review van aangeschafte gear, software, enz

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Hoi, 't kan zijn dat ik het me nog niet opgevallen is of dat het al lang geleden aan de orde is geweest (ben nog maar kort lid) maar ik heb nog geen plek gezien waar een nieuwe aanschaf wordt geshowd en verteld wat de gebruikerservaring is tot dan toe, fotootje erbij eventueel.
Althans geen apart subforum in ieder geval, ik lees wel af en toe dat iemand iets heeft gekocht als dit zo uitkomt.

Er staan natuurlijk op het net allerlei reviews en aankondigingen over van alles en dat komt hier ook ter sprake maar het leek mij leuk als je een verslag leest van iemand van het forum.
Kan je ook persoonlijk vragen stellen als je ook zoiets overweegt, enz.

Meestal worden bevindingen in de lopende draadjes van bepaalde producten geplaatst en het is altijd mogelijk zelf een nieuw draadje te starten in bijvoorbeeld "Synthesizers en synthmodules". Als er genoeg animo voor een subforum zou zijn kan dit toegevoegd worden, maar ik - en dat is op strikt persoonlijke titel - zou liever subforums schrappen/samenvoegen dan toevoegen. We hebben er al zo vreselijk veel.

Ik vind een review alleen maar interessant als ze het betreffende apparaat weg hebben gedaan.
Mensen met een apparaat hebben veel te veel in vloed op hun portemonnee zo denken ze.
"als ik het afkraak dan krijg ik er niets meer voor". dus ik zou de reviews sowieso niet lezen, kijk maar naar de draad van monitors of interfaces ,de hemel in prijzen en na verkoop de grond in boren. ( ik geloof namelijk niet dat onze forum leden "zulke" slechte reviewers zijn namelijk). de teksten zijn gewoon niet een review een eerlijke kijk op het product. Dat heb je alleen als je er geen geld voor krijgt en dat het niet door jouw gekocht product is.
op "gearslutz" bestaat dat ook.

Even een kleine update, dit onderwerp is bij de mods en admins 'in de groep gegooid' en de consensus is voorzichtig optimistisch. We zijn aan het kijken wat de implicaties zijn en of we eventueel gebruik kunnen maken van bepaalde functionaliteit in de nieuwe forum software versie om bijvoorbeeld met vaste formulieren/stramienen te werken om een en ander gestructureerd op te zetten.

Dus wordt vervolgd, praat ondertussen rustig verder en blijf met ideeën en suggesties komen :okdan:

Ja en nee. Ik snap het wel, naar ik vind het overbodig.
Meestal wordt er iets beknopt weergegeven bij een synth-topic

Om nog maar eens te verwijzen naar Tweakers.net: naast de redactionele reviews zijn de user reviews een grote publiekstrekker. Ze zijn ook snel te vinden, iets dat in een apart forum natuurlijk een stuk beter werkt dan in de huidige opzet van SF.

Kortom, ik vind het een goed plan.

Dat is precies waar wij ook aan dachten. De review formulieren zoals tweakers.net maar ook gearslutz bijv. gebruiken.

Een ordentelijke (en standaard) manier om een review samen te stellen. Wij zijn aan het onderzoeken of we dit middels de "forms" functionaliteit kunnen gaan aanbieden. :)

Mooi zo! :okdan:

Tegelijkertijd begrijpen we dat dezelfde functionaliteit op dit vrijwilligers-forum moeilijk haalbaar is. Maar fijn dat erover nagedacht wordt.

Laatst gewijzigd:
Leuk te zien dat er reakties opkomen en dat er door de admins en moderators een (zij het voorzichtig) optimisme is over dit topic.
Goed dat er wordt gekeken in welke vorm dit mogelijk zou zijn. :okdan:

Ik zie vooral voordelen omdat je een goed idee kan krijgen als je zelf voor een aanschaf staat.
Daarnaast is het ook vooral leuk om te lezen als een forumlid iets koopt!
Je kan een ander een persoonlijk bericht sturen met een vraag omdat je weet dat die ook hetzelfde in huis heeft.
Op dit moment heb ik bijv een probleem met m'n Blofeld en als ik dan zoek op Blofeld dan krijg ik heel veel links en pagina's die allemaal over Blofeld gaan en niet over m'n specifieke probleem dus kan ik een halve dag zoeken en dan erachter komen dat mijn probleem er niet tussen staat.
Als naslagwerk voor buitenstaanders is het goed voor bekendheid op het net denk ik, ik kijk zelf ook wel op tweakers als ik iets wil kopen terwijl ik er geen lid ben.
Het idee van een soort standaard overzicht en ruimte voor een persoonlijk stukje zou mooi zijn, in het begin weet je nog niet alle ins en outs en kan je later nog eventuele aanvullingen doen, ook over de bouwkwaliteit en of iets ook na langere tijd nog steeds voldoet.
Vooral het laatste lees je niet op de sites van de bekende recencies want die vertellen niet na een jaar of er wat stuk gaat.

