Roland JD800 toetsproblemen

Heine

Passief toetsenist
Hoi

ik heb inmiddels al even een JD800 in huis, maar ben er tot nu toe te weinig aan toegekomen om er mee te gaan spelen.
Afgelopen week ontdekt dat een aantal toetsen het niet doen zoals het hoort: pas na herhaald er liefdevol op te 'hameren' komt er geluid uit. Ook de aftertouch is 'dood'.
In eerste instantie geen ramp: er staat een kurzweil onder die ik zo kan doorlussen met een midi-snoertje, en die heeft een zalig toetsenbord met aftertouch die het wel doet.
Maar het zou toch fijn zijn als de JD800 ook standalone te bespelen is.
Wie van de synth-dokters hier op het forum heeft hier tijd voor en zin in, en wat kan ik bij benadering aan kosten verwachten ?
Alvast bedankt voor de reacties

Peter

Aha, dank voor deze link.
Dit gaat over de aftertouch, zit ik nog met het feit dat een aantal toetsen erg niet meewerken bij het bespelen van het toetsenbord. Gaan vrolijk op en neer, maar genereren maar zelden geluid.
Dus....nog steeds op zoek naar een synth-dokter die hier zin in en tijd voor heeft.

Bij mij deden ook een paar toetsen niets. Is met reinigen van de contracten op te lossen. Dus als ie toch uit elkaar gaat voor de AT kun je dat ook gelijk fixen. ☺

In veel gevallen kom je met reinigen een heel eind. Maar pas op met chemicaliën daarvoor. In sommige gevallen zijn de contacten zo ver versleten dat schoonmaken alleen niet meer genoeg is. Maar vervangende exemplaren zijn vaak nog wel te vinden.

Qua chemicaliën voor reinigen van toetscontacten (niet specifiek JD800 maar alle rubber membraancontacten): alcohol, keukenpapier en een gom. En niet te lang blijven wrijven of je haalt de geleidende laag van het rubbertje.

Dank voor alle input, ik ga toch maar eens zelf wat ondernemen.
Met al deze tips en wat youtube koekeloeren moet het gaan lukken.

Als de toetsen die tegenwerken zich allemaal naast elkaar bevinden, kan het ook een printbreuk onder de toetsen zijn. Als het 1 toets is tussen werkende toetsen, is het het contact.

Ik had eindelijk tijd vrijgemaakt voor de JD800. Mooi volgens de instructies open gemaakt, en daarna alle toetsen verwijderd en vervolgens de rubber toetscontacten heel voorzichtig losgepeuterd.
Daarna de hele zooi grondig maar voorzichtig schoongemaakt: vette zooi verwijderd, stof er uit, alle toetsen stuk voor stuk opgepoetst (de rode lijm zat er overigens nog prachtig in, zonder ook maar een spatje te hebben gelekt).
Daarna alles weer in elkaar gezet, en uiteindelijk de test: doen ze het of of doen ze het niet...
Ze deden het op eentje na nu allemaal prima.
Blij, maar ook weer niet: moet hij weer uit elkaar.
Maar dat wordt nu een peulenschil :-)
Ik kwam ook nog ergens de instructies tegen voor interne testen: na drukken op 'multimode' drukken op cursor links, cursor rechts en de exit button.
Er gebeurde helemaal niets. Het lijkt er sterk op dat de cursor left en cursor right buttons niks doen :-(
Morgenavond gaat hij dus weer open voor die ene toets.
Hebben jullie nog tips voor die cursor buttons ?

Je moet als de JD-800 in Multimode staat de cursor links + rechts + exit tegelijkertijd indrukken he 8)

Ik hoop dat die rode lijm blijft zitten want ik heb het idee dat het er vroeg of laat altijd uit komt.. nu alles nog schoon is beter preventief aanpakken voordat alles onder de plakkerige lijm zit.

