ms20 en n electrische gitaar

boombipbass

Het lid
in de ban
ik ben dus nu al weken bezig om n fatsoenlijk geluid te krijgen uit mijn ms20 met mn gitaar and signal in....

maar het lukt me gewoonweg niet. heb alle patch mogelijkheden op youtube en in de handleiding geprobeerd maar ik krijg het niet zoals deze plaat, het wordt altijd geen zuiveere noot en de toon wiebelt alle kanten op. nu gebruik ik geen evrsterker voor mijn gitaar en plug ik hem er direct in, kan dat het zijn? ik heb een fender telecaster.

t begint bij 2:49.

wie heeft er tips? duizendmaal dank!

3:49 denk ik?

Ik gebruik de MS-20 vaak in combinatie met een MC-202 en ik kan wel iets van een octaaf of meer bespelen zonder gedoe. Maar de MC-202 heeft een redelijk vlakke volumecurve, ik merk wel dat hij de weg kwijt raakt als ik een staart van een decay heb. Hij is ook gevoelig voor PWM bij bepaalde niveaus. De high en low pass zet ik redelijk dicht bij elkaar zodat er een stabiele laag van grondtonen ontstaat, de ongefilterde output stuur ik via headphone out naar de filter input.

Volgens mij moet je de tone redelijk plat fuzzen en gaten om een beetje in de buurt te komen.

Maar waarom weet je zeker dat het een gitaar is?

Ik bezit geen MS20 maar ...
ik zou denken dat je best begint met deze te regelen op gehoor :
1 Signal level in combinatie met threshold. Eventueel kun je de Env Out als signaal naar de VCA Initial Gain sturen (met oscillator bron), zo kan je deze combinatie beter uittesten.
2 High Cut zoveel als nodig.
3 Low Cut zo goed als uit (weinig of niets filteren).
4 F-V naar die oscillator en cv-adjust.

ik meen in een interview te hebben gelezen dat het inderdaad een gitaar was ja :) maar zoniet hoe zou ik deze sound het beste kunnen benaderen de hipass staatt iig enigszins open verder kom ik ook niet :P

https://dl.dropboxusercontent.com/u/29646487/SynthRock.wav

Dat liedje heb ik eens gemaakt met gitaar in de MS20.
De "gitaarsound" in het refrein is de MS20.
Ik meen dat ik het zo aangesloten heb:

Gitaar -> external signal processor input
CV out van de External Signal Prpcessor -> CV input van je twee oscillators (helemaal rechts op de synth)
Trig out van de External Signal Processor -> Trig input (helemaal rechts op de synth)

Je moet zoals Audiocollage ook schrijft inderdaad de boel een beetje tunen zodat tracking klopt met wat er uit je gitaar komt.

Signal in is erg gevoelig voor volume schommelingen, dus om zo steady mogelijk een gitaar te kunnen volgen is het raadzaam deze eerst door een compressor te gooien voor de signal in.
Verder idd goed filteren in de signal processor zelf. Deze gitaar/ms20 solo klinkt behoorlijk hoog, volgens mij hebben ze heel veel van het gitaar signaal weggefilterd in de ESP. Dat werkt ook het beste. Onze ervaring met gitaren was dat je max 2 octaven goede tracking krijgt maar daarbuiten wordt het twijfelachtig.

Probeer dus eerst 1 octaaf goed getrackt te krijgen ;)

Vergeet de pitch naar cv
Gebruik de env follower , trigdetector etc
Met bassgitaar en een compressor ertussen ging het soms, maar verder stelt de pitch naar cv weinig voor
De rest wel

Vergeet de pitch naar cv ...
Hoe moet ie dan de diverse toonhoogten weergeven als ie gitaar speelt ?
...de hipass staatt iig enigszins open..
Er staat toch High Cut en Low Cut op die signal processor?
"High Cut zoveel als nodig" = je klank zoveel als nodig doffer maken (dat is wat ik allicht bedoel).

Er moet sowieso een pre-amp tussen je gitaar en de MS-20. Het niveau van je gitaar moet naar line-niveau, dit kan door een DI-box, effect (bijvoorbeeld Strymon en Eventide pedaaltjes maakt van een hi-z signaal (lees gitaar) een line-signaal (lees synthesizer/CD niveau)), of een microfoon pre-amp te gebruiken.

Als je dit niet doet komt het gitaarsignaal te zacht binnen in de MS-20.

Back