Elektron Digitakt: Eight voice digital drum computer & sampler

Beat making powerhouse

attachment.php

Compact, rugged and to the point. Digitakt is a formidable drum machine. With an astounding feature set and an exquisite digital sound engine, the stage is set for a striking encounter.
Rhythm is a fundamental part of music. Off-kilter beats, four on the floor workouts, polyrhythmic excursions all serve the same purpose. They provide musical structure and sometimes they even make us dance.
Digitakt is a new compact drum machine from Elektron. It contains all the necessary tools to make people move to the beat. A digital and highly flexible sound engine, sampling capability, a live-friendly sequencer, the means to control external MIDI gear. Round it off with a super crisp OLED screen and wonderfully tactile back-lit buttons. Done deal.
Drum machines are something of an Elektron speciality. With the Digitakt we show why.

Digitakt highlights

• 8 internal audio tracks
  • 8 dedicated MIDI tracks
  • 1 × Multi-mode filter per audio track
  • 1 × Assignable LFO per track
  • Delay and Reverb send FX
  • Sampling capability

• 64 MB sample memory
  • 1 GB +Drive storage
  • 2 × ¼” input & 2 × ¼” balanced output
  • 1 × High Speed USB 2.0 port
  • MIDI IN, OUT and THRU ports
  • Overbridge support

Attachments

• DigitaktWeb.jpg
    DigitaktWeb.jpg
    40,4 KB · Bekeken: 390
Last edited by a moderator:
8 audio tracks + 8 midi tracks ;) Geen idee hoeveel externe gear je wilt aansturen maar das best veel. Je kunt ook samples p locken voor meer samples binnen een audio track.

Delay en reverb zijn global.
Wat bit reduction betreft: gebruik je 't beste je oren :). Klinkt 't zoals je wilt, dan top.

Het zou ook genoeg moeten zijn, maar met mijn manier van werken op dit moment komt het gewoon niet zo fijn uit met 8 audiotracks en/of 8 miditracks. Snap ook niet zo goed waarom dit er niet gewoon meer konden zijn. In de meest oude samplers had je al 64 of meer audiotracks en dan nog 16 midi. Maar goed het is wat het is.

Zoals ik al zei, voor mij net niet alhoewel het mij een erg tof ding lijkt. En voor zover ik het nu heb gehoord ook wel fijn klinkt!

Het had gekund, maar dan krijg je dus hopeloos menu diven en scrollen door Tracks Etc. En dat is nu juist de charme van deze doos vindt ik, dat het vrijwel 'What you see is what you get' is.

Niet voor iedereen wellicht, maar de keuze van elektron snap ik wel goed. :). Voor meer is er de octatrack bijv.

Voor live is 8x8 meer dan de meeste mensen kunnen handlen volgens mij. Met soundlocks kan je drumpatronen maken met max 8 geluiden tegelijk. Een closed/open hihat kan je al combineren op 1 track en vast nog wel meer tracks waardoor je meer dan 8 samples per pattern kan gebruiken. En daarnaast 8 synths aansturen met midi, lijkt me al een hele uitdaging. Meer zou voor mij ook niet hoeven.

Iemand zijn Digitakt al binnen met een besteldatum van rond 24 mei. Had vorige week geleverd moeten worden. Hoop op deze week? Anders lappen ze de leverdata's bij Bax aan hun laars of gaan de schreeuwers en jankerts voor?

Mijne komt morgen binnen... gewoon bij elektron zelf besteld... cut the middle man :)

Ik heb de Digitakt nu een week in huis en uitvoerig aan de tand kunnen voelen. Echt een tof ding, filters en effecten zijn gewoon prima en de overall sound is dik in orde (ook een beetje afhankelijk wat je erin stopt tuurlijk). Gisteravond voor het eerst echt aan de tand gevoeld met betrekking tot de midi, maar daar is hij nog wel erg buggy. Ik had achter elkaar freezes (zelfs met de nieuwste firmware 1.02) Dus als je hem wil kopen voor de midicapaciteiten zou ik toch nog even wachten. Sampletechnisch zit hij super in elkaar en heb ik geen problemen gehad in 1.02.

Je kan overigens de Digitakt het beste vergelijken met de sampleengine van de Rytm. Ik vind de Octatrack echt een heel andere sampler...

Had de hoop dit mijn all in one bakkie zou worden maar begrijp nu dat het geen song mode heeft. Bummer :erm:

Alle,

Zij er hier nog mensen die een wijziging hebben door gekregen van Bax Shop dat de levertijd is gewijzigd. ik heb de bestelling gedaan op 24-4-2017 en de Digitakt zou geleverd worden in week 21 en nu is de status gewijzigd naar week 36 met andere worden is dit nu de levertijd voor de Digitakt als je hem nu bestelt 12 weken.

Ja, ik ga mn order cancelen. Ik ben bax echt he-le-maal beu nu.

