Je hebt 10000 Euro voor een studio, wat koop je ?

Formant

Broken Spare Part
10000 Euro....

Oke, vergeet akoustiek en het is een slaapkamer studio ( zonder bed ).

Wat schaf je aan om aan de huidige industrieele standaard te voldoen,
beginnende met de belangrijkste elementen;

Console/DAW cq Mixdesk ( ana/dig ) - 24 sporen
Actieve Nearfields

Ik heb zelf al een idee nl., RME 9652 + mackie D8B v5 (3xadat I/O) en
natuurlijk 1031a nearfields, maar ik wil nog geld overhouden om evt.
synths, samplers en een minimum aan randapparatuur.

Dit is ook het enige setupje wat ik tot dusver kan bedenken,

Dus, wat zij jullie suggesties als alternatief voor mijn idee van een setup?

Bvd!

Antwoord:

Te weinig. :D

10.000 is echt zo op hoor
Een beetje Apple is ook niet echt goedkoop. ;)
Dan komt nog de rest.

Leuke spullies die je noemt... wou dat ik de poen had

Je houdt idd niet veel over.
Nou ja, een zooitje softsynths kan wellicht nog wel, de kaart heb je al ;) (de pc ook mag ik hopen, anders zou ik je lijst maar flink aanpassen)...

Uhm ff kijken
1 pctje met de nodige upgrades en 2 TFT schermpies ruim geschat 3000 euro.
3x RME multiface 2500 euro
Fruity loops studio 149 euro
Dan nog 2 MPX 1tjes voor een wat mooiere galm en betere delay 2 keer 500 euro 1000 euro
24 sporen mixertjes van Spirit 850 euro

Hou je nog 2500 euro over voor monitors.

Wat wil je nog meer.:D

Een jaren 70/80 mengtafel met een kanaal of 30, VU meters en houten zijkantjes (D&R bijv)
Moog Minimoog
Roland Jupiter 8
Een grote oude Modulaire synth

Volgens mij ben ik dan al door het geld heen.
Ik zou in iedergeval niks moders kopen, aangezien ik dat totaal niet interessant vindt.

studio A:
Tascam Dm24 + firewire
Vette PC + Cubase SX 2.0
UAD1
Powercore
Genelec's
-------------------------------------- +
6000€ (occasie)

studio B:
oudere D&R console
tape echo, spring reverb
analoge delay's
andere goedkopere vintage effecten
D&R compressors
arp 2600 (of een gemodde Avatar van Saint Eric ;) )
------------------------------------------------------------------------- +
4000€ :)

wat vind ik dit toch leuk

Origineel geplaatst door fuse
Antwoord:

Te weinig. :D

10.000 is echt zo op hoor
Een beetje Apple is ook niet echt goedkoop. ;)
Dan komt nog de rest.

Das waar, dat komt natuurlijk door die d8b, de genelecs zijn iig niet weg te denken, de d8b wel.
Een g5 is geloof ik zo'n 3000 Euro zonder logic 6.0, dus al ik daar voor kies kan ik die d8b ook
schudden. Daarom zoek ik het alternatief, je kunt me nl. niet vertellen dat je voor 10000 euro niet
een beetje muziek kunt maken.

Voor de vintage peoples, wel een complete setup. Niet alleen DE vette bakken en een mixer.
Om de vintage peoples niet te teleurstellen, nee, alsjeblieft geen vst en pc emulatie zooi.

hardware rules! ( en ook de wallet )

studio A:
Tascam Dm24 + firewire
Vette PC + Cubase SX 2.0
UAD1
Powercore
Genelec's
-------------------------------------- +
6000€ (occasie)

Die is goed, meteen ff die UAD en tascam checken.

Thnx

Een analoge mixer met een kanaaltje of 48, 2x para mids.
Een paar hele goede monitorspeakers.
1 hele goede galm

Mocht ik wat over houden dan dingen als div compressors, div goedkopere fx, filterbank, midi interface, en wat synths.

De specs van die DM24 zien er sappig uit en hij is 2999 euro @ tach-tally.
iig goed alternatief voor die d8b. Hij heeft alleen nog 2 x adat kaartjes nodig.

Die UAD1 zie ik nog maar vanaf, er zijn te veel van dit soort kaarten in omloop.
Bovendien is de DM24 in bezit van Antares en TC|Works features. Niet dat je je daarop
wilt vastpinnen maar ipv van UAD1 zie ik dan liever een Finalizer.

Off topic, stoort me vaak mateloos aan producten waar allemaal fx inzitten, je kunt ze
niet inracken en dan gebruik ik ze ook minder. Te omslachtig en een waste of money.

Koop een 32-8 (gebruikt) ipv. d8b, klinkt een stuk beter en dan hou je heel wat geld over voor leuke outboard (buizen eq's, goede compressors, SPL Vitalizer, whatever.....heel belangrijk voor je totaalsound !

Een UAD niet kopen omdat iedereen hem al heeft?
Lijkt me juist een teken dat hij OK is. ;)

tja ik ga er van uit dat ik dus wat ik nu heb dus mag houden.

me studio ziet er dan zo uit:

Samplers:
Akai S1100 (200)
Emu Esi 32 (200) beiden dus met aardig wat ram etc.
Stapel sample cd's goedkoop ergens op de kop getikt (100)

Geluidsmodules:
Korg wavestation A/D (350)
Roland SC155*
Roland JV880 (100)
ROland JV2080 (400)
Roland U220 (100)
Yamaha TX802 (150)
Emu Proteus FX (150)
Emu Vintage keys plus (250)
Alesis S4 (200)
Akai SG01V (75)
Korg M0/1R (200)

