JMJ oxygene 3

En als fan vind je alles goed?

Interessante vraag.
Ik zou niet zonder meer durven beweren dat ik alles even goed vind, maar ik ben wel milder, minder/niet kritisch zo je wilt, naar artiesten waar ik fan van ben.

Ik heb de verzamelbox van Oxygene dan ook meteen besteld. :D

Youtube preview

Ik heb vaak discussies gelezen dat mensen na de eerste albums het bergafwaarts vonden gaan met Jarre. Vele vroegen terug om het "oude" geluid. Ik begrijp dat wel.
Zelf haakte ik af bij Zoollook destijds. Toen ik jaren later het weer eens luisterde vond ik het een toch wel heel speciaal en goed album. Equinoxe staat voor mij nog altijd op nummer 1, daar zou ik graag eens een vervolg op zien.
Ik vind het oude geluid nog steeds heel mooi hoor, zonder meer. Maar ik ben wel gaan waarderen dat hij gewoon vanalles is blijven proberen en nog steeds experimenteert.
Voort borduren op het oude geluid zou het op den duur alleen maar saai maken en dan krijg je waarschijnlijk weer het commentaar dat een artiest niet vernieuwend is. Ik ben benieuwd naar het nieuwe album en weet zeker dat daar ook weer wel nummers tussen zitten die ik kan waarderen.

Toen ik jaren later het Zoolook album weer eens luisterde vond ik het een toch wel heel speciaal en goed album.

Uiteraard heb ik als fan dit album ook in mijn collectie, maar het kan me nog steeds niet bekoren.
Ben niet zo kapot van al die ethnische geluidsamples waar bijna het gehele album mee vol staat.
Tja hij moest toch wat doen met die Fairlight nietwaar!
Equinoxe is ook mijn nummer uno met in zijn kielzog Industrial Revolution waar de D-50 tot in den treure is gebruikt.

Heb het ook voorbesteld, kijk ernaar uit. ben naar zijn Electronica concert geweest onlangs in Dusseldorf rn daar speelde hij al een van de tracks. Erg goed. Was een mooi visueel spektakel ook dat concert, alleen volume stond erg hoog dus moet eens wat oordoppen aanschaffen die alles 20db dempen.

Het meeste werk kan ik wel verteren. Zelfs electronica 1 vind ik niet slecht, wat velen
toch wel beweren. Electronica 2, is minder en heb ik niet gekocht en dit is de
eerste die ik niet in mijn collectie heb. Oxy3 lijkt mij alvast een beetje 'terug naar vroeger'
en dat vind ik best wel ok. Het zijn namelijk zijn eerste werken die mij destijds aangemoedigd
hebben om ook met synths te beginnen ipv piano en orgel.

ps : JMJ was één van mijn inspiratiebronnen maar toch wel door mij de meest beluisterde.

Ach, zo heeft iedereen z'n voorkeur, en niet alleen door de muziek, maar ook door de context en door herinneringen. Ik heb heel veel herinneringen rondom de Rendez-vous tijd. Dat maakt het ook voor mij muzikaal gezien niet het beste album, maar wel emotioneel.

Ook een suffe herinnering trouwens: ik had de LP net gekocht in mijn middelbare school-tijd en liep ermee rond op school nadat ik hem 's ochtends gehaald had, in een half doorzichtige tas die ik bij de platenboer erbij gekregen had. En iedereen dacht dat de foto op de achterkant Gerard Joling was :D

Attachments

• vinillp-jean-michel-jarre-rendez-vous-1986-14626-MLB232653056_9365-F.jpg
    vinillp-jean-michel-jarre-rendez-vous-1986-14626-MLB232653056_9365-F.jpg
    70 KB · Bekeken: 96
Toen de originele Oxygene LP net uit was gekomen, was het een kleine sensatie. Het Duitse TV magazine Bitte Umblättern maakte een reportage met Jarre achter zijn instrumenten maar ook op straat lopend in de herfst samen met zijn vrouw. Ik zou deze reportage graag nog eens terug zien, maar kan hem nergens vinden op het net. Iemand een idee?

Wanneer is die docu uitgezonden? Bij het uitkomen van z'n eerste LP of nog niet zo lang geleden?

Ah, ok. Das al van even terug dus. Ik dacht je een docu van nog niet zo lang geleden bedoelde.

Engels..

ja fijn album weer!

worden na jaren stilte wel verwend de afgelopen 12 maanden met Electronica 1 en 2, deze Oxygene 3 en ook nog eens Rosetta van Vangelis. Als nou Kraftwerk ook eens met dat lang verwachte nieuwe album komt...

Back