"als ik het afkraak dan krijg ik er niets meer voor".
Dit kan natuurlijk door iemand zo gedaan worden maar als er 10 of 20 positieve recensies tegenover staan dan wordt dit toch wat ongeloofwaardig lijkt me.
En als er inderdaad iets niet goed is dan zal je dat in de meeste reviews lezen en da's weer goed voor iemand die nog voor een aankoop staat.

Laatst gewijzigd:
...Dit kan natuurlijk door iemand zo gedaan worden maar als er 10 of 20 positieve recensies tegenover staan dan wordt dit toch wat ongeloofwaardig lijkt me.
Er zijn toestellen die de hemel in geprezen worden, hoewel diezelfde toestellen haast het meest in de verkoop staan (bvb. Virus). Dat toont voor mij toch de ware toedracht, hoewel ik nog zelden iets bijkoop (Ik heb alles wat ik benodig).

Ik vind het een goed idee omdat op youtube nooit reviews staan van synths en gear :?

Ik vind het een goed idee omdat op youtube nooit reviews staan van synths en gear :?

Ik bespeur een licht sarcastische toon :D.

Ik kan me voorstellen dat een review door iemand uit dezelfde community, in dezelfde taal geschreven, toch wel iets extra's geeft. En op een forum als het onze, zal de interactie met de reviewer ook eenvoudiger zijn. We zullen denk ik wel op de kwaliteit van de reviews moeten letten. Een voorgedefinieerd formulier kan daar aan bijdragen.

... We zullen denk ik wel op de kwaliteit van de reviews moeten letten. Een voorgedefinieerd formulier kan daar aan bijdragen.
+10

Opletten voor :

* voorkeuren analoog of digitaal;
* (volledige) kennis van het toestel;
* kennis van de techniek en kwaliteit gebruikt in de hardware/software;
* algemene kennis van evenwaardige producten;
* onafhankelijkheid (geen verkoperspraatjes);

Zou dit alles wel mogelijk zijn ?
Ik heb veel twijfels ...

voorkeuren analoog of digitaal
Dit vind ik een goeie want er zijn natuurlijk mensen die bijv bij een VA synth al hun neus ophalen maar dan herken je aan het geschrevene ook meestal wel een zekere vooringenomenheid.

(volledige) kennis van het toestel en kennis van de techniek en kwaliteit gebruikt in de hardware/software;
Dit lijkt mij niet nodig, iemand die tevreden is over datgene wat gekocht is tevreden tenslotte.
Er zijn bijv ook gebruikersreviews voor auto's terwijl niet iedereen daar coureur of chef werkplaats is.
Mensen die een heel uitgebreide kennis van zaken hebben zullen daardoor heel goed kunnen bepalen of het produkt interessant is voor hun.
Als het een review is wat niets toevoegt of mensen niet behoorlijk informeert dan lijkt mij dat de moderator kan bepalen of het review geplaatst blijft.

algemene kennis van evenwaardige producten;
Dit zou betekenen dat iemand die bijv een midicontroller heeft gekocht daar alleen iets over mag melden als hij/zij een stuk of 10 andere midicontrollers in dezefde prijsrange kent, dat lijkt me niet.
Natuurlijk zal het zo zijn dat iemand die al 20 jaar als prof in de muziek zit en een stuk of 10 synthesizers thuis heeft een wat genuanceerder oordeel zal geven maar ook de bijdrage van iemand die met plezier z'n eerste synth behoorlijk heeft verkend kan waardevol zijn lijkt me, anders wordt het wel erg elitair allemaal.

onafhankelijkheid (geen verkoperspraatjes);
De vaste leden weten vaak wel of er belangen in het spel zijn spel zijn lijkt me.
Als bijv opeens een nieuw ingeschreven lid meteen als eerste post een gekleurde review gaat neerzetten is het aan de moderators om te bepalen of de plaatsing iets toevoegt denk ik.

Wat mij wel goed lijkt is dat er bij het eventueel te plaatsen subforum een korte beschrijving bij staat van wat er verwacht wordt zodat mensen die net een dag iets in huis hebben niet snel door hun enthousiasme iets plaatsen terwijl het vrij oppervlakkig blijft.
Met andere woorden; verdiep je in het produkt voor je iets plaatst.

Laatst gewijzigd:
Bij een review kan de lezer zelf wel zijn conclusies trekken, er is natuurlijk geen garantie dat een product ook bij jou past. Als de moderators moeten gaan bepalen of reviews goed genoeg zijn, blijven ze bezig. Bij Tweakers kun je als lezer ook een score voor de kwaliteit van de review geven. Een moderator moet alleen in actie komen als een reviewer de forumregels aan zijn laars lapt. Lijkt mij.

Laatst gewijzigd:
Back