemen in de hand te houden, niet voor studiowerk.

Als je een goedkope goede compressor wil, koop een FMR RNC, die zijn 3 tot 4 x hun geld waard

www.fmraudio.com
http://www.thomann.de/artikel-179985.html?sn=e63f112d38d4c4400fc834d656f2086f
179985.jpg

Let er even op dat het me er niet om gaat dat er betere merken zijn dan Behringer en Phonic. Dat spreekt voor zich. Echter wilde ik geen bak geld uitgeven aan een enhancer of exiter omdat ik alleen maar meer onderzoek wilde doen naar het principe. Op dat moment is 89 Euro gewoon een hele interessante uitgave.

Er zijn dus uitschieters bij behringer (blijkbaar doet behringer al een behoorlijke tijd onderzoek naar enhancers en exiters want in een artikel in Sound on Sound 1993 wordt er al naar gekeken).

Het gaat mij dus meer om het volgende: Bij Behringer zijn er uitschieters. Maar is dit bij phonic ook zo? En wat is de kwaliteitsverhouding dan tussen behringer en phonic?

Back