Brainstorming Vrienden van de Vintage Synthesizer

Het is maar een idee en als er positieve reacties komen, dan kan er altijd mee verdergewerkt worden, maar, dus... Er wordt nog niets beloofd!

In het Gemeentemuseum Den Haag bevindt zich een synthesizer en andere electronische instrumenten verzameling. Ik vrees dat ik het daar al eens eerder over gehad heb ;) Onder de huidige bezuinigingsdrang van de regering en het algemeen kunstbeleid staat zo'n collectie behoorlijk onder druk. Voor ieder Eurootje moet behoorlijk gestreden worden en vooral reperaties en restauraties zijn daarbij het eerste wat sneuvelt, want een van Gogh restaureren haalt nu eenmaal eerder de media dan een MiniMoog.

Uitgaande van het feit dat zich op dit forum mensen bevinden die het WEL interessant vinden wat er met deze objecten gebeurt, het volgende:
Als er nu een 'Vereniging Vrienden van...' wordt opgericht, waarvan de contributie ten goede kan komen van het behoud van de objecten, zo breed mogelijk, in welke vorm zou dat dan 'leuk' kunnen zijn voor de leden?
Dus:
Wat zou een redelijke contributie zijn?
Wat zou de tegenprestatie kunnen zijn? (Uitleen buiten het gebouw is beslist onmogelijk :(
Kortom verwachtingen!

Let wel: bij electronische instrumenten is het regelmatig onder spanning staan een methode voor het plegen van onderhoud, dus bespelen behoort misschien tot de mogelijkheden.

Ach, kort gezegd is dit een manier om geld te bedelen, maar een tegenprestatie is dan altijd leuk :)

Groet,

Wout

Let wel: bij electronische instrumenten is het regelmatig onder spanning staan een methode voor het plegen van onderhoud, dus bespelen behoort misschien tot de mogelijkheden.

dit geldt overigens ook voor man/vrouw relaties...maar dat even terzijde... :luv:

misschien is het leuk om regelmatig SPEELDAGEN te organiseren die bijv. 5 EURO p.p. kosten...met bijv. een SPECIALE GAST...een bekende keyboard speler ofzo....
en een presentatie per type synth over de geschiedenis ervan op een groot scherm met GELUID uiteraard :eureka:

ik begrijp dat zo'n evenement ook geld kost, maar met een beetje hulp van diverse synthliefhebbers moet dat toch wel regelen zijn?

Origineel geplaatst door dextah
Hoe is de beveiliging daar ?
Dan richt ik het Vintage Synth bevrijdings fonds op .

Count me in, heb nog wel wat bivakmutsen liggen............................

ideetje gejat van het analoge museum bij turnkey, london: voor een klein bedrag (daar is het geloof ik bij aanschaf van een synth) kan je opnames maken van de geluiden die je uit de aanwezige synths haalt...een soort van "maak je eigen sample CD" zeg maar..

Is er geen mogelijkheid om er een electronische muziekstudio (zoals CEM bijv.) van te maken. heeft natuurlijk ook wel weer veel haken en ogen...personeel, onderhoud, extra apparatuur voor de opnames en afluistering...een geschikte ruimte.

Bijvoorbeeld in combinatie met eerder genoemde vereniging.

Een paar keer een instrument bespelen gaat de lol ook weer van af als je er niets concreets mee kan/mag doen...tenzij het aanbod steeds wordt aangevuld maar dan nog lijkt me de toeloop beperkt...

Origineel geplaatst door dextah
Hoe is de beveiliging daar ?
Dan richt ik het Vintage Synth bevrijdings fonds op .

De altijd opkomende gedachte dat iemand beter met de dingen om zal gaan dan de huidige eigenaar... Veel voorkomende oorzaak bij misdaden, overigens. En de beveiliging is gelukkig zeer goed: die jongens wil je niet in functie tegenkomen :)

Wout

Origineel geplaatst door olafmol
ideetje gejat van het analoge museum bij turnkey, london: voor een klein bedrag (daar is het geloof ik bij aanschaf van een synth) kan je opnames maken van de geluiden die je uit de aanwezige synths haalt...een soort van "maak je eigen sample CD" zeg maar..

Die gedachte bestaat al een tijdje in het museum: verkoop van sample CD's. Is een mogelijkheid: iemand de opdracht te geven om zo'n CD samen te stellen en in de verkoop leggen. Maar dat is eigenlijk niet zo spannend...

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Die gedachte bestaat al een tijdje in het museum: verkoop van sample CD's. Is een mogelijkheid: iemand de opdracht te geven om zo'n CD samen te stellen en in de verkoop leggen. Maar dat is eigenlijk niet zo spannend...

Wout

dat is niet helemaal het idee...bij turnkey kan iedereen *zelf* geluiden maken en die opnemen, wordt op een CD gebrand en zo heb je je eigen unieke sample-CD...

Origineel geplaatst door SaintEric
Is er geen mogelijkheid om er een electronische muziekstudio (zoals CEM bijv.) van te maken. heeft natuurlijk ook wel weer veel haken en ogen...personeel, onderhoud, extra apparatuur voor de opnames en afluistering...een geschikte ruimte.

