Roland mc-505

johand

Nieuwkomer
Hallo,

1ste post hier. Ik weet dus niet goed of dit in het correcte deel staat.
Ik leer sinds een paar jaar piano, en had nu graag wat om wat mee te spelen/knoeien. (van akoestisch naar digitaal)

Ik heb een Roland MC-505 gevonden voor 130€. Is dat wat, of zijn er leukere dingen te koop voor weinig geld. ik hoef er niet de dance track mee te maken die potten breekt, en waarschijnlijk zullen de kinderen er ook wel wat op tikken en draaien.
Ik weet ook dat dit een zeer oude bak is, maar het is om wat te prutsen.

de mc-505... doen?

Ik ben er gisteren eens naar gaan kijken en die manhad dat zelf ook op 2dehands of zoiets gekocht en kreeg er duidelijk geen kop aan. Meer dan de voorgedefinieerde beats kreeg ik of hij er niet uit. Hoe test je zo'n ding of dat de belangrijkste zaken nog werken?

Kan je dat gewoon op je stereoversterker aansluiten als je niet conctant via koptetlefoon wil?

Laatst gewijzigd:
Als ie in orde is, is 130 een prima prijs.\
Basis synthese, prima drumsounds... je kunt er echt een boel mee.
Als je creatief bent kun je er lange tijd genoeg aan hebben,
Het heeft vast allemaal pre's en cons, maar voor 130 euro een standalone bak met alles er in van drums tot synths en fx is echt oke.

Maar voor alle apparaten geldt: als je er geen moeite in steekt om hem te leren kennen, zul je het apparaat nooit goed leren gebruiken.
Er is een leercurve. Wil je die niet, andere hobby zoeken. Ook een ander apparaat zal je daar niet echt bij helpen.

Ik denk dat dit een goede instap is, ook voor je kids.
Alternatieven denk ik voor dat geld aan een oude electribe of wellicht, ( als software geen bezwaar is) een maschine 2ehands Of een maschine mikro zelfs.
Dan heb je wel meer klanken, fx etc, maar heb je ook een pc/laptop nodig. Dat moet je ook maar net willen.

Goede prijs idd, volgens mij gaan ze normaal voor rond de 250,- weg.. Het is een oudere groovebox maar met 6 individuele outputs, vrij zeldzaam voor een groovebox.
Als ik de demos zo hoor op youtube klinkt het wat gedateerd allemaal qua sounds. Een simpele VST synth klinkt spannender...

Het grote probleem met die mc505 was volgens mij het lcd scherm dat stukgaat na een tijd, maar dat kan je vervangen.

Maar goed, voor 130,- is het het proberen waard..

Laatst gewijzigd:
Ik wilde deze graag hebben toen ik nog wat jonger was, maar geen geld had.

Tegenwoordig denk ik dat je met apps op de iPad meer kunt dan met een MC-505, maar voor dat geld is het het proberen waard. Is het niets kun je er misschien zelfs nog een beetje winst op maken.

Je moet hem kunnen aansluiten op je versterker als er jack ingangen op zitten, anders met een verloopje ertussen.

Veel plezier ermee.

Tegenwoordig denk ik dat je met apps op de iPad meer kunt dan met een MC-505
We hebben enkel Android devices in huis, maar welke (android) apps bedoel je dan?
Zo even snel kan ik vinden
Caustic 3
Oscilab
G-Stomper

Laatst gewijzigd:
Voor Android zijn er naar mijn weten weinig muziekapps te krijgen, omdat Android hier vooralsnog niet echt geschikt voor is, teveel latency.

Ik heb daarom een ipad aangeschaft en mijn zoontje heeft de grootste lol met Garageband. Je zou dat ook nog op een wat oudere 2e hands ipad kunnen draaien. Er zijn ook wel echt serieuze muziekapps voor te krijgen, ik gebruik de ipad ook in de studio.

nu.. als ik ze juist wat minder op de tablet wil, dan is de 505 mss toch beter :-)

Maar globaal genomen doet/kan die 505 dus hetzelfde als de appjes G Stomper, Oscilab, Caustic ed.

Het is gewoon een soort sequencer met ingebouwde synth en drum geluiden, en fx, dus je kunt er laag voor laag je eigen nummers mee maken. Die appjes ken ik niet.

Je moet zien dat de display nog goed is,, die gaan stuk vd MC505. (en JX305).
Je kan dat zelf vervangen, maar dan moet je een dremel hebben om een stukje uit het chasis te halen

Ik vind de MC303 beter, maar dan wel als soundmodule.
De MC 307 is ook goed, maar eigenlk is het saven veel te traag.
De MC909 heb ik ook, en dat is een echt machien,, maar niet zo eenvoudig om als soundmodule te gebruiken.

Heb je thuis een piano staan? Als ik je openingspost juist interpreteer een acoustische en geen digitale met midi-out.
Als je gewent bent om toetsen te spelen, is een (goedkoop) midi-keyboard ook prettig bij de MC-505. Ik vermoed dat je er dan eerder lol aan beleeft en de mogelijkheden van de 505 sneller onder de knie krijgt. :)

Ik heb hem gehad, veel te lang gehouden, en ik was heel blij toen dat ding weer weg ging.

Synth sounds zijn echt slecht, heel plat, vlak. Drum is nog wel aardig, maar ook dat kan beter. Paar loops inkloppen gaat nog wel, een song programmeren is een hele uitdaging op dat ding. Ik heb hem vooral als module gebruikt, en VST's klinken tegenwoordig veel beter, kortom, de MC505 is over de houdbaarheidsdatum heen.

