Beste midi controllers 2016

Synergist

Ouwe rot
Aangezien ik vast niet de enige ben die dit jaar een nieuw midi keyboard wil gaan kopen, leek het me nuttig een centraal topic te maken waar mensen van dit forum kunnen aangeven wat hun favoriete midi keyboard is en waarom. Inspiratie voor dit topic kwam door de eindeloze 'best of' lijstjes op internet waarvan je niet zeker weet welke objectief zijn.

Ik gebruik nu een Roland a-500 pro (49 keys) en ben daar tevreden mee. De editor is eenvoudig te gebruiken, en knoppen en faders zijn erg prettig. De pads gebruik ik nooit maar zijn voor zover ik weet prima. De keys ben ik geen grote fan van, maar een vriend van mij met dezelfde controller is juist fan van de keys. Ik vind de actie niet prettig en mijn vingers glijden vaak van de zwarte keys af. wat dat betreft houd ik meer van synth stijl keys. Integratie met mijn DAW (Studio One 3) was prima. Al met al kan ik deze controller en andere varianten ervan zeker aanraden.

Ik ben nu in de markt voor een 61 key controller (misschien zelfs 88) en ik hoop dat jullie iets kunnen vertellen over de volgende producten: Arturia Keylab 61, Akai MPK-261 en Nektar Panorama P6.

Novation REmote series SL MK1.

In mijn ogen nog steeds onovertroffen qua specs.

-8 schuiven
-16 draaiknoppen waarvan 8 endless encoders
-32 drukknoppen die meerdere modi hebben (toggle/momentary/step etc)
Je kan de range per knop instellen (0-127/-63,+63, maar ook 0-5 (voor bijv wave select osc etc)
-8 pads
-transport control ( of welke andere functie dan ook onder deze knoppen)
-full NRPN en SysEX ondersteuning.
-meerdere pages per preset. Je kan bijv 3 x tappen omhoog en dan heb je 3 x alle controls voor bij zeer uitgebreide synths
-2 x LCD display (echt super handig)

Ik hoop al jaren op een nieuwe, goede en luxe controller met minimaal deze specs.....

Is er niet allemaal houdt het op bij 8x pad/knop/schuif bijna en over sysex en nrpn maar niet te spreken.

Enigste wat in de buurt zou komen is de luxste varianr van die Arturia controller keyboards.
Maar misschien is er een die ik niet ken, ik houd me ook warm aanbevolen voor tips.

Was zelf op zoek naar een midi Keys met aftertouch, ik kwam van de novation remote 25, een van de fijnste Keys die ik had en de aftertouch heel erg fijn met een druk diepte van een kleine cm, erg makkelijk te doseren. Maar die 25 Keys begon me te irriteren.

Heb nu een edirol pcr500, zelfde als die roland Pro a500, maar vind de toetsen niet fijn spelen en de aftertouch is ook niet te doseren.

Eigenlijk is het met al die boards hetzelfde, of Keys niet fijn, of de aftertouch is niet bruikbaar of mist.

Heb nog een aantal synths met aftertouch die ik als controller had kunnen gebruiken maar ook niet fijn spelen of aftertouch niet te gebruiken.

Jaar of 12 geleden had ik een cme umf5, die Keys waren de fijnste die ik tot nu toe heb gehad en leken hetzelfde als de toetsen in een Access virus b maar weet niet meer of hij aftertouch had. Dat ding en een aantal nieuwe inruil exemplaren zijn toen terug gegaan naar de winkel omdat de tekst opdruk rond de knoppen met een paar dagen verdween.

Denk dat het heel moeilijk is een key controller vinden die aan je eisen voldoet en betaalbaar is.

Denk zelf dat ik toch weer opzoek ga naar een novation remote met meer Keys, blijft toch eigenlijk kwa toetsen de gene die aan de meeste eisen voldoet. De pots en schuiven op de controllers van novation vind ik dan weer waardeloos, verspringen vaak.

Telt de Seaboard? Ik gebruik hem niet als primaire controller, maar het zorgt er wel voor dat ik voor het masterklavier geen wilde eisen heb wat betreft aftertouch en dat soort geintjes.

Ik heb laatst precies hetzelfde gezocht en een paar toetsenborden in de winkel uitgeprobeerd. Zelf voelen is toch het beste. Uiteindelijk niks gekocht omdat het of heel duur of rommel was :(

De Panorama schijnt vreemd te spelen heb ik zo her en der gelezen. Wel staat er ergens een template voor integratie met S1. De MPK heb ik laatst in de winkel even op gespeeld en dat is een goede, maar niet per se beter dan de Roland die je nu hebt (die heb ik zelf ook maar dan de versie zonder schuifjes). De toetsenborden van Novation spelen ook goed. Maar Automap en Studio One schijnt een dramatische combinatie te zijn. Seaboard speelt echt voor geen meter, maar dat is dan ook een ander soort toetsenbord.

ik ken de panorama. best leuk. SL MK2 heb ik. Zelf ben ik een beetje klaar met de univorme encoder en slider toestanden.

Wat is een beetje sjiek uitziend en goed gebouwde midi keyboard voor on stage? Ik bedoel iets die gewoon zn mannetje staat boven een juno 60 of een nord. Beide heb ik niet, maar een nord is al erg genoeg zonder een foei lelijk, zilvergrijze m-audio keyboard bovenop die aan mainstage hangt.

