Roland mc-505

Het klinkt gewoon gedateerd.. Ik kan op youtube weonig vinden waarvan ik zeg 'wow'. En dat zijn lui die er al een tijd mee bezig zijn.

Een voordeel van nieuwere grooveboxen zijn de chord modes.. easy akkoorden spelen - erg handig als je geen Wibie Soerjadi bent op de keys. :)
M'n RM1x kon ook zoiets maar niet zo geavanceerd als bv mn Maschine of een Circuit.

maar goed.. de prijs van 130,- is aan de lage kant. En dat was de aanvankelijke vraag....

Deze klinkt nog best okay:

Deze vind ik wel erg goed :okdan:

Laatst gewijzigd:
Zijn er mss zo'n Novation Circuit - workshop te volgen zodat ik eerst es kan bekijken of het wel iets voor mij is? liefst Vlaams Brabant (B)

En als je de vraag omdraait, heb je al een idee wat voor soort electronische muziek je zelf zou willen maken? En op welke manier?

B.v vanuit patronen een track opbouwen wat thema, spanning, dynamiek betreft, of lineair in de tijd een track programmeren. Of echt live spelen.

Als je hier een beeld bij hebt, dan kan je bepalen of de Circuit voor jou een handig/nuttig instrument is. Een beetje geavanceerde synth heeft daarbij bijzondere functies die jouw creativiteit weer verder stimuleren.

Je kan de handleiding downloaden en doorlezen, en wat youtube filmpjes kijken voor de mogelijkheden. En misschien in een winkel een demo vragen, of er zelf even mee klooien. Workshop lijkt me persoonlijk wat top-zwaar.

In de bouwmarkt koop je ook niet eerst een decoupeerzaag, om vervolgens te bedenken wat je er mee kan zagen, simpel gezegd.

Tja, Live spelen zeker niet. Wat experimenteren met drumloopjes (als je dat bedoelt met vanuit patronen een track opbouwen) opnemen en daarover wat synths, en dan wat klooien en experimenteren op de zetel. Meer denk ik dat ik er niet mee ga doen.

Hopelijk pikken de kids het op en vinden ze het ook leuk om wat mee in elkaar te knutselen, creatief te zijn. Als het eenmaal wat vlotter verloopt zou een poging tot een track maken er wel inzitten.

Wat bedoel je met Lineair in de tijd een track programmeren?

Linear is dat je bijvoorbeeld, op een recorder drukt, en dan achter een drumstel gaat zitten, en dan 4 minuten drum opneemt. In een hardware sequencer kan dat soms ook, 1 lange midi opname maken met alle noten achter elkaar, in een software sequencer kan dit zeker.

Vaker programmeer je op hardware eerst loops of patterns, van 1 bar, 2, 4, 8, 16, of 32. Als het nog langer wordt, dan ben je al bijna lineair bezig. 8 of 16 bar is mooi, dan kan je wat variatie kwijt in een patroon.

Vanuit de loops/patterns die je hebt klaargezet in je sequencer kan je een track opbouwen en tot een einde brengen, on the fly, op je gevoel, of door patterns bewust achter elkaar te zetten in je sequencer. Overigens, en ik zeg het niet graag, heeft de MC505 de Megamix functie, dat is geniaal, hiermee kan je sporen van patterns vloeiend in elkaar over laten lopen, ipv een abrubte overgang tussen patronen.

En het maakt nogal wat uit of je muziek vooral drum en ritme is, of juist heel rijk gearrangerd (toonschaal, grondtoon, etc.) is. En wat ook wel cruciaal is, wil je een track maken en opnemen, als eindproduct, of gewoon jammen, net zoals even een gitaar pakken en wat rammen, en dan klaar.

Voor een beetje jammen is het al snel goed. Ik doe dit met de Korg Gadget app, paar willekeurige drumnoten inkloppen, paar synths toevoegen met arpeggiators en een paar noten, automatisch in de juiste schaal, en dan filters, ADSR envelop en effecten e.d aanpassen (en dat werkt en klinkt veel beter dan een MC505). Na een half uurtje ben ik dan wel weer klaar.

Dat is wel een beetje de crux, digitale muziek maak je als beginner het snelst met een ipad of computer, met hardware is er een veel grotere leercurve.

Laatst gewijzigd:
Ik denk eerder loops/patterns programmeren en dan de track opbouwen met synth, effecten ed. De circuit is vooral goed is in de drum/ritme en minder in het rijkelijk arrangeren, of ben ik mis?
Kan je trouwens stem invoegen in je creaties? Gewoon jammen volstaat, en ik wil wel iets waar ik weg ben van computerschermen... De software die je daarvoor nodig hebt, zal waarschijnlijk ook niet goedkoop zijn?

Hier staat er nog ergens een Yamaha PSR900, kan ik daar met de circuit wat samen mee doen?

Laatst gewijzigd:
De Circuit lijkt mij ook een cool apparaatje. Gebruiksvriendelijk en portable.