Ik heb zo'n beetje alle variaties op tegelijkertijd indrukken geprobeerd, maar het beestje verrekt om in de test-mode te gaan.
Ik krijg sowieso de indruk dat de cursor left en cursor right buttons het gewoon niet doen.
Na wat graven op internet kwam ik vergelijkbare klachten tegen, waarbij de switches onder de buttons het niet meer deden.
Die schijnen zonder al te veel moeite en kosten vervangen te kunnen worden.
Vanavond maar weer eens de boel opengooien, was gisteravond geen tijd meer voor.

Ik zou die rode lijm nu ook maar preventief aanpakken als ik jou was. Toen ik de mijne kocht was hij ook perfect. Half jaar later begon het ineens te druipen. Sindsdien geen tijd gehad om het aan te pakken, dus ligt het ding al een jaar ondersteboven. :) Dan kan de lijm ook geen schade doen. Ik moet er echt eens werk van maken, ik heb de korrels al in huis.

Ik zou die rode lijm nu ook maar preventief aanpakken als ik jou was. Toen ik de mijne kocht was hij ook perfect. Half jaar later begon het ineens te druipen. Sindsdien geen tijd gehad om het aan te pakken, dus ligt het ding al een jaar ondersteboven. :) Dan kan de lijm ook geen schade doen. Ik moet er echt eens werk van maken, ik heb de korrels al in huis.

Hebben alle JD-800 dit probleem want de mijne heeft er totaal geen last
van of alleen bepaalde serienummers.

Al degenen met rode lijm kunnen er last van krijgen. Het kan 2 jaar goed gaan, of 20 jaar. Morgen kan het ineens beginnen druipen. Of niet. Het is erg onvoorspelbaar en net daarom zou ik aanraden de rode lijm eruit te halen als je hem toch al aan het demonteren bent.

De mijne was ook sinds de dag dat hij gemaakt werd tot ergens eind 2015 perfect, en dan plots begon het. Ik was er gelukkig van de eerste dag bij waardoor er geen interne schade is.

Die cursortoetsen doen het bij die van mij ook niet goed. Sommige toetsen reageren ook niet goed.
De rode lijm is er eerder al uit verwijderd.
Vorige week voor reparatie weggebracht.

Bij mij doen (deden?) alle toetsen het gelukkig goed, enkel 1 slider die wat minder werkt. Die zal ik eens reinigen als de boel toch open ligt. Valt anders ook wel op te vangen met de 4 generieke sliders hoor, maar toch prettig als alles werkt als nieuw.

Ik lees hier voor het eerst over die rode lijm. Sinds een paar maanden heeft mijn XP80 hier ook last van. Omdat hij vertikaal in de opslag staat is de lijm uitgezakt naar onderliggende toetsen en kleven nu meerdere toetsen aan elkaar vast. Wie heeft hier goede tips voor? Welke lijm kan het beste gebruikt worden? Met welk spul verwijder ik de oude lijm? Alvast bedankt voor de tips!

Als je de toetsen uitgebouwd hebt los je de rode lijm op in natronloog, ook bekend als de gootsteenontstopperkorrels (34x woordwaarde). Voor de lijm in de synth zelf is mechanisch verwijderen eerder aangeraden. Warmte en een oplosmiddel (niet al te gelijktijdig gebruiken...) kunnen ook helpen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

De gewichtjes opnieuw inlijmen ga ik doen met Nitro (cyanoacrylaat).

Ik ben aan de mijne begonnen. Alles is gedemonteerd. Morgen of in het weekend aan de weeksessies beginnen. Ik ga ook 1 van de slider PCB's demonteren en kijken of ik 1 slider die wat jumpt met reinigen in orde krijgt.

De JD800 is een beer van een synth met een heerlijke klank en machtige interface, en voor zover ik al meegemaakt heb de slechtste lak die ooit een apparaat getooid heeft. Hadden ze hem met talkpoeder ipv deze verf gespoten, was het waarschijnlijk duurzamer geweest. :D Bij mij staat de synth op 1 vast studioplekje, dus met een beetje geluk heeft hij een rustig verder leven.

Back