Elektron Digitakt: Eight voice digital drum computer & sampler

Beat making powerhouse

attachment.php

Compact, rugged and to the point. Digitakt is a formidable drum machine. With an astounding feature set and an exquisite digital sound engine, the stage is set for a striking encounter.
Rhythm is a fundamental part of music. Off-kilter beats, four on the floor workouts, polyrhythmic excursions all serve the same purpose. They provide musical structure and sometimes they even make us dance.
Digitakt is a new compact drum machine from Elektron. It contains all the necessary tools to make people move to the beat. A digital and highly flexible sound engine, sampling capability, a live-friendly sequencer, the means to control external MIDI gear. Round it off with a super crisp OLED screen and wonderfully tactile back-lit buttons. Done deal.
Drum machines are something of an Elektron speciality. With the Digitakt we show why.

Digitakt highlights

• 8 internal audio tracks
  • 8 dedicated MIDI tracks
  • 1 × Multi-mode filter per audio track
  • 1 × Assignable LFO per track
  • Delay and Reverb send FX
  • Sampling capability

• 64 MB sample memory
  • 1 GB +Drive storage
  • 2 × ¼” input & 2 × ¼” balanced output
  • 1 × High Speed USB 2.0 port
  • MIDI IN, OUT and THRU ports
  • Overbridge support

Attachments

• DigitaktWeb.jpg
    DigitaktWeb.jpg
    40,4 KB · Bekeken: 390
Last edited by a moderator:
ja behoorlijk, het opnemen van midi mbv een extern keyboard veroorzaakt crashes en de draaiknoppen reageren niet lekker.

Jeetje wat vervelend zeg... maar gelukkig heb ik de Octa gehouden

Sinds vrijdag ook trotse bezitter van de DT
Wat een geweldig apparaat, idd nog wel wat bugs, gewoon even de midi-tracks niet gebruiken.
Ik heb nu geen vastlopers meer.
Gewoon een kwestie van geduld hebben, OS update 1.02 is al onderweg..
Sample transfer app werkt ook super (in vergelijking met C6)
Tuurlijk zijn er nog wel wat puntje van kritiek:
Master functie : alleen maar Volume control van de 8 tracks (audio)
Geen FX tracks, Delay en Reverb kan je niet P-locken (nu zijn daar wel wat ander manieren voor, maar niet ideal)
Ik ga m toch in mijn set up met de AR en OT gebruiken, dus via de OT kan ik de Delay/Reverb P-locken.
Andersom kan ik weer met de DT gebruiken van de conditional trigs om de OT te beinvloeden.
Voor de rest is de workflow snel en inspirerend.

Vraagje. Ik heb geen tijd om alle Digitakt of AR threads te lezen ;-) Ik zoek

- drumcomputer/sequencer
- met goede effecten
- samples of analoge opwekking => ligt aan de kwaliteit van de samples
- easy of use is belangrijk (ivm live gebruik), denk aan goed verlichte knoppen

Is het bijvoorbeeld nou zo dat de AR, naast analoge klankopwekking, ook samples heeft?

Vraagje. Ik heb geen tijd om alle Digitakt of AR threads te lezen ;-) Ik zoek

- drumcomputer/sequencer
- met goede effecten
- samples of analoge opwekking => ligt aan de kwaliteit van de samples
- easy of use is belangrijk (ivm live gebruik), denk aan goed verlichte knoppen

Is het bijvoorbeeld nou zo dat de AR, naast analoge klankopwekking, ook samples heeft?

Ja, de sample afspeel engine van de AR is voor een groot deel (zo niet helemaal) gelijk aan dat in de Digitakt.
De AR heeft echter:
- Ook analoge synthese per track (je kunt op een track analoge synthese + een sample combineren/layeren)
- 12 tracks ipv 8
- Naast delay en reverb ook distortion en compressie
- Analoge outputs per kanaal

De AR kan echter weer niet direct op de unit samplen (je moet samples inladen wat straks ook via de nieuwe sample transfer tool kan). Dat is Octatrack/Digitakt gebied.
Verder heeft de digitakt een digitaal lowpass filter per track waar AR weer een analoog multimode filter per kanaal heeft en de octatrack een digitaal multimode filter als insert fx optie.

