Elektron Digitakt: Eight voice digital drum computer & sampler

Beat making powerhouse

attachment.php

Compact, rugged and to the point. Digitakt is a formidable drum machine. With an astounding feature set and an exquisite digital sound engine, the stage is set for a striking encounter.
Rhythm is a fundamental part of music. Off-kilter beats, four on the floor workouts, polyrhythmic excursions all serve the same purpose. They provide musical structure and sometimes they even make us dance.
Digitakt is a new compact drum machine from Elektron. It contains all the necessary tools to make people move to the beat. A digital and highly flexible sound engine, sampling capability, a live-friendly sequencer, the means to control external MIDI gear. Round it off with a super crisp OLED screen and wonderfully tactile back-lit buttons. Done deal.
Drum machines are something of an Elektron speciality. With the Digitakt we show why.

Digitakt highlights

• 8 internal audio tracks
  • 8 dedicated MIDI tracks
  • 1 × Multi-mode filter per audio track
  • 1 × Assignable LFO per track
  • Delay and Reverb send FX
  • Sampling capability

• 64 MB sample memory
  • 1 GB +Drive storage
  • 2 × ¼” input & 2 × ¼” balanced output
  • 1 × High Speed USB 2.0 port
  • MIDI IN, OUT and THRU ports
  • Overbridge support

Attachments

• DigitaktWeb.jpg
    DigitaktWeb.jpg
    40,4 KB · Bekeken: 397
Last edited by a moderator:
Bax Shop loopt de leveringen mis en kan wachten op september? Terwijl er bij verschillende muziekzaken de Digitakt bestelbaar is. Hoe zou dat aflopen met de nieuwe Roland/SE mono synthesizer?

Yw!

Een nadeel is wel dat er een GB power kabel bij zit. Maar due vervang he voor 4 euro met een EU versie :). Is los snoer die je op de Power supply aansluit. Weet je dat alvast ;)

Afgelopen dagen het nieuwe beestje leren kennen. Echt een heel tof apparaat! Gaat vrij snel steeds beter en 't nodigt echt uit om live te tweaken. Een simpele groove is minuten lang interessant te houden en breaks bouwen gaat ook echt goed.

Wat us vooralsnog wel mus is een band pass filter. Hopelijk voegen ze die nog toe.

Gisterenavond binnen gekregen! Erg leuk bakkie zeg en klinkt ook verrassend goed. EU power kabels had ik liggen dus was geen probleem. Hopen dat ze snel nog wat filters toevoegen en iets voor de master!

Hier wat geklooi met mijn eerste 3 Digitakt patterns:

Hier wat geklooi met mijn eerste 3 Digitakt pattern:

Klinkt goed, maar heb je aan 8 tracks echt genoeg ? Das misschien één v/d redenen dat ik hem niet zo snel zou kopen.Vooral als alle [drum] samples (kick/snare/hat/etc) 1 track per sample in beslag gaan nemen. Dan ben je zo klaar.

Ja, maar als je alleen samples wil gebruiken en 1 sample per track neemt, ben je al gauw door je tracks heen.

lekker man :okdan:

Veel dank :okdan:

Klinkt goed, maar heb je aan 8 tracks echt genoeg ? Das misschien één v/d redenen dat ik hem niet zo snel zou kopen.Vooral als alle [drum] samples (kick/snare/hat/etc) 1 track per sample in beslag gaan nemen. Dan ben je zo klaar.

Dank, het is in principe een 'drumsampler' dus ja.. veel drumcomputers hebben ook zo hun beperkingen betreft het aantal drums op aparte kanalen, maar limitaties kunnen ook inspirerend werken voor sommige. Of het genoeg is?? Was het maar zo.. dit is mijn 4e Elektron hier :D

Was het maar zo.. dit is mijn 4e Elektron hier :D

Toch niet allemaal stuk gegaan ??? :P
Maar,,,, toch jammer dat zo'n firma als Elektron voor dat geld niet wat meer tracks toe kan/wil voegen.

Misschien in een andere box. Voor de workflow van digitakt zou 't enkel onhandig zijn.