Inderdaad, veel te kostbaar. De contributie zou dan voor zo'n duizend leden ongeveer een 150 Euro per jaar bedragen en dat is wel wat veel. En dan ga ik uit van één a twee dagen per week openstelling... :( Personeelskosten zijn hoog, hoor.

Wout

Origineel geplaatst door olafmol
dat is niet helemaal het idee...bij turnkey kan iedereen *zelf* geluiden maken en die opnemen, wordt op een CD gebrand en zo heb je je eigen unieke sample-CD...

En hoe genereert dit baten? Betaalt iemand dan 200 Euro voor het gebruik?

Wout

Origineel geplaatst door borchen
dit geldt overigens ook voor man/vrouw relaties...maar dat even terzijde... :luv:

misschien is het leuk om regelmatig SPEELDAGEN te organiseren die bijv. 5 EURO p.p. kosten...met bijv. een SPECIALE GAST...een bekende keyboard speler ofzo....
en een presentatie per type synth over de geschiedenis ervan op een groot scherm met GELUID uiteraard :eureka:

ik begrijp dat zo'n evenement ook geld kost, maar met een beetje hulp van diverse synthliefhebbers moet dat toch wel regelen zijn?

Zulke evenementen zijn haalbaar.

Wout

Ik vind persoonlijk samples ook niet zo interessant...als analoge freak.

Inderdaad, veel te kostbaar. De contributie zou dan voor zo'n duizend leden ongeveer een 150 Euro per jaar bedragen en dat is wel wat veel. En dan ga ik uit van één a twee dagen per week openstelling... Personeelskosten zijn hoog, hoor.

Ik doe het voor de helft.
Wat ? voor een/twee dagen in de week voor een derde...:D

Origineel geplaatst door Jur
Is de subsidie- kraan dan helemaal dichtgegooid??

Wat dacht je? Zelfs Scouting Nederland krijgt niks meer :)
Alleen zaken die op zeker geld opleveren krijgen nog aandacht. Dit geldt voor de gehele gesubsidiëerde samenleving. Alleen het onderwijs blijft buiten schot. Het culturele aanbod in Nederland zal beslist beperkter worden. Dit geldt ook voor de electronische muziek; ik denk eigenlijk 'juist' daar! In Den Haag zijn al een aantal leuke initiatieven de nek omgedraaid onder het motto: de mainstream (Het Paard) is toch weer open? Dat die sluiting nou juist de mogelijkheid gaf voor optredens van aanstormend talent, dat zullen ze nooit begrijpen. Nu gaat er weer veel geld naar Amerikaanse groepen, want die zijn goed! (lees: kassa!) Maar we hebben de 'Grote Prijs van Nederland' toch? Goh, da's dus geen mainstream? Wat modern is: housen tussen de van Gogh's. Jongens, wat zorgen we toch goed voor ons zelf via de subsidiepot! (einde frustratie mode)

Eigenlijk gaat het binnen het Gemeentemuseum Den Haag best goed als je het vergelijkt met de situatie op de podia. Er valt best nog wat geld te verkrijgen, als je goed zoekt. En dat kan het museum heel goed. Maar er zijn grenzen en vooral de tijdsfactor is belangrijk in dit geval. Liever niet te lang wachten.

Maar voor muzikanten wordt het alleen maar zwaarder...

Wout

PS Eric, we komen hier nog op terug?
PSS Aanstaande zaterdag ben ik in Utrecht, Music House. Dan kunnen zij die dat willen in het vlees discussiëren.

Origineel geplaatst door SaintEric
Ik doe het voor de helft.
Wat ? voor een/twee dagen in de week voor een derde...:D

Jammer, joh. Ik doe het al geheel voor niets...

Wout

Nou ik er wat langer over nadenk, lijkt het me inderdaad erg moeilijk iets zinnigs met die synths te doen, gezien alle beperkingen en voorwaarden en eventuele kosten.

mischien is het wel practisch om te peilen hoeveel mensen er geïnteresseerd zijn in zo'n vereniging..dat geeft wat meer inzicht.

Het eerste doel van de ver. zou het behoud van deze instrumenten moeten zijn. En daar hoort regelmatig bespelen ook bij...anders stoppen ze er sowieso mee..

...ik denk nog even verder..

Jammer, joh. Ik doe het al geheel voor niets...

...was ook een flauwe opmerking...

maar een beetje op de CEM gedachte doorgaan lijkt me niet verkeerd. cursussen etc. vergt alleen weer extra onderhoud..Maar genereert wel weer wat fondsen...

(ik kom niet naar music-house...)

Natuurlijk Wout, die was ik niet vergeten...
integendeel, ik kijk er naar uit.

Stormen we dan wat verder brain...

Maar ik blijf nog wel denken...er moet toch een mogelijkheid zijn om iets zinnigs te doen?
Enfin, zie je dinsdag.

grt,
Eric.

Back