Drumcomputer voor gebruik tijdens drummen!

STP

Nieuwkomer
Hallo daar!

Ik ben een tijdje op zoek naar een goede drumcomputer die ik kan gebruiken om bepaalde ritmes voor te programmeren die ik tijdens optredens kan spelen via een koptelefoon, om honderd procent zeker ervan te zijn dat ik die bepaalde nummers strak speel. Ik betrap mezelf er de laatste tijd namelijk wel eens op dat ik bij bepaalde nummers soms wat zweef tijdens maatwisselingen ed.

Nou ben ik al wat aan het orienteren geslagen op marktplaats en ebay maar ik heb niet echt een idee wat hier nou echt geschikt voor is. De Roland TR707 heeft in mijn ogen genoeg opties maar die kan maar 4x 16 patterns opslaan en dat is in mijn ogen nogal weinig.

Het moet natuurlijk ook wel betaalbaar blijven!

Heeft iemand toevallig nog iets staan wat zou werken voor mij ?

Alvast hartstikke bedankt!

Martin (www.playroll.net - band)

Origineel geplaatst door Christov
kun je neit indrummen endan met walkman luysteren ofzo

Ja hoor, dat kan, maar ik wil wel wat meer vrijheid hebben, én kwaliteit

Een Yamaha RY30 is goedkoop, veelzijdig en kan zowel met patterns als songs (patterns in een bepaalde volgorde) werken. Het ding klinkt leuk (ja, ik heb 'm heel lang gehad en het ding klinkt gewoon goed), je kan je eigen geluiden programmeren en je hebt lekkere pads om op te rammen...

Als je je zelf afvraagt wat die drummers live nu op hun koptelefoon hebben staan, kan ik je verklappen dat het géén drumpatronen zijn, maar puur alleen een click.
Dat is te bereiken door bijvoorbeeld een cowbell of rimshot op de eerste tel in het juiste tempo te programmeren.
Voor dat doel kun je iédere drummachine gebruiken.
:biertje:

Origineel geplaatst door rvooh
in dit geval koop je beter een metronoom

Daar heb ik ook naar gekeken ja, maar dat voldoet toch niet helemaal aan mijn eisen. Een metronoom is érg handig om strakheid mee te oefenen, maar zoals eerder verteld wil ik nummer voor kunnen programmeren!

Toch bedankt, ik ben op internet op zoek gegaan naar specificaties van de Yamaha RY30, ziet er goed uit, heb met twee mensen op marktplaats contact gezocht, nog geen reactie gehad!

Hey collega-drummer,

Ikzelf zou (met het oog op budget) gewoon met software de hele track in elkaar zetten. Er is vast wel ergens een drummodule / groovebox-achtig iets te downloaden.

Als je dan een minidisc hebt, of cassettewalkman, dan kun je gewoon standaard dat afspelen. CD zou ik niet doen i.v.m. gevaar van overslaan.

'Hardware' aanschaffen lijkt me niet echt de investering waard als je het echt alleen maar wilt gebruiken voor wat je daarnet zei. Er is vast meer wat een drummer kan gebruiken :yamaha:

Maar hey, het is jouw 'gig' !

In ieder geval succes.

Hier heb ik dus 'n vraagje over:

Kunnen de drummers die met headphone werken wel voldoende horen van wat de rest van de band staat te freaken ?
Onze drummer doet het gelukkig niet meer tijdens de repetities (komt wmb ten goede aan het contact onderling), maar de solo-gitarist wel. Het valt me op dat hij dan ook best wel eens gaat zweven met z'n timing met als gevolg dat het geheel niet strak meer klinkt.

Weegt het voordeel van 'n strakke tik op de oren wel op tegen het nadeel van verminderd contact met de rest van de band en het gevoel van strakte van de hele band ?
Als nl de hele band bijv 3bpm sneller gaat spelen, heeft niemand dat in de gaten, als alleen de drummer dat gaat doen (of een ander) en de rest niet, klinkt het meteen k*t.

Ik heb het weleens geprobeerd, ook in de studio, en voor mij werkt het NIET. Maar ja, je ziet het vaak genoeg, dus onmogelijk kan het niet zijn. En ik denk dat als het resultaat strak is het er tegenop weegt.

Ik denk dat je met zijn allen in een bepaald besef moet zitten dat degene met de click (of tempo in welke vorm) op zijn/haar kop heilig is .... de baas .... capo de tuti capi ...:maffia: ik dwaal af.

