batterij van een ESQ-1

DRe

SSM spacestation
Is de batterij in een ESQ-1 noodzakelijk. Of zit dat ding er maar voor de "sier" wat doet hij/zij eigenlijk?

je zou verwachten dat hij stroom levert om de patches te onthouden. maar na het uit solderen en een dag wachten en een nieuwe batterij er in te bonjouren. Had hij nog steeds alle patches. mss is een batterij in zijn geheel niet nodig.

Heb jij een bijzondere ESQ-1 :okdan:
Gaf hij bij jou op het display dan wel een melding dat de batterij vervangen diende te worden :eureka:

Ja dat deed hij. zeer irritant. na een nieuwe batterij er in te hebben gezet geeft hij dit niet meer aan. Na een nacht volledig ontkoppeld te zijn geweest had hij nog steeds de patches die er op stonden bij die van mij. er zijn trouwens wel veel verschillende types. dus geen garantie... ;)

Hou er rekening mee als je aan de pcb van een esq-1 gaat werken dat je goed geaard bent, ze schijnen ZEER gevoelig te zijn voor statische electriciteit.

Weet ik , om de paar minuten een kaal stukje van de verwarming vast pakken. Dat is ook geen ramp dezer dagen.

Laatst gewijzigd:
Een cr2032 met een houdertje zodat je de batterij snel kan vervangen. Zoiets dat je vind in jd800 of jp80x0.

Gekocht op ebay 20 euro cent kost dat . Ik heb er een heel stel gekocht want ik ben al die shit aan het vervangen.

Zoek wel naar gold dat oxideerde niet. Maar of het echt gold is betwijfel ik.

Da's toch zo'n knoop batterij? Maar die zitten er toch niet oorspronkelijk in. Dat is dus gewoon compatible?

3volt behoort hij te zijn. En een cr2032 is ook 3volt. Waarschijnlijk gaan ze sneller leeg maar deze zijn ook zo weer vervangen. En ik hoef niet bang te zijn voor patches verlies ook al download ik ze natuurlijk gewoon omdat fijn is om een backup te hebben van patches. via midi of analoog via een tape out.

Eigenlijk heb ik het ook gedaan zodat je sneller wordt herrinert dat ze niet te lang in een synth zitten met oxidatie tot gevolg

Laatst gewijzigd:
Er zit als het goed is ook nog een condesator parallel aan het Ram geheugen (achter de diode). Als deze een hoge waarde heeft en weinig lekt, kan die nog heel lang voldoende spanning vasthouden op het RAM geheugen te voeden. Dacht je dat ze voor de lol een batterij zouden instaleren? ;-)

Weet ik , om de paar minuten een kaal stukje van de verwarming vast pakken. Dat is ook geen ramp dezer dagen.

Ik heb een geaard polsbandje om (die je met een klem op de radiator vastzet) als ik aan een pcb ga werken :eureka:
Voorkomt een hoop ellende =(

Ik heb zelf ook een nieuwe batterij geinstalleerd, ik heb er zelfs een hele hoop liggen..
Van die dikke 3V die je erin moet solderen... wel zelf lipjes aan solderen..

Ik heb er nog 3 gekocht via ebay (de originele), mét de lipjes er al aan.

Ook wel eens geprobeerd lipjes aan een batterij te solderen maar dat is mij nooit gelukt.

Was het niet zo dat als de originele batterij meer dan 70 graden werd hij stuk was of zelf gaat exploderen. Of is dit een fabel.

Er zit als het goed is ook nog een condesator parallel aan het Ram geheugen (achter de diode). Als deze een hoge waarde heeft en weinig lekt, kan die nog heel lang voldoende spanning vasthouden op het RAM geheugen te voeden. Dacht je dat ze voor de lol een batterij zouden instaleren? ;-)

Interresant informatie.

Lukt mij wel met een geschikte soldeerbout bij deze batterijen... (dikke Metcal station)

Back