tja.. het lijkt zo veel geld, maar is zo op ! :confused:
helaas heb ik nog niet zo veel verstand van DAWs maar denk dat je vooral moet kijken van wat wil je met je studio gaan opnemen en mixen ? om bijvoorbeeld bands te imponeren bij binnenkomst moet je een flinke mixer hebben staan. maar daarnaast moet je ook mogelijkheden hebben voor hen om aan te pluggen. op zo'n moment zijn synths wat minder belangrijk. Ga je echter meer richting digitale muziek dan moet je zeker niet bezuinigen op specifiek klinkende synths die een echt eigen sound hebben! en dan moet je PC ook flink stevig en stabiel zijn!
zodra ik overga naar mijn nieuwe lokatie zal ik een nieuwe studio inrichten met een digitale tafel van zo'n 3000euri
daarbij denk ik aan een Yamaha O1V/96 ofzo , de DM1000 is helaas te duur voor mijn eerste echte digitale tafel.
ik twijfel daarbij eerlijk gezegt heel erg aan of ik niet beter een analoge tafel kan nemen met automatisering, immers dat klinkt warmer en al snel goed

PC heb ik net geupgrade voor slechts 700euri (immers meeste heb je al!)
wat betreft de monitors. daar ben je zo'n 1400euri aan kwijt voor die 1031 AM vooral niet op bezuinigen.
passief is wel goedkoper meestal maar dan moet je echt iemand met verstand vragen welke te nemen bij welke versterker want bij actieve zit al een perfect afgestemde versterker ingebouwd. zelf heb ik passief hoor, en dat klinkt ook heel goed! maar actief blijkt/schijnt toch beter te zijn!
700euri
3000euri
1400euri
------------
5100euri
dan heb je nog zo'n 4900euri over voor die synths en effecten.
persoonlijk zou ik daarvoor echt opzoek gaan naar dingen die je echt nodig hebt !
goede compressie en reverbs, specifieke synths en niet te vergeten de bekabeling !
het bijna duurste in mijn studio is toch de bekabeling, en je ziet er nieteens wat van
maar bovenal heb ik één heel belangrijke tip !
koop eerst dat wat je t meest nodig hebt en bouw dan langzaam uit.
Tenminste als je niet in 1x in het diepe gegooit wilt worden, wil je verhuren dan is het zaak alles snel te leren !
Je ziet vaak dat iemand voor een duit geld veel goede apparatuur koopt maar er niet verder mee komt omdat het allemaal te veel wordt om te leren hoe het allemaal werkt ! als je in 1x een volledig nieuwe studio koopt kom je na een jaar erachter dat er nog een knopje hier zit en een menuutje daar....
het is dus beter om langzamer te gaan en door te sparen dan om in 1keer een hoop te kopen zonder dat je weet hoe het echt werkt !
nou weet niet of je hier wat aan had, maar hoop eerlijkgezegt de discussie opgang te krijgen vooral over die DAWS!
ben wel benieuwd hoe het zit met die krengen en of ik ook een goede keuze maak en of een analoge met automatisering niet beter en misschien goedkoper is voor wat jij/ik wilt
mzl. Ronald