Het ligt ook an de samples die je gebruikt en hoe je ze kapot maakt/moduleert. Als je Alleen maar standaard drum samples in laadt, dan gebruik je de digitakt niet echt voor z'n volle potentie. Juist samples gebruiken die wat meer ruimte innemen of iets langer zijn en E ritmisch maken dmv lfo en Trigg less trigs, zorgt dat 8 tracks voldoende is. Zeker als je nog externe synths gaat sequencen.

Laatst gewijzigd:
Je kan in theorie per track 64 samples gebruiken, elke step een nieuwe, maar wel steeds maar 1 per track tegelijk. Dat is best veel eigenlijk :)

Je zit wel aan het maximum van 128 samples in ram geloof ik, maar een drumkit van 128 samples lijkt me behoorlijk horror eigenlijk. Dus dat moet vast genoeg zijn.

In theorie klinkt dat wel leuk idd, maar met een monofoon apparaat heb je daar natuurlijk niks aan.
Als het nu 16 tracks waren die je over 8 sporen mono kon verdelen ala S950, was dat met het oog op live natuurlijk ook een stuk toffer geweest met tracks muten enz. Ipv gelijk een hele drumtrack weg te moeten halen.

Daarnaast zitten 8 miditracks ook in no time vol als je er een racksampler als bovengenoemde aanhangt en dingen chromatisch in wilt spelen. Dit is voor mij toch wel de reden dat ik hem nu nog niet heb gekocht, anders was het hoogstwss mijn mainsequencer en sampler geweest. Mss dat als hij over een tijd nog wat goedkoper mocht zijn ik m uiteindelijk alsnog haal...

Met een monofoon apparaat waarmee je drumt is het prima, of wou je soms akkoorden spelen met je clave en rimshot? Dan kan je beter geen drumsampler kopen :)

Ik ben meer het type die liever zelf bepaalt wat er mogelijk is met het apparaat dan dat ik opvolg wat het volgens de naam zou moeten zijn :D Dus ja ghehe

Maar ff serieus, met een hihat op elke 16e tel heb je al 1 hele track weg waar je verder niks meer mee kan. Of een crash die wat ruimte nodig heeft met zn staart. Je bent er sneller doorheen dan je denkt.. 16 interne tracks ipv 8 lijkt mij in principe niet zo'n hele ingrijpende toevoeging/verandering en zorgt voor wat meer ruimte (denkruimte) in de workflow. Maar ja ik ben ook geen samplerbouwer dus wie weet heb ik het wel helemaal mis! ;)

open hihat closed hihat? das alweer twee samples :) Verder heb je geen reverbtails nodig want interne fx zijn super, dus dat kan kort, en dan is het al snel een stuk makkelijker. na een conga kan er makkelijk een rimshot of clave op hetzelfde kanaal. En daarnaast, meeste klassieke drumcomputers hebben ook geen 40 geluiden kits, en degene van vroeger die dat wel hadden is iedereen alweer vergeten. Kits van zeg 12 geluiden waarbij een paar choken is exact het recept van de goede drumcomputer.

Drumsamplers heten trouwerns niet enkel drumsamplers om jou te dwingen of sturen, maar zijn er ook op ingericht. Mono, geen echte looping/timestretching etc, specifieke effecten, dat kan je negeren en denken dat je er wel een orchestra library in kan gooien, ik denk dan dat is niet handig ;)

Het komt bij mij iig een beetje over alsof je een koekepan koopt en dan onder het mom van ik laat me niet beperken daar aardappels in gaat koken en een online review schrijft waarin je aangeeft dat de randen wel heel laag zijn en er zo weinig aardappels in kunnen...

Mwa, ik maak hele beats op de Akai S900, wat in principe op hetzelfde neerkomt als de Digitakt. Alleen dan nog een tikkeltje beperkter qua opslag, effecten filters en de hele reutemeteut. Dus het kan wel degelijk en makkelijk ook, dus weet ook goed wat wel en niet mogelijk is met de 8 sporen in de Digitakt.

Ik geef alleen aan dat net zoals Djazid hierboven vermeld het mij net weerhoudt van het kopen van de Digitakt voor deze prijs en het vervangen van mijn MPC2000xl. Dan heb ik het nog niet eens over individuele uitgangen :)

Maar ik loop ook maar te zeiken ook, het is een heel mooi ding waar genoeg mee kan. Maar voor mij is het echt net net niet

Ik vind het zelf erg jammer dat er geen realistische pianogeluiden in een Jupiter 8 zitten.

Back