Negatieve Rail in PSU

purejunk

Stamgast
Ik ben dus duidelijk in mijn "ik wil het leren" phase en heb een beetje hulp nodig. Waarschijnlijk een domme vraag maar ik heb een probleempje gehad met de crumar en nu is er geen geluid meer. Ik heb de voeding gemeten: alle positieve waarden zijn ongeveer juist maar de negatieve waarden zijn helemaal kapot. Zou dit aan slechte regulators in de voeding (78M12, 78M24, 79M24) kunnen liggen of zou een ander component de reden kunnen zijn? Zo simpel zal het misschien niet zijn, of toch? :geslaagd:

Attachments

• crum.jpg
    crum.jpg
    70,9 KB · Bekeken: 113
  • crum2.jpg
    crum2.jpg
    45,3 KB · Bekeken: 89
Meet eerst eens wat er in de rectifier/diode bridge gaat, en wat er uit komt en of dat aan de verwachting voldoet.

Daarna inderdaad de regulators: Aangezien je -12V de gereguleerde -24V gebruikt, zal die het ook niet doen zolang de -24V niet werkt...

Mvg.

CoolRunning

En als er een kortsluiting na de regelaars zit, dan zal de spanning ook 0v zijn, dus zorg dat je alles even van de voeding af haalt als je meet.

?
Wat heb je gemeten?

Kun je alle boards die aan de voeding zitten loshalen en dan de SPANNINGEN meten die uit de regelaars komen?

Ik zie je berichtje nu pas. Ik heb de boards niet los gemaakt maar heb de drie regulators gemeten. Eén ervan is gaar, denk ik. Er komt 32,6 binnen en ook 32,6 naar buiten. De andere twee zijn min of meer ok (35 in, 23.7 uit en 20.1 in en 11.8 uit). Eerste stap zou zijn deze te vervangen en te zien hoe dit invloed heeft?

De 7924 geeft inderdaad in en uit 32,6. De 7912 was ik vergeten te meten. Heb ik net gedaan en daar komt totaal rommel in en uit (-0.61 en 0,90). Is dit mogelijk omdat hij na de 7924 komt en daarvan afhangt?
Wat ik niet begrijp is waarom ik alleen positieve getallen krijg bij het meten (behalve de 7912). De waarden lijken juist maar alleen geen negatieven.

Ter controle kan je bij c11 even een pootje optillen, dan zouden de waarden weer moeten kloppen.

Heb je de spanningen correct gemeten? (Pootjes verschillen van de 78 en de 79).

Eerst uitsluiten of het probleem in de voeding ligt of ergens anders door de -24 en -12 te ontkoppelen.

Altijd de datasheets erbij pakken van het originele merk,
sommige onderdeeltjes hebben met ander merk andere pin layout van hetzelfde ding. ( ik weet niet hoe dat bij regulators is )
Als je er geen datasheet van krijgen kan, zoals ebay, niet kopen die rommel.

Hopelijks zijn de nieuwe regulators wel juist gepinned in vergelijking met het origineel.

Vast wel :)

Geef eens duidelijk aan welke spanning op welke pin staat van welke regulator, dan weten wij ook wat je meet. ;)

Back