Roland JD800 toetsproblemen

Ik ben al tijden geinteresseerd in een JD800 en hij staat dan ook erg hoog op mijn verlanglijstje. Alleen het rode lijm verhaal heeft me een paar maanden geleden van een koop weerhouden. Niet dat het exemplaar er last van had maar het idee dat dit boven je hoofd hangt bij het aanschaffen van zo'n synth hield me tegen.

Iig....mocht ik toch besluiten om er een te kopen....waar moet ik dan op letten wbt het rode lijmverhaal? Sliders testen doe ik altijd als ik iets 2dehands koop maar als die lijm interne schade heeft toegebracht hoe weet ik dat dan zonder hem op te maken?

Je kan met een zaklampje kijken of alle ijzertjes nog onder de toetsen zitten, anders zou ik het ook niet weten

Kijk inderdaad met een zaklampje onderaan de toetsen. Vooraan zitten metalen gewichtjes, het zijn deze die met de rode lijm zijn vastgeplakt (zie je zwarte lijm, dan is het een nieuw klavier!). Als de lijm 'vloeibaar' begint te worden, kan je zien dat er aan de zijkant van de metalen gewichtjes lijm begint te lekken.
Je kan dat dan ook voelen: het is dik en kleverig (denk aan opgedroogde ketchup).
Repareren is een serieus intensief werkje, maar wel te doen als het probleem nog niet te ernstig is (het vilt nog niet beschadigd, toetsen plakken niet aan elkaar, ...)
De nieuwe klavieren geraken bij Roland stilaan uitgeput en zijn duur.

ik heb doorzichtige , kleurloze lijm.
maar ook die laat gaanderweg los
heb ze op de kop gelegd in afwachting van knutselklus

"Ik ga ook 1 van de slider PCB's demonteren en kijken of ik 1 slider die wat jumpt met reinigen in orde krijgt."
Let er mee op, want ze zijn moeilijk te vinden!

Gootsteen ontstopper kopen bij de Kruidvat:

9248387235870.jpg

Kost 1 of 2 euro per flesje. 1 Flesje is zat voor 1 synth. Als alles schoon is monteer ik de gewichtjes weer met zwarte montagekit.. zoiets:

8810682646558_4015000402323_1_15929_tif_picture_Fullsize.jpg

Lijm die op het metalen chassis van een synth terecht is gekomen kan je redelijk makkelijk verwijderen met een scherp stanley mesje. Bij een XP-80 zitten de toetscontactrubbers met witte kunststof frames vast. Die kunnen ook prima in de natronloog oplossing schoongemaakt worden (niet de rubberen contacten zelf!)

heb met mijn 1e jd800 rode lijm probleem ook gehad. Mijn huidige jd800 (mijn 3e ooit, krijg altijd toch weer spijt als ik m weg doe ;-) heb ik vrijwel al die schakelaartjes vervangen
want ook reinigen helpt bij oa die cursor schakelaartjes niet meer. Als je dat allemaal zelf niet wilt doen, kan je misschien bij Roland Benelux nog wel complete pcb's krijgen met alles er op en er aan.
keep the beast alive, they are worth it!

Ik heb destijds een keer een JV1000 met hetzelfde probleem gehad. Als dat spul nog niet veel doorgelekt is, kan het prima verholpen worden met gootsteen onstopper en goede montage kit. In ergere mate is het doorgelekt op de printplaat van de toetsen en dan ben je wel even zoet om de rommel weg te krijgen. Ik heb toen ook het complete vilt onder de toetsen moeten vervangen, want anders blijven de toetsen gewoon plakken.

Als ik het goed begrijp doet ie rode lijm niks met je printplaten als het daar op komt of heb ik dat mis?

Als het niet bij de contacten komt kan het niet veel kwaad. Het tast niet zozeer de printplaat zelf aan. Vaak lekt er ook niet veel op de printplaat omdat deze meer naar voren gepositioneerd is. De plaatjes / gewichtjes zitten aan het uiteinde van de toetsen. Meestal lekt het dan op de balk eronder en soms ook wel op het frame van de toetsen. Maar als het iets verder gaat kruipen dan kan het ook op je printplaat verder gaan en eventueel bij de contacten komen. Het beste is om zo snel mogelijk in te grijpen, zodat het niet verder doorlekt..