Je zult met zijn allen dus in eerste instantie moeten vertrouwen op JEZELF, daarna pas op diegene. Diegene is de enige die in contact staat met de realiteit, en dat is een vaststaand tempo. Dit vertrouwen moet groeien, het ermee kunnen omgaan is ook iets dat moet groeien ... etc.

Last but not least:

Een ieder moet zijn ego opzij zetten. Iets wat met gezamenlijk muziek maken vaker gewenst is (of het ook altijd uitgevoerd wordt is een andere discussie), maar dit is weer een hele andere manier van ego opzij zetten, want het heeft niet zozeer te maken met je (uitvoerende) muzikale rol, maar meer met je vermogen om 'op je plaats' te blijven.

Mee eens?

samen muziek maken gaat ons al band prima af, we staan 6 december in de finale van de Grote Prijs van Nederland in Amsterdam, hebben een waslijst optredens achter de rug, meerdere studiosessies ed.

In de studio heb ik ook gewerkt met een drumcomputer aldaar, dat beviel mij en de band heel goed. De rest van de band niet horen is in principe wél een probleem, maar als je voor een optreden in je rider vermeld dat je monitoring input wil in je voorversterker (voor de drumcomputer dus) kan je alles prima horen en dan is er dus geen probleem!

Nog steeds geen reactie van die marktplaats-gasten trouwens!

STP wat vond je van mn software voorstel? Gewoon, interesse.

Desalniettemin: Succes. Ook in Amsterdam natuurlijk

Origineel geplaatst door Slope Creations
STP wat vond je van mn software voorstel? Gewoon, interesse.

Desalniettemin: Succes. Ook in Amsterdam natuurlijk

Goed idee, ik heb het zelf ook wel overwogen, maar ik denk dat ik het via een 'echte' drumcomputer toch leuker zal vinden. Ik zou het ook leuk vinden om er naast het drummen ook wat mee te doen begrijp je ?

thanks, we doen ons uiterste best ;)

Ik hoor je. Eigenlijk wil ik al een poos een SPD (Roland) naast mn kit hebben, liefst die met ingebouwde sampler en effecten. Maar ja...de financien hè!

SPD zou voor jou geen optie zijn denk ik, want daar zit geen sequencer in.

Groet, Slope

Origineel geplaatst door gemmetje
Hier heb ik dus 'n vraagje over:

Kunnen de drummers die met headphone werken wel voldoende horen van wat de rest van de band staat te freaken ?
Onze drummer doet het gelukkig niet meer tijdens de repetities (komt wmb ten goede aan het contact onderling), maar de solo-gitarist wel. Het valt me op dat hij dan ook best wel eens gaat zweven met z'n timing met als gevolg dat het geheel niet strak meer klinkt.

Weegt het voordeel van 'n strakke tik op de oren wel op tegen het nadeel van verminderd contact met de rest van de band en het gevoel van strakte van de hele band ?
Als nl de hele band bijv 3bpm sneller gaat spelen, heeft niemand dat in de gaten, als alleen de drummer dat gaat doen (of een ander) en de rest niet, klinkt het meteen k*t.

ik weet van de we can;t dance tour van genesis dat de drummer daar bij nummers waar een drummachine in zat altijd hoofdtelefoon droeg. daarin hoorde hij een click zeg maar (metronoom) en een zachte mix van de rest van de band. maar goed dat is weer heel erg professioneel maar opzich is het ook makkelijk te realiseren. gewoon mixertje met koptelefoon. op kanaal 1 een metronoom op kanaal 2 de band...

Origineel geplaatst door Neo Land
Als je je zelf afvraagt wat die drummers live nu op hun koptelefoon hebben staan, kan ik je verklappen dat het géén drumpatronen zijn, maar puur alleen een click.
Dat is te bereiken door bijvoorbeeld een cowbell of rimshot op de eerste tel in het juiste tempo te programmeren.
Voor dat doel kun je iédere drummachine gebruiken.
:biertje:

Wat is dit nou weer? Hoe weet jij nou wat andere drummers erop hebben? Ik heb heel veel in projecten gespeeld waarbij er met een clicktrack werd gespeeld en soms zijn dat hele loops, soms percussie loops, soms alleen een cowbell, sommige zelf baslijnen...

Dus er is niet een iets

Origineel geplaatst door Slope Creations
Ik hoor je. Eigenlijk wil ik al een poos een SPD (Roland) naast mn kit hebben, liefst die met ingebouwde sampler en effecten. Maar ja...de financien hè!Groet, Slope

Is een Yamaha DD-55 niet wat voor je?
Is goedkoper en heeft meer pads past ook op een snare stand.
Het enige is dat het ding er uit ziet als een stuk speelgoed.
Maar ik heb er erg veel plezier van.

Back