Heeeeeeey topickick! Eens even een bijna 1 1/2 jaar oud topic kicken.
Ik heb zaterdag bij feedback een Behringer Ultrafex X3200 gekocht. Ik ben altijd erg anti behringer geweest maar ik was zo nieuwsgierig naar de werking van deze bak dat ik het gewoon niet kon laten. En tja, het ging maar om 89 euro dus geen ernstige consequenties als het toch niks is.
Enhancers/ exciters boeien me omdat ze het menselijk gehoor lekker voor de gek houden. En ik moet zeggen, je hoort echt verschil. Ik kwam dit topic tegen waarin ik een soort phonic vs behringer oorlog zag ontstaan. En een heel betoog over hetf eit dat behringer per definitie rotzooi is.
Met die gedachte heb ik ook jaren geleefd (had hiervoor alleen spul van dbx en TC-Electronic). Maar ongeveer een jaar geleden kwam ik bij een jongerencentrum met beperkt budget in aanraking met wat spullen van Behringer. Het ging daar onder andere om een crossover met ingebouwde limiter, een MDX4600 4 kanaals compressor/ gate/ limiter, een 31 kanaals EQ en een multi effect unit.
Daar kwamen natuurlijk conclusies uit. Ten eerste, het multieffect is niet erg best. Maar over zang is het met wat creativiteit bruikbaar. De crossover/limiter doet zijn werk echter prima. Geen probleem op dat gebied.
De MDX4600 werkt ook prima, als compressor over leadzang maar ook als gate geen problemen. De EQ vind ik weer wat minder. Niet zozeer door de klank maar meer de kwaliteit van de schuifjes. Maar waar het om gaat is dat ik altijd super anti behringer was maar dat het dus zo lijkt dat enkele van hun producten wel gewoon prima bruikbaar zijn.
Dit lees je ook terug in reviews. Het ene apparaat is een regelrechte hit, het andere wordt door iedereen afgeraden.
De Ultrafex EX3200 lijkt weer zo'n positief apparaat te zijn. Ik moet zelf dan ook toegeven dat ik er tot dusver niks slechts over kan zeggen. Ik las dus ook de verhalen over Phonic vs Behringer en daarover kan ik geen conclusies trekken.
Ik moet zeggen dat phonic er wat betreft uiterlijk wat beter uitziet. Behringer heeft toch een vrij saaie look gekozen. Over de geluidskwaliteit weet ik weinig maar wat me wel opvalt is dat Behringer reviews overal te vinden zijn maar dat phonic reviews erg schaars zijn. Misschien toch omdat Phonic nog wat duurder is dan Behringer.
Zo is de Phonic A6100 enhancer/exciter wat betreft specs vergelijkbaar met de Behringer Ultrafex ES3200 maar is de phonic wel 30 euro duurder.
Heeft iemand nog meer ervaringen met dit soort spul? En in het speciaal met phonic of behringer?