arpeggio

jaxxon

\\\Rock Hard & Prosper///
Zo maar eens wat actiever gaan posten. Al veel geleerd maar ik heb nog wel eens een vraagje. De zoekfunctie levert ook niet altijd een antwoord.

Mijn vraag van vandaag is: Wat is (een) arpeggio (arpeggiator)?

Mijn dank is bij voorbaat groots...:)

Hoe breng je dit begrip onder woorden...... (ik zal m'n best doen)

Een arpeggio is een patroon van losse noten binnen hetzelfde akkoord dat zich iedere keer herhaald.

Bijna iedere synth heeft 'n automaatje hiervoor, zal wel werken met lfo's, dco's of tca's......
Maar een echte die-hard zonder theoretische synth-kennis (zoals ik) die wel weet hoe het zit met akkoorden, ramt ze ff uit de losse pols in. 8o)

Dus je drukt een toets in en dan speelt de synth nog meer tonen. Is dat in één keer als een soort akkoord of is dat achter elkaar?
Die tonen die horen waarschijnlijk bij de ingedrukte toon volgens de regels van de muziektheorie?

De klassieke arpeggiator werkt op zo'n manier dat je een paar toetsen inhoudt en dat deze met een gezette interval van hoog naar laag en weer terug of in de volgorde waarin je ze indrukte afgespeeld worden.

Druk je dus snel E C# F in dan heb je met up/down C# E F E C# E F E met een gezette interval tussen de noten.

Tegenwoordig heb je ook synthts voor luie mensen, zodat je een arpeggiator onder een bepaald geluid hebt wat met een toets werkt, dus dat je alleen de root note (laagste noot) in hoeft te drukken en dat ie vanzelf de arp doet.

Sommige arpeggiators kunnen ook andere dingen dan alleen toontjes spelen, die kun je aan dingen als filter cutoff koppelen of zelfs door patches heen laten stappen. Een soort gecontroleerd sample & hold LFO, heel erg bruikbaar soms!

Oudere arpeggiators werden gesynced door een trigger signaal in te sturen, bijvoorbeeld een rim uit een drumcomputer. Tegenwoordig is alles MIDI sync.

Een arpeggiator doet niks anders dan dit : je speelt een akkoord (C-E-G) dat zonder arpeggiator gewoon 'tegelijk' zou klinken als een akkoord.

Als deze -wel- aanstaat speelt 'ie eerst de C, (laat de C los) dan de E (laat de E los) , dan de G (laat de G los) en weer voorafaan. C>E>G>C>E>G is 'up'
G>E>C>G>E>C is 'down'
C>E>G>E>C>E>G>E> is 'up & down'.

Dan kun je ook nog octaven instellen; ook al speel je een enkel akkoord, dan 'verzint' de arpeggiator gelijk de 'hogere versie' erbij.

C1>E1>G1>C2>E2>G2>C1>E1>G1>C2>E2>G2 etc.

Er is ook nog iets dat bij een Korg 'latch' heet (en bij een Q rack "hold") - het zorgt ervoor dat je kunt loslaten en dat 'ie dan automatisch doorspeelt.

Software synths hebben vaak geen arpeggiator, maar Cubase SX heeft als 't goed is iets genaamd "Arpache 5", en dan zijn er vast nog wel ergens shareware of freeware arpeggiators. De meeste virtueel-analoogjes zijn complexer dan de 'up, down, up & down'; de Novation Nova heeft bijvoorbeeld een stuk of 384 complexe voorgeprogrammeerde patronen, de AN1x heeft er ook een stel (maar kan ze niet over MIDI uitzenden, dus da's ongelofelijk jammer).

Die tonen die horen waarschijnlijk bij de ingedrukte toon volgens de regels van de muziektheorie?

Nee... de theorie is van jezelf :).

Is het begin van New Born(ik geloof dat het zo heet) van Muse een voorbeeld van een arpeggiator misschien?

Het is me trouwens al een stuk duidelijker wat een arpeggiator doet. Maar er blijkt dus nogal een verschil te zitten tussen de verschillende synths.

Bedankt!!!:okdan:

Origineel geplaatst door jaxxon
Is het begin van New Born(ik geloof dat het zo heet) van Muse een voorbeeld van een arpeggiator misschien?

Yep, echt een standaard patroon. Klinkt als een juno-60...

In het nummer Bliss van Muse zit ook een synth met een arpeggiator-lijntje. New Born weet ik niet (ken t nummer niet)

Bliss van Muse

Ja kan ook wel dat nummer zijn. In ieder geval met die videoclip dat hij aan het vallen is door een soort tunnel en uiteindelijk in de ruimte uitkomt.

Klinkt als een juno-60...

Toch altijd knap hoe mensen een geluid herkennen...

Ik vraag me af hoe jullie kunnen horen of iets een arpeggio is of niet. Een ARP speelt voor jou de noten die je met je akkoord indrukt ... maar je kan ze even goed zelf spelen of in je sequencer opnemen. Ik heb ooit eens van iemand gelezen dat ie de arpeggio van het begin van Spiral (Vangelis) zo knap vond ... was gewoon een stepsequencer van een Moog.

Een ARP kan leuk zijn om mee te spelen en het kan soms inspirerend werken, maar is zeker geen noodzaak (maar da's een mening zoals een ander ;) ).

ARP's worden tegenwoordig ook wel eens gebruikt om sommige nuances van bv fluiten te kunnen leggen. De MOTIF's van Yamaha zijn daarmee uitgerust. Ik heb hier zelf nog niet mee gespeeld, maar ik kan me inbeelden dat daar wel leuke dingen uit verder kunnen komen.

:doei:

Ja kan ook wel dat nummer zijn. In ieder geval met die videoclip dat hij aan het vallen is door een soort tunnel en uiteindelijk in de ruimte uitkomt.

dat is bliss ja:)

Arpeggiator is een macro voor afspelen van noten op synths. :D

Origineel geplaatst door fuse
Arpeggiator is een macro voor afspelen van noten op synths. :D

LOL :D

Fuse vergeet waarvoor kompjoeters dienen ! Hij denkt voort in office-termen !!

Fuse: Computers zijn er om muziek mee te maken ! En verder voor helemaal NIX ! (o ja, synthforum.nl dan...)

Back