Ik ben al tijden geinteresseerd in een JD800 en hij staat dan ook erg hoog op mijn verlanglijstje.

met al mijn analoge rommel hier..de JD-800 is een synth die ik het meest gebruik,je kan zodanig snel alles vlot editen en met 4 layers heb je steeds leuke sounds.

Wat betreft die toetsen,als je die met rode lijm hebt gewoon af en toe een kijkje nemen onderaan dat alles ok is,als er eentje gek doet dan los je het probleem op voor die toets en klaar,en zo verder.

Ik ga als nieuwe lijm gewoon een cyanoacrylaat secondenlijm gebruiken. 1 druppeltje en dat komt niet meer los. Er is bij mij nog absoluut geen rode lijm ergens op gekomen, dus ik ben er op tijd bij.

Ik let uiteraard op bij het reinigen van die ene slider. Maar ze zijn bijna altijd wel via Ebay te koop hoor, geen probleem.

Ah nog een vraagje. Ik zag -en ik zie op foto's dat ze het allemaal hebben- dat sommige zwarte plastic/rubber ringetjes rond de metalen staaf onder de klaviertoetsen weg zijn (breken door hard worden). Wat is het gevolg als deze ringetjes niet aanwezig zijn? Ze worden wel eens "rubber key guides" genoemd, maar ik kon op mijn klavier geen anders gedrag ontdekken bij die toetsen waar ze ontbraken.

img_20150131_111528-medium.jpg

Helemaal onderaan het klavier kan je net drie van die ringetjes zien op deze foto. Ik kan ze wel vervangen hoor, maar het viel me op dat ik geen verschil leek te voelen met of zonder rubbertje. Die laatste zin heeft context nodig.

weet iemand of die rubber contact strips nog ergens te koop zijn?

Die rubber ringetjes zijn niet zo'n probleem. Kan je goed vervangen met de ouderwetse siliconen fietsventiel slangetjes (vraag even bij de fietsenmaker) Even op maat knippen en je wipt ze er zo overheen omdat het elastisch is... :okdan:

Ik ga als nieuwe lijm gewoon een cyanoacrylaat secondenlijm gebruiken. 1 druppeltje en dat komt niet meer los. Er is bij mij nog absoluut geen rode lijm ergens op gekomen, dus ik ben er op tijd bij.

Ik let uiteraard op bij het reinigen van die ene slider. Maar ze zijn bijna altijd wel via Ebay te koop hoor, geen probleem.

Ah nog een vraagje. Ik zag -en ik zie op foto's dat ze het allemaal hebben- dat sommige zwarte plastic/rubber ringetjes rond de metalen staaf onder de klaviertoetsen weg zijn (breken door hard worden). Wat is het gevolg als deze ringetjes niet aanwezig zijn? Ze worden wel eens "rubber key guides" genoemd, maar ik kon op mijn klavier geen anders gedrag ontdekken bij die toetsen waar ze ontbraken.

img_20150131_111528-medium.jpg

Helemaal onderaan het klavier kan je net drie van die ringetjes zien op deze foto. Ik kan ze wel vervangen hoor, maar het viel me op dat ik geen verschil leek te voelen met of zonder rubbertje. Die laatste zin heeft context nodig.

Gewoon Roland mailen. Ik heb dit type nog nooit hoeven bestellen (schoonmaken voldeed altijd) maar ik heb wel voor redelijk oude Roland's gewoon nog nieuwe onderdelen kunnen bestellen bij Roland. Zou me niet verbazen als ze deze contactstrips nog gewoon verkopen.

Die rubber ringetjes zijn niet zo'n probleem. Kan je goed vervangen met de ouderwetse siliconen fietsventiel slangetjes (vraag even bij de fietsenmaker) Even op maat knippen en je wipt ze er zo overheen omdat het elastisch is... :okdan:

Een 2.5mm² koperdraad ontmantelen past misschien ook net, hoewel ik vrees dat die wat krap zal zijn. Ach, er zijn heel veel oplossingen te bedenken en erg nauw steekt het daar niet als het zelfs zonder OK werkt.

Gisteravond heeft hij zijn eerste 2 uurtjes in de ontstopper gehad. 3 gewichtjes eruit, nog 58 te gaan. Hopelijk is de oogst na sessie 2 wat groter. :)

Back