No Fear

bijlevel

SWB
Na al het commentaar dat ik heb gegeven op de diverse tracks nu maar eens met mijn billen bloot :P.
Dit nummer begon, zoals de meeste van mijn nummers, met een probeersel. In dit geval was dat het maken van een realistisch klinkende akoestische gitaar met de software die ik daar voor heb. Dat leidde tot een liedje volgens het stramien couplet-refrein. Dus moest er tekst en zang komen. De zang op het refrein was redelijk snel klaar, waarbij ik dus (weer) gebruik heb gemaakt van Vocaloid Avanna. Het couplet was meer een probleem. Dat heb ik uiteindelijk opgelost door gesproken tekst, in dit geval een van de stemmen van mijn Mac, een dame met een Schots accent.
De inhoud van de tekst is een puur persoonlijk standpunt met betrekking tot de actualiteit van de IS aanslagen. Een deel van de tekst komt uit het boek The God Delusion van Richard Dawkins en gelukkig heb ik toestemming van de auteur gekregen om het te gebruiken.
Audio-technisch gezien heb ik niet veel aan de mix gedaan, dus geen compressie, eq etc. Alleen wat nagalm op de stemmen en lichte panning van sommige instrumenten.
Uiteraard graag commentaar, ook op de geluidskwaliteit, want die zal op elke speaker of koptelefoon wel anders zijn.

https://soundcloud.com/bijlevel/no-fear

Grappig, doet me een beetje denken aan Air's how does it make you feel. De mix vind ik niet je van het, te netjes, weinig punch en weinig stereo. Ik zou hem iets gruiziger proberen te mixen, en met meer diepte erin. Gitaar is nu te dominant/in je face erin gemixt.. Electrisch pianotje mist ook wat karakter - probeer de gitaar en piano eens stevig tegenover elkaar te pannen, dat geeft misschien al voldoende ruimte/breedte in je mix.

Instrumentaal gezien goed gespeeld/geprogd, niets op af te dingen :okdan:

Muzikaal vind ik het wel een aardig nummer. Goede opbouw. Ik ben niet kapot van die gitaarsound, die klinkt naar mijn smaak nog lang niet realistisch genoeg.

Qua mix sluit ik me aan bij AdDM.

Qua sfeer zit het wel goed, ook de akkoorden en pads zijn goed gekozen. De stem en vocals passen er netjes in en stoppen en starten precies op de juiste momenten. Maar, ik mis een beetje betere instrumenten en zeker die gitaar, dat kan niet. :D
Maar, de opbouw enz enz klopt voor mn gevoel prima. Misschien wat bevriende muzikanten vragen om dingen in te spelen? Bv de gitaar, dat is niet te moeilijk. De stem kan net denk ik.

Just my 2cts! :)

@AdDM: vergelijking met Air vind ik een compliment. Natuurlijk heb je gelijk wat betreft de mix. Ik wil daar aan gaan werken, maar realiseer mij steeds meer dat produceren eigenlijk een vak apart is en wat dat betreft ben ik nog steeds een amateur.

@Robi: dank voor je positieve reactie. Muziek is vaak emotie en ben blij dat je die hebt gevoeld.

@Stupide: ja die gitaar was/is een experiment en valt natuurlijk direct door de mand bij ervaren gitaarspelers of luisteraars. Dit geldt ook voor de stem en de zang. Maar als ik het maar lang genoeg blijf doen, wordt al dat artificiële misschien wel mijn handelsmerk... :) Ook bedankt voor de positieve opmerking over de compositie.

Qua sfeer zit het wel goed, ook de akkoorden en pads zijn goed gekozen. De stem en vocals passen er netjes in en stoppen en starten precies op de juiste momenten. Maar, ik mis een beetje betere instrumenten en zeker die gitaar, dat kan niet. :D
Maar, de opbouw enz enz klopt voor mn gevoel prima. Misschien wat bevriende muzikanten vragen om dingen in te spelen? Bv de gitaar, dat is niet te moeilijk. De stem kan net denk ik.

