Brainstorming Vrienden van de Vintage Synthesizer

Origineel geplaatst door Phase
U zegt: de synths gaan kapot bij het niet gebruiken, dus denk ik: waarom dan?

Condensatoren gaan deformateren, dat wil zeggen, ze laden erg slecht op, waarmee het begint, totdat de spanning kan gaan lekken of doorklappen. Vooral electronenflitsers zijn daar erg bekend om. Als je ze lang niet gebruikt duurt het opladen erg lang of gebeurt zelfs helemaal niet meer. Bij studio flitsers is het doorklappen van een condensator, die er gelijk een aantal meer mee neemt, zeer spectaculair. Ik heb zo'n kast bijna een meter in de lucht zien schieten. Daar word je wel een beetje bang van.

Bij synthesizers gaan ze meestal roken en verspreiden een gore brandlucht... Tja,nietwaar Erik?

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Een museum gaat echt niet z'n collectie op het net zetten. Doet het Rijks ook niet. Als je een museum ziet, die dat wel doet, dan zijn er ook geen objecten, maar is alles virtueel, via foto's van derden of folders.

Twijfel je over het bestaan van de synths? Toevallig gaan we binnenkort even intern verhuizen, want er moet een groot stuk collectie bij. Kom langs en je mag alles in je eentje doen ;)

Een stukje depot, waarvan ik altijd zeg dat het depot van Albert Heyn interessanter is :)

Wout

Kijk eens op de site van het rijksmuseum, dan kan je zien dat daar vele werken van exposities gefotografeerd zijn en op het net zijn gezet.

Ik probeer je alleen duidelijk te maken dat je wat moet doen om de aandacht van het publiek te krijgen.
Ik denk dat ook bijna niemand wist van het bestaan van een vintage synth collectie hier in Nederland door een museum.
Een goede site zou veel helpen. Misschien dat niet synthfreaks zoals antiekfanaten dan zelfs op jullie museum zal afkomen.
Naamsbekendheid daar gaat t om. En die heb je dus niet.

Anders laat je Piet Paulusma van SBS6 een keer komen om vanaf een ARP het weer te presenteren haha

en als de interne verhuizing er komt, dan wil ik graag helpen !

Condensatoren gaan deformateren, dat wil zeggen, ze laden erg slecht op, waarmee het begint, totdat de spanning kan gaan lekken of doorklappen. Vooral electronenflitsers zijn daar erg bekend om. Als je ze lang niet gebruikt duurt het opladen erg lang of gebeurt zelfs helemaal niet meer. Bij studio flitsers is het doorklappen van een condensator, die er gelijk een aantal meer mee neemt, zeer spectaculair. Ik heb zo'n kast bijna een meter in de lucht zien schieten. Daar word je wel een beetje bang van.

Bij synthesizers gaan ze meestal roken en verspreiden een gore brandlucht... Tja,nietwaar Erik?

Wout

joh? ik heb 2 analoge synths: een Juno 60 en een Polysix, dat kan daar ook mee gebeuren als ik ze 5 jaar niet gebruik of zo?

Origineel geplaatst door Phase
joh? ik heb 2 analoge synths: een Juno 60 en een Polysix, dat kan daar ook mee gebeuren als ik ze 5 jaar niet gebruik of zo?

Maak daar maar tien tot vijftien jaar van, op zeker, maar... het is ook een beetje merk gebonden. Bijvoorbeeld, alle Korgjes (liefkozend mode) doen het perfect, al kraakt hier en daar een potmeter. De MS10, MS20, MS50, VC10, Seq, noem maar op, ze doen het nog steeds. ARP... tja. heftig! Veel is stuk. EMS net als Moog, die beginnen nu stuk te gaan. Hier een filter weg, daar een Oscillator dood. Roland is als ARP...
Tenminste, in mijn ondervindingen.
Verder geldt dit voor alle electronica, dus ook digitale synths, je wekkerradio, etc...

Wat betreft naamsbekendheid, zelfs synthsfreaks zijn heden ten dage voor een museum geen doelgroep meer. Bulken betalende bezoekers worden gevraagd, dus Rembrandt en Escher zijn interessant. En natuurlijk bedrijfsfeestjes... een wijntje met van Gogh! Er waren ooit contacten gelegd met het programma 'Het Klokhuis', maar dat kwam ongelukkijg uit, want alles stond 'en depot' en je gaat toch geen reclame maken voor iets wat niet te zien is? De ellende is dat het museum zelf wel naamsbekendheid heeft, maar dit onderdeel van de collectie niet. Beperking van middelen geeft een verschuiving van bestedingen, dus de muziek valt uit de boot.

