karakteristiek van analoog filter

SpaceAgent202

Sinds 2001
ik zie even door de potmetertjes het filter niet meer, dus een hypothese :) "stel ik ga een filter bouwen".

het doel: het creeren van een goed oud analoog laagdoorlaat-filter , neem als voorbeeld een moog filter.

het concept voor het te bouwen filter is gereed, heb een mp3tje gemaakt van het voorlopige filter in actie (zie bijlage).

ik weet dat de beleving van geluid wel erg subjectief is, maar toch wil ik weten of ik wel of niet in de goede richting zit..

ik heb precies 2 vragen waar ik indien mogelijk graag zinvolle antwoorden op wil:

1, klinkt het voorlopige filter "goed" als je het relateert aan het eerder gestelde doel?
2, wat mist het voorlopige filter om aan het doel te kunnen beantwoorden?

(misschien klinkt het filter niet echt grillig, terwijl het als voorbeeld gestelde moogfilter dat wel doet?

Attachments

• mooh.mp3
    733 KB · Bekeken: 144
Het klinkt inderdaad als een filter... Zo te horen heb je ook een envelope erop zitten. Hoe heb jij dit filter getest?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Het klinkt inderdaad als een filter... Zo te horen heb je ook een envelope erop zitten. Hoe heb jij dit filter getest?

yeah ! dat het klinkt als een filter is een eerste mijlpaal 8o
"testen" is een groot woord. ik heb een oscillator door het filter heengejaagd, en die spelenderwijsch gefilterd en het resultaat direct opgenomen. daar komt het mp3tje vandaan. filtercutoff is inderdaad getriggerd door een envelopje.

maar; het filter is dus in ontwikkeling. wat is er aan te merken op de karakteristiek? of kan je dat op deze manier niet zeggen..?

Het doet mij een beetje 303 kloon achtig (geknepen) aan.
Ik kan hier helaas niet op hoog volume luisteren, maar aan het einde lijkt het net of er ruis inzit?

Origineel geplaatst door Roel
yeah ! dat het klinkt als een filter is een eerste mijlpaal 8o
"testen" is een groot woord. ik heb een oscillator door het filter heengejaagd, en die spelenderwijsch gefilterd en het resultaat direct opgenomen. daar komt het mp3tje vandaan. filtercutoff is inderdaad getriggerd door een envelopje.

maar; het filter is dus in ontwikkeling. wat is er aan te merken op de karakteristiek? of kan je dat op deze manier niet zeggen..?
Kun je een triangel er door heen jagen en dan de resonance 90% open en dan heel langzaam het filter open draaien. Je zou dan goed de harmonische moeten horen: Grondtoon, grondtoon + een octaaf, enzovoort!

Waar heb jij die Env vandaan gehaald?

Overdriven ?

Overdriven ?

Het filter klinkt een beetje overstuurd (vind ik wel lekker!).. en qua klank ligt het naar mijn bescheiden mening en ervaring tussen een pro-one en een SH-2 in. Dat typische 'kraken' in de middenfrequenties hoor je ook wel bij gitaarsynths als de X-707 van Korg (of hoe heet die bak ook alweer?).

Geslaagd experiment !

Is het trouwens een diode-ladder.. of heb je een ander principe toegepast ?

Kun je een triangel er door heen jagen en dan de resonance 90% open en dan heel langzaam het filter open draaien. Je zou dan goed de harmonische moeten horen: Grondtoon, grondtoon + een octaaf, enzovoort!

Waar heb jij die Env vandaan gehaald?

triangel erdoor, filter open en dicht. fragment, zie bijlage

de envelope is een adsr envelope die getriggerd wordt door het induwen van een toets.

Attachments

• mooh2.mp3
    371,8 KB · Bekeken: 148
ik denk niet dat johnny dit precies bedoelde... nu hoor je de grondtonen ed niet echt "gebeuren" want je sweept de reso als ik het goed hoor...
reso dus op 90% oid laten staan en langzaam cut-off opendraaien graag! (hij piept wel lekker trouwens... blijf het een vet filter vinden hoor)

Origineel geplaatst door koediman
ik denk niet dat johnny dit precies bedoelde... nu hoor je de grondtonen ed niet echt "gebeuren" want je sweept de reso als ik het goed hoor...
reso dus op 90% oid laten staan en langzaam cut-off opendraaien graag! (hij piept wel lekker trouwens... blijf het een vet filter vinden hoor)

de resonantiepiek beweegt mee met de cutoff-frequentie, maar ik sweep de cutoff en niet de reso
het fragment is eerst filter open>dicht met 'geen resonance', daarna met meer, daarna met nog meer.. etc

Ik neem aan dat je ook de pitch van je VCO omlaag trekt op het einde..

