de kwaliteit van MP3

Wat doen jullie toch moeilijk zeg.
Ik heb DJ sets van 32 Kbs of minder iin realaudio en daar luister ik met veel plezier naar.
Klinkt goed genoeg.

Nou.. de discussie was dus naar aanleiding van het topic ".mp3 is kut". Een nieuw(toch?) lid had een track in elkaar geflanst en naar .mp3 gecodeerd op 22.5 khz. Dit klonk dus niet als het origineel, waarna de conclusie werd getrokken dat .mp3 zuigt. Hij bleek dus te laag cq. verkeerd gecodeerd te hebben.

Hierop volgend sloten enkele leden zich aan bij dit standpunt, namelijk dat er een hoorbaar verschil is tussen een goed gecodeerde .mp3 en de originele .wav file. Meetbaar zal er altijd, logisch, een verschil in zitten. Maar diverse luister testen hebben aangetoond dat een goed gecodeerde .mp3 niet van de originele bron te onderscheiden valt. Althans.. er zijn nog altijd mensen met een perfect gehoor die in staat zijn om de verschillen te horen. Grofweg 99% zal dit niet meer horen.

Verschil zit er dus zeker in(meetbaar), hoorbaar 'verschil' zit dus blijkbaar 'tussen de oren'. Strekking is dat .mp3 dus zeker niet slecht is, maar slechts voor beperkte doeleinden te gebruiken is.

Deze hele discussie doet me een beetje denken aan een audiofiele vriend van me. Hij gelooft dat er een hoorbaar verschil zit tussen een kopie(100%) en het origineel van een audio cd. Onmogelijk.. Tevens gelooft hij dat verschillende merken fiber cable's ander geluid geven..:stupid

Heerlijk die echte audio freaks.. :kont:

Vraagje...? Hoe zou de huidige cd eruit hebben gezien als de hedendaagse .mp3 compressie techniek toen al bestond?

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Grooveron

Waarom gaan we anders naar de 196khz/24bit !!! opnames?
om er daarna een mp3tje van temaken.

Ja.. marketing truuk denk ik.. of bij iedere berekening(bewerking) gaat een gedeelte van de originele sound verloren door afrondingsfouten.. toch wel handig als je dan wat headspace hebt. :)

Of misschien om compatible te zijn met de super audio cd.. en dan kunnen we van die 24 bit super audio cd weer fijn .mp3's gaan maken omdat er toch weer info op de cd wordt opgeslagen dat niet meer voor het gehoor waar te nemen is. Scheelt weer wat kostbare bandbreedte en tijd met P2P software.. 8o)

Tsja.. mp3 is toch bedacht voor het internet, en is erg handig gebleken. Nu steeds meer mensen broadband krijgen, is het ook niet meer nodig, of in ieder geval meer dan 192 kps. Dus, lieve mensen, nog even volhouden en dan gaan we 192 kHz 32 bit streamen over het internetje!

:dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel: :dubbel:

Ik heb eens ergens op het net gelezen over een test in Japan, waarbij ze de luisteraars opnames van klassieke muziek lieten horen welke extra ver doorlopend hoog (tot 40 kHz dacht ik) bevatten, en in standaard cd-kwaliteit.
Kennelijk ervaarde men het geluid met extra ver doorlopend hoog als aangenamer en (vreemd genoeg) minder schel.

Da's weer eens een ander verhaal, nietwaar ?

Trouwens daarnet nog even in de studio zitten pielen met VSTi's en daarna met de analoge filters in m'n Emax, en wat een verschil !!! Dat analoge geluid heeft diepte, ----maar goed, hardstikke offtopic en een belegen discussie ;)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
:confused: :confused:

Ik wil wel een monosynth track sectie ter beschikking stellen zeg maar. Ik heb hier de nieuwste LAME en frauenhofer codecs. Volgens mij hoor iedereen het verschil onder de 224. bij alle codecs, met goede apparatuur.

ik weet zeker dat dat zo is, maar inderdaad wel met goede apparatuur.

Origineel geplaatst door Jazper
Ja.. marketing truuk denk ik.. of bij iedere berekening(bewerking) gaat een gedeelte van de originele sound verloren door afrondingsfouten.. toch wel handig als je dan wat headspace hebt. :)

Kijk eens wat je schrijft, en dan zeg jij dat MP3 geen verschil laat horen met het orgineel:)
als er al gecomprimeerd worde gecodeerd en gedecodeerd is er echt ook wel verlies.

...probleem is tegenwoordig dat de middelmaat regeert, IN ALLES!!!!
En daar baal ik van, je moet altijd naar het beste streven.
en niet tevreden zijn met de middelmaat.

