Het grote macOS Sierra topic

Heeft iemand de Novation Launchpad (1e uitvoering) nog aan de praat kunnen krijgen? Doet echt helemaal niks met Sierra.

het gaat om de LaunchPad (MK-1). Die werkt niet. Tenminste niet bij mij.

https://global.novationmusic.com/support/os-compatibility?product=Launchpad+MK1

Hij werkte onder 10.10 en 10.11 nog wel. nu 10.12 (Sierra) helemaal niks. Automap software detecteerd geen controller. Leds branden niet. In systeemprofiel van Sierra onder USB apparaten staat wel een Launchpad.

het gaat om de LaunchPad (MK-1). Die werkt niet. Tenminste niet bij mij.

https://global.novationmusic.com/support/os-compatibility?product=Launchpad+MK1

Hij werkte onder 10.10 en 10.11 nog wel. nu 10.12 (Sierra) helemaal niks. Automap software detecteerd geen controller. Leds branden niet. In systeemprofiel van Sierra onder USB apparaten staat wel een Launchpad.

De ondersteuning van Novation heb ik ondertussen opgegeven, de driver voor de Launchpad MK1 is 32 Bit en dat werkt helemaal niet meer met Sierra. Om de Launchpad MK1 toch met Sierra te laten werken heb ik het volgende gevonden: midi over het netwerk. 1 Macbook Pro met Lion deelt midi over het netwerk. Macbook Pro met Sierra pikt dit netjes op. Probleem voor mij opgelost. De 2 laptops zijn toch altijd met Firewire-800 kabel met elkaar verbonden (voor video-doeleinden). Dat beetje midi-data over die lijn maakt toch niks uit.

Ja, maar werkt nog als een trein :) en onder Yosemite gaat het nog prima. Maar wil wellicht over stappen naar Sierra en dan LogicX

Ja, maar werkt nog als een trein :) en onder Yosemite gaat het nog prima. Maar wil wellicht over stappen naar Sierra en dan LogicX

Ok. Heb je support bij echo al geprobeerd? Google geeft niet direct ervaringen met sierra.

In principe zou elke firewire kaart nog moeten werken zolang je SIP uitschakelt. Dat is namelijk in de meeste gevallen het enige wat voorkomt dat een extern apparaat niet meer werkt in OSX/MacOS :)
Indien je SIP niet uit wilt zetten kun je x86 support uit de driver halen zodat deze alleen 64bit ondersteund. Op dat moment kun je SIP gewoon aan laten staan.

Zolang de driver werkt in El Capitan kan hij ook in Sierra werken. Als de fabrikant alleen 32 bit drivers heeft heb je een probleem......

Op bovenstaande wijze heb ik bijvoorbeeld ook Elektron's Overbridge probleemloos draaien in Sierra terwijl Elektron hier nog geen ondersteuning voor heeft.

Laatst gewijzigd:
Was het niet zo dat er wel iets aan native fw drivers uit El Cap gehaald was? Dus kaarten die er vanuit gingen dat Apple de drivers levert, dat die het niet meer deden?

Geen idee, ik dacht dat ze alleen hebben gezegd dat ze de firewire stack niet meer actief gaan supporten.

Volgens mij zijn ze gestopt met de generieke Core Audio firewire driver. Dus geluidskaarten die daarvan afhankelijk waren die doen het niet meer. Geluidskaarten van bedrijven die eigen drivers leveren, die netjes gesigned zijn (zoals die van MOTU), werken probleemloos. Ook met SIP aan.

Back