Synths vs Modulair

Xypes

Stamgast
Beste medesynthforummers

Ik twijffel allang om voor meer synths te gaan of om naar Modulair te gaan.

Ik maak nu vooral alles op de pc met softsynths en heb een paar synths die
ik wel fijn vind maar ik vind sommige modulaire ook heel nice.

Nu is mijn vraag:
Als ik 'commerciële muziek' maak. Kies ik dan beter voor een synth of voor modulair?
Ik zit rond de ietswat rustigere techno atm...
Dus koop ik bv beter een Bassynth of kan ik bv ook voor modulair gaan en hier
hetzelfde uithalen (en nog veel meer?)

Wat denken jullie?

Groetjes & bedankt
Y

Modular is flexibeler maar ook duurder. Als een filter, osc, env of iets anders niet bevalt vervang je dat simpelweg voor een andere module. Je kan dus je ultieme synth zelf samenstellen en meeste modules zijn heel hands-on en klinken super. Modular gaat ook verder imho, je bent veel meer je eigen sound aan het bouwen.

Als je budget krapper is krijg je veel meer voor je geld met de meeste synths. Voor modular moet je grofweg rekenen op zo'n 1500,- per synth voice, terwijl je voor 300,- al leuke monosynths kan kopen.

Idd wat SB-Six zegt. Hou er ook rekening mee dat polyfonie in het modulaire wereldje een erg grote en kostbare uitdaging is. Als je voor een makkelijke kant-en-klare geluidsbron wil gaan dan is een gewone synth natuurlijk niet te verslaan. Het modulaire nodigt meer uit voor het experiment, daar heb je niet zoiets als een "bass-synth". Die moet je zelf bouwen met modules die een bepaalde gewenst karakter hebben.

Zoals de tracks van bv SB-Six en Kyteman laten horen kun je er ook prima complete tracks mee maken, al dan niet met nabewerking in een DAW. Probeer eens een keer bij iemand mee te kijken die een modular heeft of het iets voor je is.

Als je echt een modular wilt, waarom dan niet een modular aan je daw setup hangen ?
Zo heb je alle synthvoices/samples/fx die je kunt wensen + een modular om te freaken bij wat je uit je daw haalt, of eenhele jam maken op je modular en dat als basis gebruiken voor een track..

Een hele track uit een modular kan, maar dan heb je het idd zoals gezegd niet over en modular van 2000 euro.
Eerder het tienvoudige denk ik, al zal dat ook wel weer overdreven zijn.

Hey

Ik wil geen hele track enkel uit modulair maken, maar zoals je al zegt
er samen mee werken met mijn DAW.

Hoe kan ik deze dan aanéénkoppelen en laten samenwerken?
En ik denk dat ik vooral zoals je zegt een jam wil maken en die dan gebruiken in een track,
niet alles moet dus via modulair.

Wat zouden jullie dan aanraden als ik vragen mag?

Edit: Is er ook ergens iets wat ik kan lezen over wat welke modulair bv doet, ik weet dat er veel verschillende merken
zijn, maar bv wat ze echt doen per weet ik wat. En met wat zou je dan ook beginnen als je dit doet?

Edit 2: Ook heb ik eens een softsynth gezien die modulair nabootst, kun je dan bv kijken welke je kan gebruiken en deze testen etc?
Weet ook iemand welke deze is, want ik weet het dus niet meer^^

Ik zou in de box blijven en daar eerst verder experimenteren met div synths waaronder modulairs
Eventueel een klein doepfer case met 1 synthvoice aan je geluidskaart koppelen als uitbreiding

Deze mannen vind ik bv geweldig, gebruiken nu btw al heel wat meer modulair...
Zoiets zou ik zeker zien zitten!

Bij commerciele muziek denk ik aan zo efficient mogelijk verkoopbare muziek maken, en daarbij denk ik niet direct aan een modulaire synth.

Maar de enige manier om er echt achter te komen of het wat voor jou is, is om het te proberen. Heb je genoeg geld (en tijd?), waarom dan niet? Een basis modulaire synth kost iets van 2000 euro, maar 4000-5000 euro zal geen uitzondering zijn voor een leuke setup.

Overigens heb je het over "wel merk modulaire synth wat doet". Het grote punt van modulaire synths is juist dat je niet gebonden bent aan 1 merk, of 1 synth, maar je zelf naar eigen smaak modules van verschillende merken kan kopen om je eigen rack samen te stellen. Ik denk dat je je nog flink wat moet verdiepen.

Als je wat met software modulars wil spelen: Arturia Moog Modular is een bekende. Er zijn ook gratis modular VSTs zoals http://www.sonigen.com/ of http://www.g200kg.com/jp/software/kamioooka.html

Laatst gewijzigd:
Is er ook ergens een 'guide' fzo?
Dat ik even kan lezen wat alles doet enzo,
de meeste dingen weet ik wel maar bijleren kan je altijd!

Bedankt alvast!

Is er ook ergens een 'guide' fzo?
Dat ik even kan lezen wat alles doet enzo,
de meeste dingen weet ik wel maar bijleren kan je altijd!

Bedankt alvast!

