Tip voor PCB audio vca

flyweight

SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
Hi ben al een tijdje bezig een monosynth te bouwen.
En zoek nu een goede audio (log) vca.

Iemand een tip voor een pcb?

Breadboard is ook ok. Maar wel 'goede' kwaliteit puur voor audio.

Heb net een PCB af waar vier LIN VCA's op zitten (waarom wil je LOG?). En dat PCB lijkt het goed te doen (moet nog even de drie andere VCA's testen). Dat PCB gebruikt 2164 IC's.

Daarnaast heb ik een PCB met 4 wienbrug oscillatoren EN 4 VCA's, die VCA's zijn wel LOG en gebruiken THAT2181 of THAT2180 IC's. Je zou op dat PCB gewoon de sinusoscillatoren niet kunnen bestuuken. Moet die VCA nog wel even checken.

Verder heb ik nog een PCB met een crossfader EN een MFOS log VCA (met LM13700), voor dat PCB is geen wiring nodig, maar dan heb je vier PCB's nodig, en dat neemt wel veel plaats in.

Laat maar weten of je interesse hebt.

Log VCAs wil je omdat de meeste ENVs lin zijn. Het was een heel verhaal, heb hebt helemaal gelezen en ben het meerendeel alweer vergeten.. (zo werkt mijn brein helaas)
Het kwam er op neer dat als een lin ENV een log VCA aanstuurt het veel natuurlijker klinkt. Als ik het stuk terug vind post ik het hier.

Ik heb schakelbare (log/lin) VCA's

Het is inderdaad dat volume-regeling in log veel natuurlijker klinkt (daarom zijn volume pots ook altijd log), dus als je een VCA in het signaalpad gebruikt en je stuurspanning is lin, dan is een log VCA prettiger.

Maar voor een VCA die CV's staat te VCA'en, daarvoor is een lin VCA weer handiger.

Ik heb schakelbare (log/lin) VCA's

Het is inderdaad dat volume-regeling in log veel natuurlijker klinkt (daarom zijn volume pots ook altijd log), dus als je een VCA in het signaalpad gebruikt en je stuurspanning is lin, dan is een log VCA prettiger.

Maar voor een VCA die CV's staat te VCA'en, daarvoor is een lin VCA weer handiger.

Dank voor de aanvulling!
Bedoel je met 'ik heb' toevallig een stapel onbestukte PCBs? ;)
Heb een uVCA die kan je met een pot tussen log en lin regelen en een T. Henry DIY VCA maar, zoals wel bekend is, je kan nooit genoeg VCAs hebben.. :)

Ja idd log omdat ik een log vca heb doepfer 131 en das de beste die ik voor audio heb.
Ik heb natuurlijk ook een aantal vca's voor cv nodig maar daar stel ik niet zo een hoge eisen aan en die moeten lin zijn.

Hoe goed is de mfo vca?
Heb zeker wel interesse is de pcb voor de ad 2164 chips.
Heb het th vca verhaal ook gelezen maar hij zegt duidelijk dat zijn vca niet kan worden vergeleken met die van sem en volgens mij heeft mijn doepfer 131 een sem chip. Ik heb er verder geen verstand van maar denk.dat een goede vca best belangrijk is in het audiopad.
Dees leek wel wat maar das dan wel weer overkill in kosten en heb maar 1 vca nodig http://l-1.su/QuadVCA.html

You cannot have enough VCA's :D

Los daarvan is die SSM2164 prima, dat Thomas Henry schema (van een VCA met 2164) ken ik, maar ik heb het schema van Irwin gebruikt. Wat in ieder geval mist aan TH's schema is biasing (in ieder geval in zijn VCF/VCA combi), ik snap niet waarom ie dat weggelaten heeft (weerstand tussen pin 16 en 1 uit mijn hoofd), en dat kan wat extra distortion veroorzaken.
Die L-1 is gebaseerd op THAT2180, in principe heeft die betere specs, ik zou die van mij even moeten testen, maar dan zou je dat PCB kunnen gebruiken, dan heb je er ook 4 maar zoals ze hier in Brabant zeggen "beter mee verlegen dan om verlegen".

Die MFOS log/lin VCA's heb ik ook, was een van de eerste PCB's die ik kocht bij MFOS, prima VCA, maar wel wat lower end (maar ja, in je modular verneuk je het geluid toch aan alle kanten, dus de noodzaak voor goede specificaties is er m.i. niet echt). Wel al een paar keer nieuwe torren in gezet omdat de negatieve rail wegviel (contactje los), dat was minder.

(betreffende bias resistor, ik zie het nu in mijn eigen aantekeningen, als je deze weerstand weg laat, dan staat de SSM2164 (of v2164) in klasse AB met 30uA bias)

Op dat quad VCA zit het zogenaamde Irwin VCA schema, dus die gebruikt al twee secties uit een 2164.

Back