Ik haak even in op de Roland MC vraag . Deze hebben wel een compressor maar kun je niet Key-en via iets externs (kick oid).. oftewel niet side-chainen.
Wel kun je ze aan Ableton syncen.. ik heb zelf een Roland MV en dit syncen ging altijd wel redelijk als je de juiste timing had ingesteld op je midi out poort..
De Roland MV kon ik niet als klankmodule gebruiken als ik em in de pattern/sequencer mode gebruik.. wel kon ik via midi het kanaal bespelen wat geselecteerd was. Maar weet niet of dit ook zo is met de MC909 en 808 (en of je dit wel wilt gebruiken zo)
Van de 808 weet ik wel dat je niet alles qua klankinstellingen op het apparaat zelf kunt doen. Ook voor het editen van samples geeft het apparaat geen visuele feedback op een schermpje.. daar heb je de externe software voor nodig die het apparaat via USB aanstuurt en die is niet echt meer compatible met huidige OSen.
De MC909 leek mij ook altijd nog weleens leuk. Maar werkt via (schaars verkrijgbare) SmartMedia kaarten welke tot max 128mb gaan.
Het apparaat is wel uit te breiden tot 256 mb maar als je em uitzet is alles weg.
Je kunt wel via USB projecten/patterns/samples laden saven, dat doe ik op mijn Roland MV ook weleens maar deze verbinding op deze apparaten dateert nog uit het USB 1 tijdperk.. lage snelheid en het duurt best lang voordat er verbinding is gemaakt.
In de Roland MV zit ook een harde schijf, dat werkt wel fijner bij het opslaan en laden.. Maar merk zelf ook dat ik er steeds minder mee werk.. wel leuke dingen mee gedaan in het verleden. Om eerlijk te zijn vind ik Ableton in de sessionmode met een paar leuke controllers toch echt veel meer fun.
Ik lees dat je veel instrumenten bespeeld en zingt. Kun je dat niet opnemen? Of heb je geen microfoon? Audio opnemen en experimenteren met samples en clipjes daarvan..
Een arrangerkeyboard kan wel leuk zijn maar ben je ook wel snel op uitgekeken vrees ik, tenzij je zelf wat aan de begeleiding kunt bouwen.
Wel leerzaam om met de linkerhand de begeleiding aan te sturen en met rechts een melodie.. maar de akkoorden die je speelt, worden niet altijd even realistisch vertaald qua compositie.. en soms wil je ergens qua compositie naartoe en blijf je zoeken omdat dit niet mogelijk is, de baslijn speelt dan weer in een totaal andere ligging af.
Ik heb zelf een QY700, die kun je volledig programmeren qua begeleiding. Je kunt dan via midi synths aansturen of gewoon dingen in Ableton zelf... kan daar dan ook gelijk dingen sidechainen.. Het was voor mij maar een korte bevlieging omdat de baslijnen niet helemaal deden wat ik verlangde van het apparaat. En heb meerdere dingen (ook keyboards) geprobeerd.. allemaal even beperkt in hoe het een akkoordenschema in een arrangement qua compositie vertaalt.
Hieronder een projectje.. waar ik alleen de linkerhand gebruikte om die QY qua akkoorden aan te sturen.
https://soundcloud.com/macgyvergear/qy700-jam/s-KUrQf
btw.. je kunt trouwens ook via midi een clip transponeren in Ableton.. en als je meerdere tracks 'armed' en de juiste midipoorten/toewijst kun je zelfs 2 klavieren gebruiken of als je een masterkeyboard hebt met een midi-split bv. Kun je bv met je linkerhand een octaaf baslijntje aansturen en met rechts wat akkoorden pakken en experimenteren..