Wie leest de handleiding van het begin tot het eind?

NOISE FX

Lid
Gewoon benieuwd of er veel (of weinig) mensen zijn die de handleiding van hun apparatuur grondig doornemen?

Bij synthesizers niet! Vindt het zelf uitzoeken en pingelen het leukst! Da's muziek maken! Gewoon aan die knoppen draaien!;) Haha!

Bij software en samplers etc. gebruik ik de handleiding in het begin wel, allen om alle functies optimaal te benutten!

Peace...

Handleiding is voor mietjes! :W

Origineel geplaatst door bikkel
Goede handleidingen wel. Slechte handleidingen niet.

Tja, Ultieme voorbeeld van een slechte handleiding?! Access Virus:(

handleidingen kunnen ook leuk zijn. zoals de handleiding van de prophet vs die best wel grappig is geschreven.

Als er een Getting Started of Basic Guide is, dan lees ik die volledig terwijl ik achter het toestel zit en de besproken functies gebruik.

Vaak is 'de rest' bedoeld als naslagwerk (Reference Guides,...) waar alles wel in wordt opgesomd maar meestal niet wordt uitgelegd wat het nut van bepaalde functies is of waarvoor ze handig kunnen zijn. Er zouden wat meer Tips & Tricks in moeten staan zodat je wordt aangemoedigd om vol te houden. Echt bedlectuur is het vaak niet.

Leuker is als er een videohandleiding bestaat, zo heb ik intussen de Getting Motifated DVD al volledig bekeken, en op korte tijd leer je dus veel meer over het toestel en het is veel aangenamer dan het lezen van -tig bladzijden info.

Na een paar dagen verdwijnen de handleidingen in de kast. Als ik daarna nog iets wil weten, dan zoek ik het even op (in de naslagwerken of stel een vraag op een gepast forum).

Trouwens, een handleiding hoef je niet op een avond volledig gelezen te hebben, er is niemand die de volgende dag een examenblad voor je neus zal leggen hoor :D Ik vind het leuk om zelfs maanden later nog steeds nieuwe functies te ontdekken.

Mij niet gezien, voor nu dan...

Denk dat een handleiding uiteindelijk voor heleboel extra creativiteit kan zorgen. Wie weet ontdek je allemaal functies die je anders nooit had gebruikt.

Origineel geplaatst door 6 trak
dat is hoop ik toch niet met o.a. Bertje he? :D

Nee hoor, alhoewel Bertje wel leuk is om naar te kijken (en luisteren)

De videohandleiding op DVD komt van Keyfax, meer info vind je op Motifator

Heeft iemand toevallig een DVD over de Karma rondslingeren? :D

Uiteraard zal zo'n videohandleiding niet onmiddellijk een Academy Award ontvangen maar ik vind het alvast een handige manier om snel je toestel onder de knie te krijgen. :okdan:

Origineel geplaatst door fuse
Handleiding is voor mietjes! :W

Wacht maar tot je hier weer vragen gaat stellen.:confused:

Ik loop al een behoorlijk tijdje mee en ondanks dat de zoveelste manual me zo langzamerhand me neus uit begint te komen lees ik ze wel.
Vooral als het gaat om het saven van je geluid en dergelijke.
De meeste bakken hebben hun eigen regeltjes en kheb geen tijd om dat spelenderwijs te leren.

Of het moet je hobby zijn.
Het is wat anders als je je geld er mee moet verdienen.

Re: Wie leest de handleiding van het begin tot het eind?