Effecten+mixers:
Behringer virtualizer pro (150)
Behringer nogzo'nlizerwaarvanikffnietophettypekankomen (150)
Yamaha REV7 (200)
Roland M24 line mix units (2X) (400)

Midi patchbays/processors:
DMC MX8*
Akai MP80P (150)
Akai MP20 (75) (arpeggiator module)

Hardware synths:
Ensoniq VFX*
Roland A33 (200)
Roland JX1*
Yamaha PSR70*
Korg X5D (300)
Yamaha CS2X (350)

Software:
Cubase SX (750)
Nuendo (geen idee ook maar 750)
FM7 (250)
Attack (100)
Pro 53 (250)

Doepfer regelwerk (300)

kabels (300)

Monitoring systeem van 300 euro de monitor

ROland MC307 (250)
Trigger set (750)
Akai trigger module (250)
2x MMT8 sequencers erbij (samen 200)
en dan nog 400 euro voor een geluidskaart...

nah als dat geen lekkere studio is speciaal voor mij weet ik het ook nie;)
exact 10000 euro's :)

Tsja, upgraden.

Dan toch maar een computerupgrade mobo/cpu/geh en wat betere koeling en alles in 19" racks plus wat fijne stille HD"s.
Toch een Apple, maar dan een powerbook G4
Toch die UAD en Powercore (inc extra pluggo's)
2e 01v96 (die krengen zijn zo goed!) plus adats.
Dan maar metteen die RME MADI64. (geen zorgen meer hoeven maken om adat IO)
Friendchip digitale patchbay met alle modules erbij.
Dynaudio AIR-6 surround set
Een een MacBeth M5x als Ken tenminste een beetje opschiet met bouwen ;)

10K zei je?

Gaat nog steeds niet lukken. ;)

tja.. het lijkt zo veel geld, maar is zo op ! :confused:
helaas heb ik nog niet zo veel verstand van DAWs maar denk dat je vooral moet kijken van wat wil je met je studio gaan opnemen en mixen ? om bijvoorbeeld bands te imponeren bij binnenkomst moet je een flinke mixer hebben staan. maar daarnaast moet je ook mogelijkheden hebben voor hen om aan te pluggen. op zo'n moment zijn synths wat minder belangrijk. Ga je echter meer richting digitale muziek dan moet je zeker niet bezuinigen op specifiek klinkende synths die een echt eigen sound hebben! en dan moet je PC ook flink stevig en stabiel zijn!

zodra ik overga naar mijn nieuwe lokatie zal ik een nieuwe studio inrichten met een digitale tafel van zo'n 3000euri
daarbij denk ik aan een Yamaha O1V/96 ofzo , de DM1000 is helaas te duur voor mijn eerste echte digitale tafel.
ik twijfel daarbij eerlijk gezegt heel erg aan of ik niet beter een analoge tafel kan nemen met automatisering, immers dat klinkt warmer en al snel goed ;) PC heb ik net geupgrade voor slechts 700euri (immers meeste heb je al!)

wat betreft de monitors. daar ben je zo'n 1400euri aan kwijt voor die 1031 AM vooral niet op bezuinigen.
passief is wel goedkoper meestal maar dan moet je echt iemand met verstand vragen welke te nemen bij welke versterker want bij actieve zit al een perfect afgestemde versterker ingebouwd. zelf heb ik passief hoor, en dat klinkt ook heel goed! maar actief blijkt/schijnt toch beter te zijn!

700euri
3000euri
1400euri
------------
5100euri

dan heb je nog zo'n 4900euri over voor die synths en effecten.
persoonlijk zou ik daarvoor echt opzoek gaan naar dingen die je echt nodig hebt !
goede compressie en reverbs, specifieke synths en niet te vergeten de bekabeling !
het bijna duurste in mijn studio is toch de bekabeling, en je ziet er nieteens wat van ;)

maar bovenal heb ik één heel belangrijke tip !
koop eerst dat wat je t meest nodig hebt en bouw dan langzaam uit.
Tenminste als je niet in 1x in het diepe gegooit wilt worden, wil je verhuren dan is het zaak alles snel te leren !
Je ziet vaak dat iemand voor een duit geld veel goede apparatuur koopt maar er niet verder mee komt omdat het allemaal te veel wordt om te leren hoe het allemaal werkt ! als je in 1x een volledig nieuwe studio koopt kom je na een jaar erachter dat er nog een knopje hier zit en een menuutje daar....
het is dus beter om langzamer te gaan en door te sparen dan om in 1keer een hoop te kopen zonder dat je weet hoe het echt werkt ! :dubbel:

nou weet niet of je hier wat aan had, maar hoop eerlijkgezegt de discussie opgang te krijgen vooral over die DAWS!
ben wel benieuwd hoe het zit met die krengen en of ik ook een goede keuze maak en of een analoge met automatisering niet beter en misschien goedkoper is voor wat jij/ik wilt

mzl. Ronald

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Mstudio1
!

700euri
3000euri
1400euri
------------
4900euri

...........:confused:

Maar ff serieus, als je een analoge tafel ZONDER automatisering neemt, en je koopt 1 (of meerdere) goeie geluidskaarten met veel analoge outputs, dan kun je in je PC ook heel veel automatiseren.
Je neemt allerlei audio-sporen van je synths, drums enz. op in je audio/midi sequencer (Logic of Cubase bijv.) en dan kun je daarna nog naar hartelust gaan knippen en plakken, fx toevoegen, rare truukjes uithalen, zoals timestretchen, reversen, experimenteren met het op "verkeerde sporen (en dus uitgangen met andere eq, compressie, fx etc.) zetten van bepaalde sporen.....
En natuurlijk volume-curves tekenen, pannen,...

...ALS die werkwijze je aanspreekt en/of overeenkomt met jouw (gewenste) werkwijze natuurlijk !! ;)

Back