TB-303 front en copyrights

Groene ridder

Ouwe rot
Hallo,
Ik heb een vraag over de TB-303 en copyrights (eigenlijk ook over synths in het algemeen):

Gedurende verschillende jaren zijn er heel wat TB-303 klonen gemaakt. Ook wat betreft de layout en design komen sommigen dicht bij het origineel.

Nu ben ik zelf ook een TB-303 front aan het maken. Geen echte, maar een illustratie.
Ik ben illustrator (met een passie voor synthesizers) en heb een website waar je mijn zelfontworpen stock illustraties kan downloaden. Dit zijn illustraties van zeer hoge kwaliteit voor zowel eigen als commercieel gebruik.

Ik had het idee om een deel illustraties gratis aan te bieden op mijn website: www.superfunstock.com

Nu vroeg ik me af: mag ik een nagemaakte frontafbeelding (zeer dicht bij het origineel) van de TB-303 online plaatsen als gratis download of staan er rechten op deze layout? Ik zou er ook graag de naam van mijn website opzetten.

Ik zie dat er al heel wat afbeeldingen van TB-303's online zijn, maar wou hier toch wat duidelijkheid over.

Mijn excuses voor mijn eerlijkheid, maar hier een kleine onderbouwing

Het begint al met dat look-a-like Comicsans font wat of de frontpage staat, daar krijg ik gewoon jeuk van
Overal outlines om de fonts heen en alle SCHREEUWT in de vorm van capitals
Het is gewoon allemaal een beetje uit balans en ziet er net iets te knullig uit, maar het blijft natuurlijk een smaakkwestie.
Ik denk dat het voor een jongere doelgroep beter geschikt is >6-12jaar (sorry nogmaals voor mijn mening)

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik het gros van dit soort sites mij niet aanspreekt maar deze straalt in mijn ogen meer kwaliteit uit.

https://www.graphicstock.com/
http://www.shutterstock.com/vectors

Lang verhaal kort, de site doet imho geen eer aan je tekeningetjes

Het font van de titel was iets waar ik reeds over aan het denken was. Ik heb dit zelf ontworpen, maar het is een goede opmerking.
Bedankt voor je mening en de links. Ik hou het in gedachte.

Om terug on topic te komen, hier nog eens de vraag:

'Mag ik een nagemaakte frontafbeelding (zeer dicht bij het origineel) van de TB-303 online plaatsen als gratis download of staan er rechten op deze layout? '

Vaak gaat het ongeveer zo... Roland vindt jouw afbeelding op het net. ze bekijken of het niet mag. dan doen ze aangifte en schermen ze met een erg hoge boete die niemand kan betalen. Dan doen ze een schikking met jouw en moet je een contract tekenen dat je dat niet meer zou doen. Bij herhaling hebben ze een contract met jouw dat het niet de eerste keer was.

Iemand die ik ken is dat overkomen met 20 t'shirts "met Porsche soort van logo" uit een Aziatische land. Tja wie wil dat nou...

Natuurlijk zitten er copyrights op. Op het gebruikte font, op de naam van de fabrikant en de naam van het model en de combinatie van allen.
Uiteindelijk kom je met kopieren uit bij de situatie dat het te duur is voor bv Roland om er iets tegen te doen. Maar om het dan maar gewoon te doen en te wachten of er iets gebeurt is de boel omdraaien.
Als je zo denkt is 't ok om je buurman een mes in z'n rug duwen zolang je maar niet gepakt wordt.

Het siert je dat je 't vraagt en waarom niet gewoon aan Roland zelf voorleggen?

Ik zou er maar mee oppassen. Paar jaar voor grote weblogs gewerkt en je wil niet weten wat er aan claims binnenkomt als je eens per ongeluk een gecopyrighte foto meepakt. Niks schikking, gewoon betalen of naar de rechter.

Nu gaat het in jouw geval om een imitatie, dat zou kunnen schelen, maar aangezien je jouw afbeelding weer rechtenvrij aanbiedt zou je daar wel eens gezeik mee kunnen krijgen. Maar inderdaad, een mailtje richting Roland kan geen kwaad.

Je mag de looks van de 303 copieren maar zet nooit of never TB-303 er op als het iets is dat je gaat verkopen (zelfs als het een template is of dergelijke)

het is een gegronde goede raad die ik meegeef

als het gratis is kan het geen kwaad,oud toestel maar je maakt reclame voor hen,dus is prima ,het is dan weer aan de mensen die het downloaden die moeten opletten wat ze er mee doen.

als het een illustratie is kan het geen kwaad,je mag het merk erop zetten en al,is reclame,zolang je maar niets te koop zet.

custom alu xoxboxen met TB-303 waren destijds ook snel weg van hun website na 1 klacht en van die 909/808 USB stick moeten ze absoluut ook niet van hebben,die blijven steeds opduiken op ebay,maar vroeg op laat hebben die gasten of die gast een verassing.

Wat een lelijke site is dat zeg.

@RSB: het is een stijl van vormgeven
@Groene ridder: het is een stijl van communiceren

Ik zie niets lelijk aan die site,alles is overduidelijk doelgericht en professioneel,toeters en bellen zijn voor prutsers die er niets van bakken.

Ik zou de afbeeldingen wat groter doen en de tekst wat kleiner, en de watermarks wat minder nadrukkelijk aanwezig (of geheel weglaten in de thumbs)
Je wil in eerste instantie de aandacht trekken voor je afbeeldingen, dan moet je er ook voor zorgen dat dat gebeurt, nu trekt alles er om heen de meeste aandacht.

Wat een lelijke site is dat zeg.
Dat zal wel komen omdat de cartooneske stijl jou niet aanspreekt.
Ik denk dat vooral de header wel iets rustiger kan: gewoon één afbeelding in plaats van te laten zien wat je allemaal kunt. Dan hoef je die dingen ook niet meer scheef te zetten.

Volgens mij zijn je illustraties extreem duur. Waarom bied je je werk niet aan bij istockphoto etc.? Dat biedt een veel groter bereik voor jou en is goedkoper voor de klanten.

Back