Just my 2cts! :)

Bedankt voor je opbouwende kritiek!. Ja die gitaar, had ik nou maar nooit gezegd dat die softwarematig was :stupid :D Ik denk dat als het mij lukt om een transparanter mix te maken de instrumenten hopelijk beter bevallen.

bijlevel, ik ben zelf ook akoestisch finger picking gitarist, dus het valt me snel op. :)
Het is denk ik iets te "steriel" voor het type track? Je wil een integere sound en dan past denk ik een echte gitaar beter. Maar het is en blijft IMO.

;)

bijlevel, ik ben zelf ook akoestisch finger picking gitarist, dus het valt me snel op. :)
Het is denk ik iets te "steriel" voor het type track? Je wil een integere sound en dan past denk ik een echte gitaar beter. Maar het is en blijft IMO.

;)

Ja, waarschijnlijk is eentonig of saai een beter woord ;). Dat vond ik ook maar steeds en zelfs subtiele volumeverschillen in de verschillende aanslagen (die mogelijkheid biedt de software) konden dat niet veranderen.
Misschien een gek voorstel: wil jij dan die gitaarpartij (in)spelen (en dan natuurlijk op je eigen manier, met je eigen twist, zou wel zo leuk zijn!)

Ow geen probleem, ik zal is een poging wagen! Heb je misschien ook een tab oid? De akkoorden zijn denk ik wel eenvoudig, maar hoe minder ik hoef na te denken hoe beter. :D

Het idee van je track spreekt mij eigenlijk best aan. De opbouw is helder en duidelijk. De boodschap komt over. Arrangement is ook in orde.

Maar dan: Het geheel komt op mij nogal bombastisch over, bijna als een ouderwetse songfestival kraker. Ik denk dat dat te maken heeft met je mix en met de manier waarop je de instrumenten hebt ingezet. Over dat laatste, het is naar mijn smaak echt wat te vol. Alles lijkt op de voorgrond te willen zijn. Bass, EP en pad zijn allen wat uitgesmeerd, helemaal in het refrein. Net even iets too much (naar mijn smaak dan he :)). Als je de instrumenten wat subtieler inzet, denk ik dat de impact op de luisteraar groter zal zijn.

Over de mix, De piano is erg nadrukkelijk aanweizg. Ik zou eens kijken of je die dunner kunt maken en het volume iets terug kunt schroeven. Bass zou ik zelf waarschijnlijk iets meer staccato hebben gekozen. Gitaar kan naturel, maar stoort geenszins zoals hij nu is. Koor, pad en piano lijken allemaal in hetzelfde frequentie spectrum te willen opereren, dus vechten om aandacht. EQ doet wonderen :). Vocal zou ik ook iets laag weghalen en harder in de mix. Soms is wat lastig te volgen.

Tot slot over de opbouw, fade out vind ik vaak lastig te verwerken, ook in dit geval. Ik heb het gevoel dat er nog iets mist. Alsof je boodschappen hebt gedaan en wegloopt zonder af te rekenen. Er mist nog iets in het proces. En als laatste, en dan houd ik echt op, ik denk dat het mooi zou kunnen zijn om even 2-4 maten te wachten met het inzetten van de vocal na het eerste refrein. Even mentaal resetten of zo.

Klinkt nu misschien alsof ik weel heel veel kritiek heb. Maar ik denk dat je met enkele aanpassingen je track gemakkelijk een stuk sterker kunt laten klinken. En uiteraard, het is allemaal snmaak ;).