Zou deze week geleverd worden. Heb ze vorige week 2x aan de lijn gehad waarin ze dit bevestigden. Krijg nu net een mail dat het week 36 wordt met een excuses en de schuld doorgeschoven naar de leverancier.

Ik bestel daar nooit meer.

Als ik het goed zag in de video kan je per step een ander deel van de sample triggeren, zo kun je je toch behoorlijk om de 8 tracks heen werken door drumloops creatief te slicen of riffs op te nemen ipv One shots - gaaf ding - heel wat anders dan mijn mpc en over bridge is ook wel kickuh

Snap werkelijk niet wat je in Digitakkie ziet.... Ik heb 'm weken terug al geannuleerd.
Mijn Octa -die overigens te koop staat, maar dat terzijde- omdat ik er 2 heb, kan samplen, kan dienen als FX, heeft 8 x midi sec (poly 4-notes), heeft een looper, is stereo en heb je de Monolith synth al eens gehoord op de Octa, da's errug gaaf.

Spam ? welnee...

Octa is teveel man, echt zo'n nerd apparaat waarbij je 2000 jaar aan handleidingen moet lezen om hem voor 20% te snappen. Goed lelijk ook nog eens, die schrale crossfader blehhh. Bende nou unne DJ of unne producer :)

De octa heeft geen probability trigs, geen fillins, erg slechte fx (imho) en vrij gecompliceerde interface (al had ik daar zelf niet zo'n probleem mee). Eigenlijk alles wat de zwarte elektrons leuk maakt heeftie niet. Volgens mij heeft de digitakt ook nog klikvrije looppoints, iets wat op de octa een heel gepiel was volgens mij. Wel jammer dat de DT geen insert fx heeft, maar ben benieuwd wat de eerste grote update zal brengen.

De octa heeft geen probability trigs, geen fillins, erg slechte fx (imho) en vrij gecompliceerde interface (al had ik daar zelf niet zo'n probleem mee). Eigenlijk alles wat de zwarte elektrons leuk maakt heeftie niet. Volgens mij heeft de digitakt ook nog klikvrije looppoints, iets wat op de octa een heel gepiel was volgens mij. Wel jammer dat de DT geen insert fx heeft, maar ben benieuwd wat de eerste grote update zal brengen.

De Octa heeft 3 LFO's per track, 2x FX per track, Individuele snelheden per track, timestretching per track, 2 stereo ingangen/uitgangen om bijvoorbeeld..ik noem maar iets geks..stereo te samplen, performance controls met fader per track ipv alleen wat globaal gedoe.. Om even een kleine greep tegengas te geven in dit plaatje. ;)

Leuk ding wel die Digitakt.. met wat bugs die ongetwijfeld opgelost gaan worden.. Vind het overigens meer een halve Rytm, maar zie de vergelijking met de Octa meer gemaakt worden.. zal wel aan mij liggen, maar voor méér sampler (en wie is hier geen nerd?) is Octatrack nog steeds koning.. in mijn eerlijke opinie.

Zouden ze nu ook sampling aan de Rytm kunnen toevoegen voor wat meer input mogelijkheden.. Gevalletje 'keep on dreaming' waarschijnlijk?

De Octa heeft 3 LFO's per track, 2x FX per track, Individuele snelheden per track, timestretching per track, 2 stereo ingangen/uitgangen om bijvoorbeeld..ik noem maar iets geks..stereo te samplen, performance controls met fader per track ipv alleen wat globaal gedoe.. Om even een kleine greep tegengas te geven in dit plaatje. ;)

Tja, dat dacht ik ook.... ik begrijp overigens wel dat je je nieuw gekochte Digitakt niet meteen wil afvallen.
Heb je de waanzinnige arpeggiator al geprobeerd via midi sequencing op de Octatrack en dan moet je single notes en chords afwisselen in je track... Gaaf ;)

Leuk ding wel die Digitakt.. met wat bugs die ongetwijfeld opgelost gaan worden.. Vind het overigens meer een halve Rytm, maar zie de vergelijking met de Octa meer gemaakt worden.. zal wel aan mij liggen, maar voor méér sampler (en wie is hier geen nerd?) is Octatrack nog steeds koning.. in mijn eerlijke opinie.

Zouden ze nu ook sampling aan de Rytm kunnen toevoegen voor wat meer input mogelijkheden.. Gevalletje 'keep on dreaming' waarschijnlijk?

Daarnaast zie ik de enorme workflow verschillen nog steeds niet (of ik moet iets enorm over het hoofd zien). Sampling en sample management is absoluut eenvoudiger op de Digitakt (dat is ook wel een punt waar de Octatrack wat updates kan gebruiken) maar verder zijn de verschillen qua workflow echt niet zo spectaculair volgens mij.

De Digitakt lijkt inderdaad meer op de sample engine van de Analog Rytm + sampling dan op de Octatrack. Evengoed wel ook een heel leuk apparaat overigens en tegen de verkoopprijs zeker ook een apparaat om te overwegen. :)

Back