Roland JD800 toetsproblemen

Het vilt is bij mij nog perfect. Ik heb de hele synth aangepakt zodra het eerste gewichtje begon te zakken, dus er is geen enkele druppel rode drap uit het kalvier ontsnapt. Daarom waarschijnlijk ook dat het losweken van de gewichtjes nu wat moeite kost; er is nog veel lijm en ze is nog stabiel.

De klaviergeleiders zijn vervangen; 4mm dia vacuumslang bleek ideaal materiaal. De haperende slider is met Video90 gereinigd. Bij de JD800 is het even schroeven om de printplaat los te krijgen, maar je kan dan wel meteen recht op de baan van de potmeters reinigen. Daar zat toch wel wat drap op; de streep in het midden was eigenlijk niet meer te onderscheiden. Ik kan het nu nog niet testen, maar ik heb er goede hoop op dat hij nu weer OK werkt.

Vanavond oid eens fase twee van het ontstoppingsweekproces doen.

Dat is helemaal niet vreemd. Het gaat soms meer dan 20-25 jaar goed, en dan is er plots toch een toets die het opgeeft. De lijm is stabiel tot ze onstabiel is, zou Cruyff zeggen. Als ik kijk naar mijn JD800, heb ik 60 toetsen die het nog steeds perfect doen en toen op een dag plots 1 gewichtje dat begon te hangen terwijl de rest nog muurvast zit. Zo muurvast dat je ze er niet zomaar uitgeweekt krijgt. :)

Ik heb het voor 98 % de lijm opgelost , nu zit er dus nog voor 2 procent in die de toetsen verzwaardet vast houden maar niet genoeg om te lekken. :okdan: mochten ze ee toch uit vallen dan lijm ik ze opnieuw.

Gewoon 50 gram van die ontstopper per liter water gebruiken en na 2 a 3 week sessies van 1 a 2 uur moeten alle gewichtjes er vanzelf uitgevallen zijn.

Ik zit nog maar aan sessie 1. Ik heb geen weegschaal, dus ik mik op een "iets meer dan 10 procent" van de verpakking per liter.

Vandaag alle gewichtjes met Bison Tix in de toetsen gelijmd, en de synth terug helemaal gemonteerd. Helaas nu even geen toegang tot een Roland stroomkabel dus geen idee of alles nu werkt zoals het hoort (klavier was voordien 100% functioneel want ik was er ruim op tijd bij, maar ik heb ook een springende slider gereinigd). Als het verkeer morgenavond wat mee wil, kan ik checken of het beest terug tiptop is. In ieder geval een geruststellend gevoel dat er nu geen onstabiele lijm meer in zit.

Het klavier werkt nog steeds perfect: aanslag, velocity, aftertouch op alle toetsen.

De springende slider springt nog steeds. Even kijken waar die te bestellen zijn.

Mijne is nu ook aan de beurt, zag gister twee gewichtjes hangen onder het toetsenbed. Wordt een flink klusje dus helaas. Grappig dat het jaren lang goed gaat en dan zo ineens begint.

Let op let op let op als je het ding ondersteboven legt/open schroeft/ lief naar kijkt: de lak beschadigt ongelooflijk snel.

Succes met dit niet zo leuke, niet zo propere, niet zo welriekend werkje!

Back