de kwaliteit van MP3

kozmix

Ingeburgerd
hallo mensen, ik zit met een probleempjuh,

Heb ik eindelijk eens een nummer af, dus ik denk ik zet 'm om in mp3 format, dan kan ik 'm eens op het synthforum laten horen. Maar na de mp3 compressie is het geluid zo bagger dat ik 'm niet eens meer durf te posten=( . De hihats klinken nog het ergste, gevolgd door de bas die ineens lijkt te oversturen. Wat kan ik hieraan doen, als .wav-formaat klinkt ie als muziek in de oren, in mp3 als stront.

De rebruikte codec voor het encoden is ook vrij belangrijk, er is redelijk wat verschil in kwaliteit. De Lame en de Fraunhofer codecs zijn over het algemeen het beste.

oeps, ik had m als 22.050 Hz; 16 Bit; Stereo opgeslagen, geen wonder dat ie zo kut klinkt :stupid

Origineel geplaatst door Slipperman
128 kb/s @ 44.1kHz encoden :)

Klinkt ook kut, maar goed (bandbreedte hè ;) )

Origineel geplaatst door Soundtrooper
Klinkt ook kut, maar goed (bandbreedte hè ;) )

het is een beetje roeien met de riemen die je hebt....

Lame codec.. @192 .. Lijkt me sterk als je dan nog verschil kunt horen tussen de .mp3 en het origineel.. ;)

Re: mp3 is kut

Re: mp3 is kut

Origineel geplaatst door kozmix
hallo mensen, ik zit met een probleempjuh,

Heb ik eindelijk eens een nummer af, dus ik denk ik zet 'm om in mp3 format, dan kan ik 'm eens op het synthforum laten horen. Maar na de mp3 compressie is het geluid zo bagger dat ik 'm niet eens meer durf te posten=( . De hihats klinken nog het ergste, gevolgd door de bas die ineens lijkt te oversturen. Wat kan ik hieraan doen, als .wav-formaat klinkt ie als muziek in de oren, in mp3 als stront.

Met alle respect : Mp3 is bedacht om het snelle up/downloaden via het internet en niet om de kwaliteit te verbeteren .
Daar je door de bitrate te vergroten , wel beter klinkende mp3's kunt maken , is het als medium een eigen leven gaan leiden.

Misschien heb je nu een superstrak trackje gemaakt waarvan iedere muziekant kan beamen het ok klinkt / goed inelkaar zit .

In de threads hier die over stukjes geuploadde muziek gaan, wordt naar mijn mening de muziek inhoudelijk besproken (of afgekraakt :duivels: ) en niet de kwaliteit van de codering ervan.

Dus voor wat mij betreft : MP3 , is zo gek nog nie.

Re: Re: mp3 is kut

Re: Re: mp3 is kut

Origineel geplaatst door milka
Dus voor wat mij betreft : MP3 , is zo gek nog nie.
:kroon:

Maareh, ik gebruik het programmaatje "MPEG Suite" die heeft toen een keer iets gewonnen vanwege de goede compressie methode (zal ook wel die Lame ofzo zijn).... Daar is de kwaliteit ook al heel goed op 128bitrate.
Het ligt gewoon aan het programma dat je gebruikt voor de conversie want iedere programma heeft z'n eigen compressietechniek dacht ik zo

MP3 is KUT

MP3 is KUT

in elke vorm en elke conversie.
Altijd en immer!!!!:duivels:

Origineel geplaatst door Grooveron
geloof me nou mp3 is nooit goed hooguit redelijk!!!

wat wil je nou helemaal bereiken, ron? dat niemand meer mp3's gebruikt?
argumenten als "mp3 zijn altijd kut" en "geloof me nou" zijn niet echt overtuigend genoeg daarvoor.

99% van de mensen hoort echt geen verschil tussen een LAME-geencodeerde 192 kbps mp3 en een cd hoor...

Hmmmmmm.....Ik heb wel eens gelezen dat een goede song ook klinkt op een eenvoudig transsitor radiootje.

Logic dictates dat dit dan ook moet gelden voor mp3. Het geluid is misschien hooguit redelijk maar de song "werkt wel", als je begrijpt wat ik bedoel.

Re: MP3 is KUT

Re: MP3 is KUT

in elke vorm en elke conversie.
Altijd en immer!!!!:duivels:

Eindelijk een medeverwant:duivels: :duivels: maar ik ben een freak want ik vind zelfs 192kHz 32 bit wav files nog slecht. Geef mij maar de kwaliteit van de natuur.

geloof me nou mp3 is nooit goed hooguit redelijk!!!

Hmmm.. ik denk dat het eens tijd gaat worden dat je dan eens goede blinde A&B testen gaat doen. Er was ergens op internet een site waar ze A&B testen gedaan hadden met pure audiofielen op peperdure high end shit.

De strekking van het verhaal was dat de vooringenomen audiofielen niet in staat bleken om te kunnen benoemen wat nu wat was. Ik heb krom gelegen van het lachen.. aangezien ik die hele high end markt complete bullshit vind. Dus .mp3 is gewoon goed om te luisteren, mits goed gecodeerd en ge-extract met bv. 'EAC' :)

Helaas kan ik het artikel nergens meer vinden, maar ik zal in de loop van de dag nog even zoeken.

Origineel geplaatst door cyan_circle
wat wil je nou helemaal bereiken, ron? dat niemand meer mp3's gebruikt?
argumenten als "mp3 zijn altijd kut" en "geloof me nou" zijn niet echt overtuigend genoeg daarvoor.

99% van de mensen hoort echt geen verschil tussen een LAME-geencodeerde 192 kbps mp3 en een cd hoor...

Dat is ook niet mijn redenatie er achter, mp3 is heel leuk voor clips op websites e.d.
klein, handzaam en het klinkt nog redelijk ook (dat schreef ik toch meen ik!!!)
dus daar zul je me niet over horen, maar als serieus geluids medium om teluisteren, optenemen
of wat dan ook is het niet goed genoeg. IMHO
Als je echt muziek liefhebber bent wil je de best mogelijke kwaliteit wat mogelij is.
En dat is MP3 niet.

en je zult versteld staan hoeveel mensen het verschil horen, als ze eens wisten waar ze
naar moeten luisteren en een goede manier van afspelen hebben.
en dan heb Ik het niet over het afspelen op een pctje of een Ipod.

Maar thuis op een goede Hifi installatie, probleem is tegenwoordig dat de middelmaat regeert, IN ALLES!!!!
En daar baal ik van, je moet altijd naar het beste streven.
en niet tevreden zijn met de middelmaat.

Waarom gaan we anders naar de 196khz/24bit !!! opnames?
om er daarna een mp3tje van temaken.

Dacht het niet.

Origineel geplaatst door dekzster
Hmmmmmm.....Ik heb wel eens gelezen dat een goede song ook klinkt op een eenvoudig transsitor radiootje.

Logic dictates dat dit dan ook moet gelden voor mp3. Het geluid is misschien hooguit redelijk maar de song "werkt wel", als je begrijpt wat ik bedoel.

Klopt ben ik het ook mee eens.
Niets tegen in tebrengen.
een goede song blijft een goede song zelfs op Real audio kwaliteit.

Maar het klinkt zoveel lekkerder op een goede Hifi installatie.

Back