Alleen... vrij beperkt. 2 synths en 4 drumgeluiden (of samples) tegelijk. Over het algemeen kan elke andere groovebox 16 verschillende sounds laten horen. En hebben die ook nog verschillende drumkits aan boord.

Een stem gebruiken kan.. maar moet je vanaf een computer als sample inladen (je hebt 60 seconden sample ruimte - in totaal, voor al je songs in dat ding). En synths editten moet ook vanaf je computer.

Je moet het denk ik zo zien, de "groovebox" (Circuit, of iets anders) is een draaiorgel, en je compostitie (track of pattern) is de ponskaart met gaatjes die je door dit draaiorgel trekt, de midi noten en CC info zijn de gaatjes.

En het geluid (= audio) uit het draaiorgel neem je op met een bandrecorder. En. Als dit een meersporen bandrecorder is, dan kan je later over de muziek rappen of zingen.

Dus als je wilt zingen of rappen, dan heb je altijd een recorder nodig, of een tablet, laptop, etc. Vroeg of laat duikt er toch een computer of beeldscherm op in je setup.

Je stem als instrument gebruiken, door kore frases in te zingen en te bewerken en te filteren, die kan je inderdaad als sample triggeren.

Weet ook dat grooveboxen (MC505, 307, RM1X, RS7000) iets zijn uit een ander tijdperk, toen computers nog zwak waren. Idee was dat je met zo een kastje complete instrumentale tracks kon maken, zoals een DJ draait in een club. Zingen/rappen was hier geen onderdeel in. Een laptop met Ableton en een controller eraan is een veel krachtigere en flexibelere groovebox, ik heb het idee dat grooveboxen zijn uitgestorven, en dat er nu vooral kleine drummachines, samplers en synths te koop zijn (zoals Volca), die je aan elkaar moet schakelen om je setup compleet te maken. En meerdere apparaten vragen om een mixer, en midi of usb? kabels om aan elkaar te koppelen, en voor je het weet staat je kamer vol met gear. Het idee dat alles met 1 apparaat mogelijk is, is een utopie, vrees ik.

Als het echt allemaal hardware moet zijn, dan kan je een 2e hands harddisk recorder kopen, maar dan begint het probleem van tempo syncen, de recorder moet dan midi master clock zijn en je groovebox slave, anders wordt het lastig om later in de tijd een track verder bewerken, of aan te vullen. Roland VS recorders kunnen dit, en zijn redelijk goedkoop denk ik tegenwoordig.

Laatst gewijzigd:
Eerlijk gezegd zou ik gewoon voor die 130 euro voor die mc505 gaan, je kan hiermee wat basis ervaring opdoen, zoals al eerder gezegd, verkoop je em daarna waarschijnlijk alsnog met winst als je er flauw van bent. Kijk naar de filmpjes die Furious5 net geplaatst heeft, er is best wat leuks uit te halen!

Het grote voordeel van de mc505 is dat je al een soort mixertje hebt voor je geluiden met mute knoppen, erg handig om lekker te klooien terwijl er wat loops spelen!

Eerlijk gezegd zou ik gewoon voor die 130 euro voor die mc505 gaan, je kan hiermee wat basis ervaring opdoen, zoals al eerder gezegd, verkoop je em daarna waarschijnlijk alsnog met winst als je er flauw van bent. Kijk naar de filmpjes die Furious5 net geplaatst heeft, er is best wat leuks uit te halen!

Het grote voordeel van de mc505 is dat je al een soort mixertje hebt voor je geluiden met mute knoppen, erg handig om lekker te klooien terwijl er wat loops spelen!
die is ondertussen verkocht :-)

Tja, das lastig, maar het concept van een groovebox is denk ik wel voor jouw situatie het meest handige omdat je alles in 1 hebt, drums, bass, synth, fx. Ik zou kijken naar een korg electribe of die ergens voor een leuke prijs te scoren is.

Ik zou kijken naar een korg electribe of die ergens voor een leuke prijs te scoren is.
Die kosten 2de hands bijna evenveel als de Novation Circuit. Ik denk dat ik al weet wat ik wil :-) nu nog thuis de violen stemmen, en...

Niemand gebruikt toch presets?

Nou ik vind het veel leuker om zelf sounds te maken, maar als ik ergens mee bezig ben en ik struikel over een preset die perfect in het geheel past ben ik wel een enorme debiel als ik die dan niet gebruik lijkt me.

En wat wordt het? Ik ben wel benieuwd...

Als je je budget wat oprekt, zeg 500-600 euro, dan kan je misschien naast een Circuit nog een Volca keys of een kleine sampler toevoegen, met een eigen sequencer voor patterns aan boord. En een kleine (2e hands?) mixer. Dan heb je best een leuke setup.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar beginnen met gitaar spelen kost je ook 500-600 euro voor een fatsoenlijke gitaar & amp, of een trompet, of saxofoon, of viool, of digitale piano. Lijkt me zo een beetje de ondergrens.

Waarschijnlijk een circuit, maar eerst,nog wat afwachten. Niet direkt kopen als een idee opkomt, maar effe laten rijpen. Moeilijk maar, zo trachten we ook onze kindereen op te voeden :-)

Back