Mijn held! :halleluja Ik wordt er ook zo strontziek van dat tegenwoordig alles maar zo goedkoop mogelijk moet, dat kwaliteit niet meer bestaat of onbetaalbaar is geworden, dat je van iets vaak beter weg kan gooien en een nieuwe kan kopen omdat het arbeidsloon niet meer tegen de waarde opweegt. De "wegwerpmaatschappij"...

99% van de mensen hoort echt geen verschil tussen een LAME-geencodeerde 192 kbps mp3 en een cd hoor...

Dat zal ongetwijfeld, 99% van de mensen luistert ook niet echt naar muziek :). Zelfs met LAME op 192 kbps hoor ik heel af en toe nog artifacts (met name in het ultra-hoog) maar wat me vooral stoort is het verlies in dynamiek. En dit hoor ik niet op peperdure Genelecs, maar op huis-tuin-en-keuken boxen, Alesis Monitor ones en een Sennheiser koptelefoontje.

Het is wel zo dat bepaalde nummers zich beter laten comprimeren dan andere nummers, maar bij echte 'luister'-muziek zoals muziek met complexe synthpads en dergelijke kun je zelfs met LAME op 192 kbps (ook mijn favoriete encoder voor alle duidelijkheid) zeker het verschil met een ongecomprimeerde WAV horen.

Ik kan niet wachten op ECHT breedband internet zodat ik etterlijke gigabytes aan echte WAV's online kan zetten ;)

Er zijn al music ISO's te vinden dus daar ga je.

Zelf weiger ik voor mp3's te betalen. Dan koop ik wel de CD of zo. En zelfs dat is nog een compromis. SACD zet niet door omdat de gemiddelde 'muziekliefhebber' idd liever naar illegale mp3's luistert. Maar ze kopen wel muziek DVD's omdat het zo'n goed geluid is. :stupid

Ik betaal ook niet voor MP3.. no way. Het is meer het 'wegwerp' label dat toch op de MP3 hangt.

Want, ik heb vele mooie stukken en tracks gehoord en geplukt van overal op het internet, die ik desondanks toch in de prullemand gegooid heb, omdat het toch maar MP3, ook al was het 192. (Nou er zijn 2 tracks die ik toch bewaard heb maar die zijn zeer geniaal). Het is omdat het op mijn computer staat denk ik, niet tastbaar.
Tsja.. Als ik die mooi in een schitterende CD heb dan koester ik die tracks. MP3 = voor mij toch een soort wegwerp medium. Tijdelijk, als test.

Ik citeer mijzelf -

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Ik betaal ook niet voor MP3.. no way. Het is meer het 'wegwerp' label dat toch op de MP3 hangt.

Want, ik heb vele mooie stukken en tracks gehoord en geplukt van overal op het internet, die ik desondanks toch in de prullemand gegooid heb, omdat het toch maar MP3, ook al was het 192. (Nou er zijn 2 tracks die ik toch bewaard heb maar die zijn zeer geniaal). Het is omdat het op mijn computer staat denk ik, niet tastbaar.
Tsja.. Als ik die mooi in een schitterende CD heb dan koester ik die tracks. MP3 = voor mij toch een soort wegwerp medium. Tijdelijk, als test.

van gedachten veranderd- nu begin ik te beseffen dat lofi veel beter in staat is het gevoel van de muziek weer te geven, omdat de focus op klank naar de achtergrond gaat. Begrijpt U? Dus meer dan 50 kps/ 22 Khz hoeft het niet te zijn om een goed muziekstuk te zijn. Niet dat ik hifi dus niet interessant vind- integendeel.
De kern van de muziek is gewoon duidelijk hoorbaar.

Hoe goed een MP3 is, is een kant van de zaak. Waar je echter niet onderui kan is het feit dat bij een verzameling van MP3's het volume onderling nogal verschilt, maar dat terzijde.

Wat me wel opvalt is dat iedereen altijd over kwaliteit van de CD e.d. loopt te praten, maar je mischien dat een goede versterker en goede speakers wel veel belangrijker zijn. Ik denk dat die veel meer bepalend zijn voor de klank dan je muziekdrager.

Vroegah was ik gewoon tevreden met een cassettebandje................................nooit over geklaagd hoor!!!!

Origineel geplaatst door BananaWorld

Vroegah was ik gewoon tevreden met een cassettebandje................................nooit over geklaagd hoor!!!!

prcies- ik genoot vroeger VEEL meer van muziek op versleten cassettebandjes (normal). De ellende begon al toen er metal tapes werden gemaakt. Echt waar. ''Hey joh, luister es die metal tapes klinken echt beter, man!'' .....:doei:

Ach ja... ik ga d'r maar een nachtje over slapen.

Laatst gewijzigd:
Back