Origineel geplaatst door NOISE FX
Gewoon benieuwd of er veel (of weinig) mensen zijn die de handleiding van hun apparatuur grondig doornemen?
Als ik nieuwe apparatuur koop, is het de bedoeling dat het iets toevoegt. Meestal betekent dat nieuwe functies, dus wil ik wel graag weten hoe zo'n functie werkt. Daarnaast hebben veel fabrikanten verschillende manieren om bepaalde functies te gebruiken en uit te werken... Vaak staan er ook nog wel eens wat handige tips in.

sterker nog, vaak klauw ik zo'n manual al van de website, zodat ik al vantevoren weet wat het speeltje kan/biedt/niet biedt enz. Levert een aardig archiefje op... :)

Ik wil niet zeggen dat ik ze grondig, letter voor letter doorlees, maar bekijk het zeker wel. Tis leuk bladeren voor in de trein, zal ik maar zeggen.

en last but lot least,
naslagwerk voor CC's enz..........

Heb voor de Gem de handleiding wel zo'n beetje van begin tot eind doorgenomen.. Met name voor het maken van nieuwe perfomances enzo, knoppencombinatie voor factoryreset, en midi-commando's om m zo via de pc te kunnen aansturen (en m als master voor de JP te kunnen gebruiken).
Voor de JP was ik het van plan, aangezien het mijn eerste echte aanvaring met de VA is, vond ik dat ik meteen een goede basis moest leggen met het volledig begrijpen van het instrument door de manual van a-z te lezen... Eerlijk gezegd ben ik bij blz 10 ofzo blijven steken.. De knoppen waren toch vele malen interessanter. Heb trouwens niet de indruk dat ik de manual gemist heb :)

9 van de 10 keer wel zowel van hard als software. handleiding van me vfx was het ergste tot nu toe... lees ook vaak genoeg manuals van apperatuur die ik niet eens heb om gewoon et kijken wat het kan, hoe het gebruikersgemak is en of het wat is voor me :) (of gewoon voor de lol zoals de emulator serie van emu)

Als ik m'n zinnen op een apparaat heb gezet, probeer ik op internet de manual te pakken te krijgen en bestudeer ik deze al voordat ik het betreffende apparaat in huis heb. Voornamelijk om al min of meer vertrouwd te zijn met de bediening. Staat het instrument uiteindelijk voor m'n neus, dan werk ik met de handleiding op schoot alle onduidelijkheden van dat moment weg en gebruik de handleiding daarna louter als naslagwerk.

In mijn geval geven de betreffende handleidingen in 95 % van de gevallen een antwoord op mijn vragen. Op diverse usergroups valt mij op dat mensen vaak vragen stellen waarvan ik het antwoord vaak moeiteloos vind in de handleiding.
Toegegeven: ik houd van het geschreven woord :) .

groet

Tom

Als ik een nieuw apparaat heb, begin ik meestal met gewoon knoppen draaien. Vanzelf loop ik dan tegen een probleem aan en dan ga ik wat dingen opzoeken.

Als ik lang in de trein moet zitten (komt regelmatig voor), dan neem ik wel eens een handleiding mee om het een en andere te bestuderen. Vooral een bepaalde thearie achter synthese of effecten o.i.d.. Soms kom je zo hele nuttige dingen tegen.

Origineel geplaatst door Tom 32
Als ik m'n zinnen op een apparaat heb gezet, probeer ik op internet de manual te pakken te krijgen en bestudeer ik deze al voordat ik het betreffende apparaat in huis heb. Voornamelijk om al min of meer vertrouwd te zijn met de bediening. Staat het instrument uiteindelijk voor m'n neus, dan werk ik met de handleiding op schoot alle onduidelijkheden van dat moment weg en gebruik de handleiding daarna louter als naslagwerk.

In mijn geval geven de betreffende handleidingen in 95 % van de gevallen een antwoord op mijn vragen. Op diverse usergroups valt mij op dat mensen vaak vragen stellen waarvan ik het antwoord vaak moeiteloos vind in de handleiding.

groet

Tom

100% zelfde bij mij

Origineel geplaatst door Tom 32

groet

Tom

Heel erg bekend idd, ik haal ook meestal uit online manuals wat wel en niet kan met een apparaat en dat kan soms verdomde handig zijn.

Back