No Fear

No Fear (feat. Arv on acoustic guitar)

No Fear (feat. Arv on acoustic guitar)

Hierbij een nieuwe versie van het nummer No Fear wat ik onlangs heb gepost. Ik heb geprobeerd alle opmerkingen te verwerken en een heel goede verbetering is sowieso de medewerking van forumlid Arv die de finger picking gitaarpartij heeft verzorgd en zich dus eens van een heel andere kant laat zien! Zo'n akoestische gitaar geeft het nummer toch een aparte sfeer. Wat betreft het arrangeren en mixen blijkt maar weer dat weglaten de kunst is. Uiteraard sta ik altijd open voor kritiek. In elk geval: veel luisterplezier!

https://soundcloud.com/bijlevel/no-fear-feat-arv-on-acoustic-guitar

Relaxt nummer. Het is echt opgeknapt ten opzichte van de vorige versie. De melodie/akkoordprogressie van het refrein vind ik erg lekker, die kan ik gerust minuten achter elkaar horen. Heerlijk dromerig. Misschien dat je de zang in dat eerste refrein wat meer kunt laten opgaan in de rest van de mix. Nu komt het er een beetje bovenuit.

De tekst vind ik wel wat stichtelijk, maar goed.

Bericht door een moderator:
Ik heb beide draadjes samengevoegd omdat het leuk is om te zien hoe de track zich ontwikkelt op basis van input.

@bijlevel: Als je wilt, kan ik de nieuwe track in de OP plaatsen.

De tekst vind ik wel wat stichtelijk, maar goed.

Dus als ik je letterlijk neem, vind je de tekst goed :D
Bedankt voor de opmerking over de refreinzang. Je hebt gelijk, maar mijn probleem is de verstaanbaarheid van die zang. Die is nu al niet zo best, maar wordt dan wrsch echt onverstaanbaar.

Misschien een beetje laag/mid uit de gitaar halen oid, misschien dat het dan iets meer lucht geeft. :)
Maar misschien klets ik, en tis te proberen. :D

Ik had al wat mid weggehaald, maar juist het laag wat opgehaald omdat het anders wel erg dun ging klinken. Maar ik zal morgen eens kijken of het idd iets "luchtiger" kan. En dan geen geklets meer!:D

Ik had al wat mid weggehaald, maar juist het laag wat opgehaald omdat het anders wel erg dun ging klinken. Maar ik zal morgen eens kijken of het idd iets "luchtiger" kan. En dan geen geklets meer!:D

hehe, kijk maar. Het is immers jouw ding! :)

Ja, het is technisch opgeknapt. Wat ik nu alleen een beetje mis op het moment is het gevoel wat er in de vorige versie zat. Je hebt waarschijnlijk effe de focus de afgelopen tijd heel technisch gehad, en das te horen; ook zeker geslaagd! Nu weer ff een keer nog de boel naar gevoel terugzetten... tip: effe paar dagen (of weken..) niet meer naar luisteren ;) komt vast goed...
Vind dat einde trouwens heel lekker nu. Met stupide eens: had ik nog wel langer van kunnen genieten ook.
iig technisch sterk verbeterd :W

Ik kan soms de kriebels krijgen van liedjes met hele zware onderwerpen en daar heb ik ook een beetje last van bij dit liedje.
Maar goed..dat heeft natuurlijk niets met de muziek te maken :)

Prachtig nummer!

@Dozart: dat van die technische focus klopt helemaal, maar het doel was juist om het nummer te verbeteren, ook qua gevoel. Ik hoopte dat dat zou gebeuren door de mix wat transparanter te maken en dat dan weer door wat instrumenten weg te laten of zachter te zetten. Voor mijn "gevoel" was het vervangen van de software gitaar door een echte akoestische gitaar ook juist een verbetering qua gevoel. Maar sowieso heb je gelijk dat het even laten rusten van een nummer vaak goed werkt, dus dat ga ik doen.

@MattheLeBlom: gelukkig dat de kriebels je niet in de weg hebben gezeten om van de track te genieten! ;). We kunnen natuurlijk een (lange) discussie aangaan of muziek, of in het algemeen kunst, een medium is om een bepaalde (maatschappij-kritische) boodschap in te verpakken. Ik vind van wel en het is ook al heel vaak gedaan, toch?

Ik vind van wel en het is ook al heel vaak gedaan, toch?

De discussie wordt vrij kort vrees ik want ik vind namelijk dat je gelijk hebt.
De allergie voor zulks zit in mij.
Ik meet ook graag met twee maten, namelijk: als PinkFloyd zoiets doet mag het wel, als een kleine band dat doet mag het niet.
Slaat natuurlijk nergens op dat ik zo denk...maarja...muziek is emotie he ;)

We kunnen natuurlijk een (lange) discussie aangaan of muziek, of in het algemeen kunst, een medium is om een bepaalde (maatschappij-kritische) boodschap in te verpakken.
Ik denk dat de discussie niet zozeer is of je in kunst maatschappijkritiek kunt verpakken. Dat kan namelijk prima. Het gaat er meer om of de gekozen vorm geslaagd is. Dat is verder vrij subjectief, dat dan weer wel.

In het gitaarspoor zijn de snaarsounds nu zo dominant aanwezig dat ik er moeilijk naar kan luisteren. De reverb vind ik ook niet goed werken hier. De drums hebben echt punch nodig ( misschien moet je de baslijn en de drums in een bus gooien en daar een goeie compressor opzetten) - hij komt er nu wat matjes in, als je nu eens naar Air's make you feel luistert hoor je dat de drums daar er echt heerlijk inkomen. Gitaar eq'én om die snaarsounds (ergens tussen de 2-4 khz zal de sweet spot wel liggen) te temmen en ander soort reverb gebruiken (misschien een plate?).

Vond de vorige versie stiekem overtuigender - mede door de gitaar (betere sound, strakker en daardoor minder aandacht-opeisend...)

Mijn twee eurocentjes :mega:

Oef, veel om te antwoorden, maar dat doe ik met plezier!
@MatthewLeBlom: gelukkig zijn we het eens! (Pink Floyd is ook klein begonnen ;), daar was ik zelfs nog getuige van: concert in het Vondelpark.. ik kon ze toentertijd bijna aanraken...)

@Stupide: je hebt gelijk, het gaat om de vorm en dat is altijd de keuze van de artiest. Ik wilde eerst ALLES gezongen hebben want dat leek mij in eerste instantie de beste vorm, maar zonder een echte zanger(es) was dat praktisch onmogelijk. Maar uiteindelijk vind ik deze vorm (gesproken tekst) toch het meest geschikt voor de boodschap omdat je die op deze wijze gebracht als luisteraar niet zo makkelijk kunt negeren.

@AdDM: je geeft precies aan wat er (nog) aan mankeert. Zelf vind ik dat de bijgeluiden bij de gitaar er wel bij horen, maar ze worden (helaas) nogal versterkt door de nagalm en wrsch slechte eq keuze. Met het geluid van de gitaar ben ik lang bezig geweest (eq, nagalm, chorus), maar ik zie dat ik rond de 300 Hz de boel een beetje heb versterkt, rond de 1000Hz wat verzwakt en vervolgens rond de 3000 Hz weer wat versterkt. Lijkt dus tegen jouw advies in te gaan. Ik zal er weer mee aan de slag gaan... Ook je tip aangaande de drums/bas zal ik uitproberen, want dat klopt ook, te weinig presence, terwijl die track juist het hardst (0 Db) staat! Ik heb naar het nummer van Air geluisterd en dat is idd een goede richtlijn/inspiratiebron voor de "sound". Bedankt!

Back