Ik bedoelde dit: http://theremin.music.uiowa.edu/Sound Files/Peter Tod Lewis Moog Demo Mp3/12. Filter Control.mp3
Bij 1 minuut ongeveer.

Zoals je via deze thread had kunnen vinden.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=17768

okee. filtersweep gemaakt zoals je bedoelde. (bijlage)
het fragment besteet uit 2 delen. de eerste helft is een cutoff-sweep met resonantie zodanig ingesteld dat boventonen goed hoorbaar zijn; de tweede is dezelfde cutoff-sweep met een zó hoge resonantie dat de zelfoscillatie van het filter de toon van de oscillator overstemt. (in dit geval is alleen de A van de adsrenvelope in gebruik(van 0 tot 127)).

Is dit een bestaand filter of heb jij deze zelf gebouwd en gebruik je een andere synth om die aan te sturen? Ik snap het eigenlijk niet.

dit is een nieuw ontwerp van een filter (het prototype hiervoor bestaat want dat hoor je in de fragmentjes) en mag waar dat nodig mocht zijn dus nog afgezeken en aangepast worden.
vandaar de vraag om het met ervaren oren te vergelijken met een klassiek cutoff filter zoals bijvoorbeeld van moog.
het filter wordt aangestuurd met een bestaande oscillator en een bestaande adsr envelope.

Attachments

• mooh3.mp3
    753,4 KB · Bekeken: 135
Ik neem aan dat je ook de pitch van je VCO omlaag trekt op het einde..

dat is niet het geval, dat is de zelfresonantie die meedaalt met het cutoff punt. dat was niet de bedoeling maar wel een apart bij-effect

het is een filter dat in een hardwaresynth komt.
als je dat software wil noemen moet je dat zelf weten, maar staat buiten deze discussie

Het mist wat mij betreft een beetje ballen.

Het is een net, zuiver filter, maar daar zijn er zo veel van. Wat maakt een filter 'analoogklinkend'. Ik denk toch onregelmatigheden, zoals de response met de Q helemaal open.

Bij veel analoge filters ervaar ik zelf dat het filter echt over zijn nek gaat als je de Q open zet. Sowieso zal het volume van de output vele malen harder worden en hoor je zeg maar 'je speakers dubbelklappen'. Ik denk dat dat te maken heeft met het constant versterken en reageren op onregelmatigheden rondom je cutoff frequentie.

Die onregelmatigheden moet je zelf toevoegen als je een software filter gaat maken. Ik heb het gevoel dat je een noise bron met een S&H erachter en een glide moet toevoegen aan de frequentie pot. De hoeveelheid zou ik afhankelijk willen maken van de Q en van de cutoff frequentie. Op zijn hoogst zou de invloed rond 1% moeten zijn. Met een goede feedback zou je in de lage frequenties gezing moeten horen.

Natuurlijk kun je deze onregelmatigheid ook met andere bouwstenen ervoor bouwen, maar door dit standaard (al dan niet in een bepaalde mode) in een filter te bouwen zal ie meer gebruikt worden. Zie het als een Q drifting effect.

Vergeet ook niet een kopeling te maken tussen de Q en het output volume....

Je komt volgende week langs om wat analoge filters te testen, dan hoor je wellicht wat ik bedoel.

Attachments

• onregelmaat.jpg
    onregelmaat.jpg
    11,4 KB · Bekeken: 130
Als je een filter ontwikkeld maakt het dus heel veel uit hoe hij uitgevoerd wordt... digitaal of analoog..

Digitaal --> Je wilt analoog na bouwen en moet dus allerlei onzuiverheden zelf erin programmeren.
Analoog --> Je wilt een perfect filter bouwen en wilt zoveel mogelijk onzuiverheden eruit halen.

Ik heb een beetje het gevoel dat het gras bij de buren groener lijkt! :D

Back