Gewoon lekker zwaar metaal met houten zijkantjes ofzo. Een juno zonder de juno erin (en zonder sliders). Ben ik nou de enige die best geld zou betalen voor zoiets?

dit is een diy omgebouwde casio, maar wel een beetje wat ik bedoel:

9.jpg

Ik heb laatst precies hetzelfde gezocht en een paar toetsenborden in de winkel uitgeprobeerd. Zelf voelen is toch het beste. Uiteindelijk niks gekocht omdat het of heel duur of rommel was :(

De Panorama schijnt vreemd te spelen heb ik zo her en der gelezen. Wel staat er ergens een template voor integratie met S1. De MPK heb ik laatst in de winkel even op gespeeld en dat is een goede, maar niet per se beter dan de Roland die je nu hebt (die heb ik zelf ook maar dan de versie zonder schuifjes). De toetsenborden van Novation spelen ook goed. Maar Automap en Studio One schijnt een dramatische combinatie te zijn. Seaboard speelt echt voor geen meter, maar dat is dan ook een ander soort toetsenbord.

Thanks voor de info :)
Ik denk dat ik ook even op pad moet om het een en ander te kunnen proberen. Iemand tips waar ik dan het beste heen kan gaan in noord holland? Ik had midi amsterdam al een bericht gestuurd en zij hebben in ieder geval de arturia keylab staan maar ik ga liever naar een winkel waar ik er meteen een boel kan testen.

De seaboard vond ik verschrikkelijk, gelukkig maar want die prijs vond ik ook helemaal niks.

Weet iemand of de Native Instrument controllers de moeite waard zijn als je vrijwel nooit NI plugins gebruikt (alleen kontakt of reaktor soms)? Of werken die leuke lampjes dan meteen niet meer?

De Akai MPK heeft geen aftertouch, dat vond ik jammer. Eigenlijk is de a-800 pro t beste kwa specs (poly aftertouch, etc) en prijs, jammer van die keys ;{

"Beste" wat bedoel je daar mee ?
Beste klavier ?
Meeste knoppen ?
Meeste midi mogelijkheden ?
Grootste geheugen mappings ?
Etc.
Novation REmote series SL MK1.

In mijn ogen nog steeds onovertroffen qua specs.

-8 schuiven
-16 draaiknoppen waarvan 8 endless encoders
-32 drukknoppen die meerdere modi hebben (toggle/momentary/step etc)
Je kan de range per knop instellen (0-127/-63,+63, maar ook 0-5 (voor bijv wave select osc etc)
-8 pads
-transport control ( of welke andere functie dan ook onder deze knoppen)
-full NRPN en SysEX ondersteuning.
-meerdere pages per preset. Je kan bijv 3 x tappen omhoog en dan heb je 3 x alle controls voor bij zeer uitgebreide synths
-2 x LCD display (echt super handig)

Ik hoop al jaren op een nieuwe, goede en luxe controller met minimaal deze specs.....

Is er niet allemaal houdt het op bij 8x pad/knop/schuif bijna en over sysex en nrpn maar niet te spreken.

Enigste wat in de buurt zou komen is de luxste varianr van die Arturia controller keyboards.
Maar misschien is er een die ik niet ken, ik houd me ook warm aanbevolen voor tips.
+1

Ik vind het een beetje een jammerlijke ontwikkeling dat het bijna onmogelijk is om compacter-dan-88-keys MIDI controllers te vinden met echte MIDI out in plaats van alleen USB, en die niet ook volgeplakt zitten met faders, encoders en onhandig geplaatste drumpads.

Ik vind het een beetje een jammerlijke ontwikkeling dat het bijna onmogelijk is om compacter-dan-88-keys MIDI controllers te vinden met echte MIDI out in plaats van alleen USB, en die niet ook volgeplakt zitten met faders, encoders en onhandig geplaatste drumpads.

+1

dus zoiets als ik hierboven heb gepost maar dan in 25 en 49 uitvoering?

"Beste" wat bedoel je daar mee ?
Beste klavier ?
Meeste knoppen ?
Meeste midi mogelijkheden ?
Grootste geheugen mappings ?
Etc.
+1

Precies zoals ik het zeg, beste midi keyboards on de ogen van synthforummers. Daar zullen mensen tussen zitten die van alle toeters en bellen houden en van de meest simpele controllers en alle info en meningen zijn welkom, als het maar om degelijk spul gaat :okdan:

Laatst gewijzigd:
Ik snap niet dat er gewoonweg geen goede moderne varianten van de Remote SL series zijn.

Behringer had nog zo'n Møtør ding op stapel staan, maar daar lees ik ook niets meer over (en ook die had maar enkel het befaamde trio 8 pads, 8 schuiven en 8 draaiknoopen ofzo, terwijl ik er eigenlijk minimaal 16 of 24 wil)

Een gemiste kans en een gat in de markt. Voor een goed uitgedacht ding met 21e eeuwse features zoals OLEDS etc heb ik best 1-2 ruggen over, dat is serieus geld voor maar een midi-controller. En ik weet zeker dat er meer zijn die er zo over denken. Stom he, ik kan er echt niet bij. Beetje een kruising tussen een Maschine Studio Controller en de REmote series. Dikke shit man.

Back