@Dr van Lansberg: jij bevestigt 100% mijn eigen vermoeden van wat er nog mankeert aan het nummer. Mijn vrouw zegt ook altijd dat ik het te vol stop en weerhoudt mij dan ook meestal, maar dit keer was ze effe weg, vandaar ... Omdat het nummer qua compositie en idee gelukkig wel in de smaak valt, ga ik zeker werken aan de mix en de "orkestratie". Ik denk zelf dat bijvoorbeeld het (mannen)koor over de top is, maar ik bleef maar denken dat het wel goed zou zijn. Ook zitten er idd een aantal keyboardachtige instrumenten gedubbeld in wat ook minder zou kunnen. De fade-out houd ik er. Dat komt ook omdat ik wel houd van langzaam wegebbende muziek waar overheen nog een solo bezig is.
Zeer bedankt voor je scherpe analyse en opbouwende kritiek!

@Gloomer: erg bedankt voor je lovende woorden. Geeft toch energie om verder te gaan.

@Gentle-G: ook bedankt voor het luisteren en idd er zitten nog wat technische tekortkomingen aan. Maar juist jullie feedback helpt enorm. Want hoe gauw wordt je niet blind voor je eigen "gepruts"?

Wauw wat een mooie productie al! Zit echt een heel mooi gevoel in, het is echt een lied! Well done.
Qua inhoud eigenlijk niks op aan te merken. Maar denk dat ie nog veel mooier kan zelfs. Als de sound nog wat mooier wordt gemaakt...

Die vrouwenvocal met die (mooie) tekst: probeer die eens wat breder te laten klinken. Op de manier dat je het kanaal dupliceert, en onder wat je nu hebt, de sample dubbel zetten en de onderste een paar millseconde eerder zetten, of later, en beide wat naar rechts/links pannen. Misschien nog ietsje meer galm erop ook. En wat boosten in het tophoog.
Beetje (meer) delay erbij zal het ook goed doen volgens mij.

Die gitaar aan het begin mag wat mij betreft ook veel breder/meer stereo. Mooie reverb erop voor een vol en diepe sound. de hoge frequenties moeten ook lekker meegalmen dan...

Die piano klinkt al mooi.

Die mooie vocal die op 2:08 begint kan ook nog wat zuiverder en voller zodat ie het geluidsveld mooi omsluit. Heb het ideedat de low-mid daar wat minder kan zodat er meer ademruimte voor de rest van de mix komt.

Dat kwam zo spontaan op bij me tijdens het luisteren. Hoop dat je er iets aan hebt. :okdan:
Ben erg benieuwd hoe die zal klinken als die uiteindelijk helemaal is gepoetst en gepolijst.

Tip voor die gitaar: weet niet met welke daw je werkt, maar in ableton kun je velocity zetten voor je vst, en dan een beetje ramdomize effect toevoegen. Niet meer dan tussen 7 en 14/100.. anders wordt het te random. Maar dan wordt het al minder statisch en krijgt het een meer human touch.
Ik heb overigens geen last van die gitaar. Maar ervaren gitaarspelers die horen dat natuurlijk. Daar ben ik ook al wat keren tegenaan gelopen :P

Mooie track, op het begin had ik zoiets van.... dit is niet mijn smaak maar raakte gaandeweg steeds meer geboeid. Verder ben ik het eigenlijk wel helemaal eens met Dr van Lansberg, daar heb ik weinig aan toe te voegen.

@Dozart: zeer bedankt voor je goed aanvullingen op de rest van het (vooral technische) commentaar. Kan ik zeker mijn voordeel mee doen. De zang op het refrein is al (een soort van) gedubbeld met een lage mannenstem, maar die valt weg in het geweld van alles, denk ik. Genoeg werk aan de winkel, want ik wil er zeker een goede productie van maken!

@Dr. Rinkel: dank voor je reactie!! Zoiets met een stem die tekst "voordraagt" heb ik ook nog nooit gedaan, maar ooit heeft het nummer van Simon & Garfunkel "7 O'Clock News-Silent Night" veel indruk op mij gemaakt door die radiostem. Overigens WHAREHOUSEGROOVE heeft op zijn recente track ook zoiets gedaan. Als je een bepaalde boodschap wil overbrengen heeft zo'n aanpak misschien meer impact...

Back