En zijn zo zijn er nog wel een aantal verschillen die wel of niet te verklaren zijn door het prijsverschil. :)

Laatst gewijzigd:
En het grote verschil is dat de AR geen externe synths kan sequencen, de DT wel (na de update dan :))

Ahja, die vrij onbegrijpelijke beperking voor een unit die wel midi out heeft was ik nog even vergeten. :D

Thx. Das wel vreemd ja. Wel een midi out maar geen externe synth aansturen vanuit de sequencer. Of ik zelf ga samplen weet ik nog niet. In 1ste instantie niet denk ik, zal vooral met de preset samples aan de slag gaan. En eventueel met analoge sounds indien ik de AR zou kiezen. De AR is wel wat uitgebreider mbt de effecten. Aan de andere kant heeft mij digitale SoundCraft HPF, EQ en compressie dus heb ik dat dan allemaal nodig. Hoe goed klinken de effecten van Elektron?

Qua workflow lijkt mij de Digitakt weer eenvoudiger. Klopt dat?

Ik krijg wel een beetje een DSI gevoel bij Elektron. Ieder model kan wel iets niet wat een ander model wel kan. Dus eigenlijk moet je ze dan allemaal kopen ;-)

Ben zelf niet zo van de fx op een machine, maar de fx's op de AR zijn wel erg geschikt voor op drums, iets wat ik niet zo 1-2-3 weet van jouw mixer. Niet elke fx is hetzelfde kwa klank, omdat het hetzelfde heet.

Ze flikken het helaas nog steeds. Besteld toen er 12 dagen levertijd op de site stond. En dagen daarna stond dat er nog. Ik bel nu net, blijkt het dat ze er 20 binnen hebben gekregen, en ik zit niet bij de eerste 20. Ze weten gewoon hoeveel ze er binnen krijgen 'n toch passen ze de levertijd niet aan blijkbaar.

Denk dat het de laatste Bax bestelling wordt dit. Nu wachten tot begin juli. Ben gelukkig geduldig, maar vind 't echt geen manier van zaken doen dit.

Ik neem bovenstaande bij deze terug. Bij gebrek aan een mail dat de levertijd uitgesteld is, heb ik nog maar eens gebeld en de vorige plehdeskmedewerker had gewoon niet goed gekeken en de DT wordt deze week verzonden :). Can't wait!

Het lijkt me een erg tof ding, alleen vind ik het toch wel erg jammer dat er maar 8 audiotracks/miditracks mee aan te sturen zijn, maar vooral dat er geen 8 analoge outputs op zitten.

Samplen op verschillende rates was ook wel tof geweest, die bitreductie lijkt mij ook erg onduidelijk, wat is 45% reductie? Zit je dan op 8 of 12bit?
En hoe zit het nou met die reverb en delay? Is dat over alle tracks tegelijk of ook per individu instelbaar?

Hoe dan ook, het komt erg dicht in de buurt van wat ik zou willen als vervanging van mijn mpc2000xl.
Maja nog net niet, zeg maar...

Groot verschil tussen AR en DT vind ik nog dat je op de DT een parameter van alle 8 voices tegelijk kan wijzigen.

Het is inderdaad vrij apart dat deze functionaliteit die in de Machinedrum aanwezig was en tevens in een aantal van de beschikbare 3rd party editors zit alleen aanwezig is in de Digitakt en niet in de andere recente machines.

Zo verdeelt Elektron features steeds mooi over hun machines zodat ze allemaal iets interessants hebben. ;)

• Is er op de Digitakt een list editor screen? Dus een mooi overzichtje van de note en cc events van je track netjes onder elkaar? Dus waar je snel kan zien welke note, velocity, cc nr er op positie in de track staan en je deze zodoende aan kan passen?

• Is er een sample edit screen? Dus waar je een deel van je sample kan selecteren en bewerken: harde/zachter maken, reverse, cut-copy-paste, extract, insert silence etc.

• Is er een variabele sampling rate? Of is die fixed op bijvoorbeeld 48k / 16 bit?

Back