Haha :) 'even kan lezen wat alles doet ' :D

http://www.modularsynthesizers.nl/

Ga hier eens rondsurfen en begrijp waarom ik even moest grinniken om je opmerking ;)

Er is zo ontzettend veel, van de helft heb ik niet eens een benul wat het doet en wat het is...
Maar ik denk als je op deze site rondneust en gaat googelen op de modules die je daar vindt je al een hoop kunt opsteken.

Hiero direct linkje naar alle modules op functie voor wat overzicht.

http://www.modularsynthesizers.nl/c-3025314/eurorack-modules-by-function/

zoals gezegd: leer bv via plugins wat meer over verschillende modules, parameters , inzetbaarheid etc.
en voor de fun en experience daarnaast misschien eens beginnen met een synth voice bv:
doepfer dark energie, of moduleversie, moog mother 32, moog werkstatt met breakout, ms20 mini of een klein doepfer systeempje ( allemaal 2dehands tweedehands eventueel verkrijgbaar voor een redelijke prijs )

Ik zou ook nadenken bij je keuze of je totall recall wilt van je projecten etc.

Ik vind de waldorf oplossing er ook altijd wel mooi uitzien als je niet helemaal los wilt gaan, maar mogelijk wat te beperkt voor de echte freaks?

Waldorf-Keyboard.jpg

De vraag is denk ik wat mis je nu of wat hoop je toe te voegen wat je nu niet. Een modulair koop je niet met de zekerheid dat je hier per definitie betere tracks mee kan maken dan met softsynths of hardware synths.
Gebruik je nu vaak preset sounds en tweak je een beetje aan de cutoff van het filter en de release tijd of begin je van met "initialise" . ALs je tot de laatste groep behoort of wil horen dan is modulair een goede leermeester en kan oorstrelende geluiden opleveren die als een mes door je mix snijden, je kat gek kan maken en je vrouw en buren gillend de straat uit doen rennen. Kan je hier iets mee?

Ik zou in de box blijven en daar eerst verder experimenteren met div synths waaronder modulairs
Eventueel een klein doepfer case met 1 synthvoice aan je geluidskaart koppelen als uitbreiding

als je eenmaal echt aan de modular bent, kom je vanzelf in een box terecht.

Attachments

• DSC_0907.jpg
    DSC_0907.jpg
    176,5 KB · Bekeken: 124
:D:okdan:

Nu is mijn vraag:
Als ik 'commerciële muziek' maak. Kies ik dan beter voor een synth of voor modulair?
Ik vind dit een heel vreemde afweging.

"Commerciële muziek" wil voor mij zeggen dat je snel je track eruit probeert te krijgen en geen tijd hebt om eindeloos te pielen met geluidjes. Dat maakt modular al minder geschikt, want daar is de reis nog mogelijker interessanter dan de bestemming. Wat je wel kunt doen is tijd opzij zetten voor specifiek te tweaken en te leren, en dat dan op te nemen zodat je het kunt hergebruiken.

Ik zit rond de ietswat rustigere techno atm...
Genres en synthesizers zijn niet hard aan elkaar gekoppeld, dus dat moet geen factor zijn.

Hey

Ik wil geen hele track enkel uit modulair maken, maar zoals je al zegt
er samen mee werken met mijn DAW.

Hoe kan ik deze dan aanéénkoppelen en laten samenwerken?
Neem op wat er uitkomt en gebruik dat. Of, als je meer integratie wilt, Expert Sleepers. Maar begin gewoon eens met alleen MIDI naar CV/Gate, dat is al even ingewikkeld genoeg om mee te beginnen.

Edit: Is er ook ergens iets wat ik kan lezen over wat welke modulair bv doet, ik weet dat er veel verschillende merken
zijn, maar bv wat ze echt doen per weet ik wat. En met wat zou je dan ook beginnen als je dit doet?
Er zijn ontelbaar veel modules. De keuze voor welke is heel erg persoonlijk; je zou kunnen starten met een aantal modules van 1 fabrikant (Doepfer) en vervolgens als blijkt dat je meer/anders wil, aanvullen of vervangen.

Edit 2: Ook heb ik eens een softsynth gezien die modulair nabootst, kun je dan bv kijken welke je kan gebruiken en deze testen etc?
Weet ook iemand welke deze is, want ik weet het dus niet meer^^
Ja, maar verwacht er niet teveel van. Software heeft geen beperking; mis je ergens een module dan klik je 'm er gewoon bij. Dat gaat niet in het echte leven, dus dan moet je een andere aanpak kiezen.

https://www.softube.com/modular

Om iets als een eenvoudige analoge 2-oscillator synth na te bouwen ben je al behoorlijk wat centen kwijt.

Ja het is niet dat ik het kei commercieel ga maken (niet van die handjes in de lucht en springen muziek)...
Daarmee wou ik eens afwegen...

Nu gebruik ik vooral softsynths en wel een sequencer en een virus b,
wat opzich al heel erg leuk is!
Maar ik dacht uit modulair meestal wat 'niet standaard' geluiden te krijgen
en deze vooral te verwerken in mijn tracks!

Ik ga het allemaal eens lezen en dan zien we wel!

Bedankt jongens

Back