Ik zou iets nieuws kopen, Novation Circuit b.v., of iets van Korg of Akai.

Uit zo'n Novation Circuit krijg je op een makkelijkere manier, meer uit dan op zo'n oud bak dus...
De Circuit ben ik wel al es tegengekomen op mijn zoektocht naar zo'n groovebox.

Teenage Engineering OP-1 zal wel duurder zijn dan wat je ervoor wilde uitgeven. Maar als ik zo hoor wat sommige mensen daarmee maken terwijl ze thuis op de bank liggen, zou ik die best willen hebben.

En de synth preset patches in de MC505 zijn ook allemaal heel suf, zeker droog zonder EFX.

Probleem is dan dat de synth engine echt niet grappig is om te programmeren, het is een ROMpler, een patch bestaat uit maximaal 4 sampletjes (tones). Wat je ook probeert, de sound zal altijd zwak blijven.

Een (virtual) analoge subtractive synth is veel leuker en logischer om te programmeren.

Ik vind zelf de Korg Gadget app een hele goede Groovebox, op Ipad. De MC505 is denk ik van ca. 15 jaar geleden? Ding heeft de processorkracht van een rekenmachientje, Ipad of Ipone is zoveel krachtiger.

En ook nog, de sequencer van de MC505 loopt niet strak als je teveel midi data uitstuurt, b.v een filter sweep.

En de synth preset patches in de MC505 zijn ook allemaal heel suf, zeker droog zonder EFX.
.
Niemand gebruikt toch presets? Ik gebruik presets om uit te vinden hoe de machine werkt. Daarna gaan ze eruit. Ik kijk hoe de parameters werken voor een preset die een leuke basis heeft, maar ik gebruik nooit presets.

Probleem is dan dat de synth engine echt niet grappig is om te programmeren, het is een ROMpler, een patch bestaat uit maximaal 4 sampletjes (tones). Wat je ook probeert, de sound zal altijd zwak blijven.
Dit ligt aan de piloot. Ik begreep dat de engine hetzelfde is als van een JV uit de serie van Roland. Je kunt als basis dit mooi gebruiken. Het is zeker geen "all-in-one-miracle" als je dat verwacht.

Een (virtual) analoge subtractive synth is veel leuker en logischer om te programmeren.
VA is TOTAAL andere filosofie. Een groovebox is niet te vergelijken met een ROMpler. Toch is het principe van hoe je die engine moet programmeren hetzelfde. De VA of analoge synth zijn visueeler. Je ziet meteen wat je aan het doen bent. Met ROMpler moet je meer de getallen visualiseren tot het resultaat.
Ik vind zelf de Korg Gadget app een hele goede Groovebox, op Ipad. De MC505 is denk ik van ca. 15 jaar geleden? Ding heeft de processorkracht van een rekenmachientje, Ipad of Ipone is zoveel krachtiger.
Iets van 15 jaar terug kun je qua kracht niet vergelijken met een apparaat van nu. De processor van mijn telefoon is krachtiger dan welke processor van 15 jaar terug.

En ook nog, de sequencer van de MC505 loopt niet strak als je teveel midi data uitstuurt, b.v een filter sweep.
Dit is een van de zwakke punten van een MC-505: de timing gaat achteruit. Maar dan is het rekening houden met de zwakke plekken van het apparaat. Zo heb ik een Kawai K4. Ik hou van de sound van dat ding. Maar voer het niet teveel MIDI-voer, want anders blijft ie na een halve minuut nog steeds noten eruit spugen, terwijl er niks meer te spelen valt.

De MC-505 is geen slecht apparaat op die timing na; daarom hebt ik zelf een Yamaha Rm1x met weer cheesy geluiden, maar super strak.

Punt is, als je die MC505 koopt, dan is dat voor even leuk, maar je komt er dan snel achter dat de klank van de Roland JV-1080 engine vergane glorie is.

tones.jpg

En aan die preset patches

http://cms.rolandus.com/assets/media/pdf/MC505PTC.pdf

kan je dat al horen, die zijn allemaal vlak en doods. Uiteraard kan je sounds tweaken als je tijd teveel hebt, maar de klank wordt niet beter. Dat is mijn ervaring, ik heb hem nieuw gekocht en ca. 10 jaar gehad.

Ik denk dat de Rompler waveforms sonisch al heel zwak zijn. Geluid is dun en bleek, er gebeurt niets magisch in de MC505 zoals sommige andere digitale synths dat wel hebben. Als je een dunne ijle klank zoekt, of een cheesy piano, voor 1 spoor in een opname, dan zou je een MC505 nog als synth kunnen gebruiken, maar als Groovebox heb je er weinig aan. Filters zijn ook echt heel slecht.

http://www.manualslib.com/manual/695878/Roland-Mc-505.html?page=190#manual

Externe opslag moet op een exotische smart media kaart met afwijkend voltage, en dat moet je wel gebruiken voor een backup, de MC505 kan vastlopen, dan helpt alleen een factory reset, en ben je al je eigen patches kwijt.

In de lowbudget hoek zit ook Korg met Volca beats en Electribe, Akai heeft goedkope samplers (MPX16) en drumsynths, en Novation Circuit lijkt me een mooi ding.

https://www.thomann.de/nl/grooveboxen1.html

Laatst gewijzigd:
Back