Het grote publiek is geïnteresseerd in het unieke en ik heb eens van een bezoeker de opmerking gekregen dat dat 'spul' ook in de Via-via te koop wordt aangeboden; waarop ik natuurlijk reageerde met: "Waar? Waar?" Anderen hebben de oplossing door de hele muziek collectie aan het conservatorium te geven, want die hebben er wat aan. In de eerste plaats hebben die het geld en de ruimte niet en nooit, maar dan vind ik ook de mode afdeling doorschuiven naar C&A, de schilderijen en beelden naar de kunst academies en het Jugendstil porcelijn naar een theesalon, en dan hebben we een mooi, leeg museum: de droom van de huidige subsidie gever :)
Ik weet dat ik steeds cynischer word... :frons:

Wout

Welwaar Wout.:peukie:

Alls ze al zo lang stilstaan, zou ik maar eens gaan kijken...vooral de polysix is bekend om z'n slopende batterij...maar gelukkig voor jou, minder om z'n rokende condensatoren. Maar stoppen doen ze uiteindelijk...

(heb ik ook bij een tr606 mogen aanschouwen, maar dat waren 'gewone' batterijen.

Tantaalelco's (die leuke rokende blauwe druppels, Wout) en oude cmos ic's uit de 4000 serie staan er om bekend dat ze na een jaartje of dertig sowieso beter vervangen kunnen worden zie:http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/tips.txt heeft denk ik al eens eerder op het forum gestaan...
das leuk bij een arp omni...zitten er een stuk of 100 (ruwe schatting, kan ook meer zijn..) in...:stupid

zelfs synthsfreaks zijn heden ten dage voor een museum geen doelgroep meer. Bulken betalende bezoekers worden gevraagd

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe veel of weinig freaks er in Nederland zijn...Hoeveelheid kon wel eens tegenvallen.

Ik las toevallig ergens dat er voor 'klassieke' instrumenten wel degelijk faciliteiten zoals hier besproken zijn.
Zo is er bijvoorbeeld het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds, maar dat richt zich met name op strijkinstrumenten.

Wellicht is er daar wat expertise te halen? Bijv. in het kader subsidies etc.
Zij hakken natuurlijk al langer met hetzelfde bijltje!
't lijkt me wat ambitieus om te proberen de instrumenten bij 't NMF onder te brengen, maar 't is beter dan niks natuurlijk...

Je kan het ook van de positieve kant benaderen.
Als die subsidie stopt dan komen die instrumenten toch weer op de markt.
Waar kan ik me inschrijven op de lijst?:) ;)

Re: Brainstorming Vrienden van de Vintage Synthesizer

...
Kortom verwachtingen!
Groet,

Wout
Het is al weer even geleden dat je deze draad startte. De museumstukken zijn mij dierbaar, net als velen ga ik van uit. Is er al nieuw licht op de zaak gaan schijnen Wout?

bij deze mijn abbo voor deze thread...

aangezien ik hier ook in geinteresseerd ben en ik het ook erg jamer zou vinden als dit moois weg zou rotten...

heren, iets zegt me dat een thread uit 2003, die jaren stil heeft gelegen, weinig kans meer geeft op een succesvolle voortzetting... ;)

En bovendien is Wout de hort op... dus misschien kun je hem beter mailen als je wilt weten hoe het hier mee staat. Plaats dan wel het antwoord even in deze draad. ;)

Je kunt ook overwegen het aan een ander museum te schenken. Het muziekinstrumentenmuseum in Berlijn (naast de Philharmonie) heeft diverse elektronische instrumenten. Een trautonium natuurlijk, maar ook een VCS3 geloof ik, een Kawai EP608, en een Synclavier inclusief computer. Dan zijn de instrumenten natuurlijk niet meer echt in de buurt (behalve -mijn- buurt dan! gnagnagna) maar er wordt wel iets mee gedaan en ze dienen het openbaar nut. Misschien komt een ander museum in aanmerking dat wel in NL is? Een techniekmuseum?

Het leuke aan dat museum in Berlijn is, dat er een studio is waar je een aantal instrumenten kunt uitproberen. Er staat de bovengenoemde EP608, maar ook clavichords, calvecimbels en een dikke vleugel (owja!!) die ik geregeld voor prive oefensessies 'misbruikte'. Het museum is verder relatief saai dus er komen weinig mensen dus als je niet op zaterdag of zondag komt kun je in alle rust op die concertvleugel tetteren. In elk geval..misschien beter niet die ARP2600 daar neerzetten, voor er een schoolklasje overheen gaat.

Back