303 style sequencing in Eurorack

Acid-e

Stamgast
Hoi,

Ben de laatste tijd me wat aan het verdiepen in de wereld van eurorack.
Heb nog niet zoveel modules, maar kom toch al een heel eind ermee vind ik.
Ik sequence mijn eurorack met een arturia beatstep pro, wat goed werkt, maar krijg niet meteen zo de echte accents en slides erin die ik zou willen.

Misschien ligt het aan mijn patch, ga meestal met de gate naar een envelope dan naar een VCA, en dan ook nog eens met de velocity naar een andere VCA om zo de accents en slides erin te krijgen, maar klinken verre van zo goed als die van bijvoorbeeld een xoxbox.

Ligt het aan mijn patch, zou ik misschien beter in een andere sequencer investeren, of eerder voor een midi/cv module gaan?

Groeten,
Robbert

Slides worden toegepast op de VCO, niet op de VCA. Accent word wel toegepast op de VCA. In een 303 doet de Accent parameter trouwens meer dan alleen het volume harder zetten. (weet niet meer precies wat, iets met het filter)
Geen idee of je op een bestsptep slide en/of portamento per stap kan programmeren.(?)

Beetje zelfde verhaal hier. naar aanleiding van jouw vraag ga ik straks ook eens patchen om te kijken hoe ver ik kom. Op muffwiggler staat een topic hierover met wat patch examples. Helaas niet specifiek in combi met de BS Pro. Denk er zelf aan de gate van sequencer 2 of een drum gate op te offeren voor de accents. werkt net iets directer en meer zichtbaar dan creatief gebruik maken van de velocity out. Deze gate naar een multiple om zowel de vca als het filter meer te openen. Voor zover ik begrijp gaat bij de 303 ook de resonance een beetje mee op het accent. Nu heb ik geen CV resonance control op mijn filters dus om dit na te bootsen denk ik eraan de saw of puls naar 2 filters simultaan te sturen en hier iets creatiefs mee te doen met een extra vca. ALs ik het ene filter continu laat schreeuwen en alleen d.m.v. accent gate laat mixen met het signaal uit het 1e filter moet dit toch wel wat opleveren lijkt me zo.

Wat de 303-glide m.i zo typisch maakt is dat het geen "constant rate", maar "constant time" portamento is: dwz een slide van c0-c3 duurt net zo lang als een slide van g1-a1. Dat doen niet veel sequencers. Daarnaast is de slide-time op de 303 volgens mij ook nog tempo gebonden.

Accents werken ook wat apart, doordat zij tevens de decay-time reduceren.

Zie ook dit artikel, als je de architectuur precieser na wil bootsen: http://www.firstpr.com.au/rwi/dfish/303-unique.html (EDIT: oops, zie net dat deze ook in bevenstaande reply gepost is....)

Ik kom een heel eind met de (Atlantis +) Metropolis. BS Pro om te transposen. (pitch out metro + 1v/oct out BS Pro in de doepfer precision adder.)

stuur je vcf cutoff met je accent aan en niet alleen het volume van de vca. tevens denk ik dat de bsp hier wat limits creëert omdat je de lengte van de slide niet in kan stellen. bij een andere seq zou je de noot dus zo lang spelen als je wilt portamentoën. ik denk dat de bsp hier een vaste en relatief korte waarde heeft.

TB-303 Diode Ladder Filter model - during Accent.jpg

merk op dat het eigenlijk 2 (diode ladder) filters betreft (gedurende het accent)

Back