Hey m'n eerste post hier, al volgde ik het forum al jaren stiekem hier en daar onder een oude username/emailadres
. Na diverse avonturen met software, teveel pc-afhankelijk midi spul (tot aan Maschine Studio's aan toe) en de nodige MC-808 en gerelateerde fun na een kennismaking met de MS-20 Mini op zoek gegaan naar wat ik echt wilde.
Ik kom zelf uit de DJ hoek en altijd gezocht naar hoe ik muziek maken nu zelf leuk vond. In iedergeval niet met een muis en een midi keyboard achter fruity loops. Dat leverde alleen maar frustratie op. Ik merkte echter na het aanschaffen van een Novation Circuit (en alles de deur uit gedaan te hebben) dat ik bij het live tweaken van muziek, sequencen, spelen met Synths (wat ik ook kende van de ms-20 uiteraard) en live te 'produceren' spontaan opeens uren mistte in m'n leven, oftewel lekker los kon gaan zonder enige frustratie en met vooral veel genieten.
Het pc-loos performen heeft inmiddels gezorgd voor het ook in huis hebben van een Drumbrute (heerlijk apparaat) en een Bass Station II (vind het geluid en het 'speelgehalte' gewoon lekker
). Dit alles gaat door een scale van DJ spul (standaard pioneer mixer, rm1000 effect module), maar eigenlijk wil ik meer
!
Na veel gelezen, veel gedacht, veel youtube gekeken was het stiekem nog best lastig om iets te bestellen en niet meteen 1500 euro uit te hoeven geven. Ik weet nog niet precies wat ik wil, want zowel standalone modulaire VCO's los te laten gillen is top, maar juist het kunnen tweaken van de losse drumsounds uit de Drumbrute (die heeft losse uitgangen per sound) is ook erg vet (al oa via m'n bass station kunnen doen, voor 1 sound). M'n eerste stap in de modulaire wereld zal dus echt gaan naar het spelen met filters etc om geluiden te tweaken van anderen bronnen. En hier en daar stiekem tzt ook wat sequence/vco spul om naast de filter ook standalone te kunnen werken.
Sorry voor het lange verhaal, te enthousiast, erger nog, te impulsief na teveel filmpjes over Doepfer een eerste setje besteld. Met name dus eigenlijk om extern geluid te tweaken en los weer door te sturen naar een mixer, althans da's de gedachte.
Nu is natuurlijk m'n eerste vraag of ik in de goede hoek zit qua eerste setup, en of ik hier uberhaupt iets mee kan (of is er nog een 'moetje' om het uberhaupt te laten werken?). Ik heb nu deze setup besteld:
- 1x Doepfer A-100LC3 Low Cost Case
- 1x Doepfer A-110-1
- 1x Doepfer A-106 Xtreme Filter (MS20)
- de nodige kabeltjes (die ik nog genoeg heb liggen zelfs)
En visueel is alles beter:
https://www.modulargrid.net/e/racks/view/402659
Ik hoop dat ik niet enorme -noob- vragen stel of dingen probeer die compleet niet kunnen, maar ach dan hoop ik maar dat iemand van jullie me (positief kritisch
) terecht wijst
. Mis ik nu iets om uberhaupt aan de slag te kunnen? Kan ik wel eenvoudig nu mono audio insturen via jack en de output weer richting een mono kanaal sturen of heb ik nu een setup bedacht die al m'n apparatuur spontaan om zeep helpt..
.. ?
Natuurlijk heb ik in 3tellen nog een extra module besteld bij Thomann als het nodig is
..
. Na diverse avonturen met software, teveel pc-afhankelijk midi spul (tot aan Maschine Studio's aan toe) en de nodige MC-808 en gerelateerde fun na een kennismaking met de MS-20 Mini op zoek gegaan naar wat ik echt wilde. Ik kom zelf uit de DJ hoek en altijd gezocht naar hoe ik muziek maken nu zelf leuk vond. In iedergeval niet met een muis en een midi keyboard achter fruity loops. Dat leverde alleen maar frustratie op. Ik merkte echter na het aanschaffen van een Novation Circuit (en alles de deur uit gedaan te hebben) dat ik bij het live tweaken van muziek, sequencen, spelen met Synths (wat ik ook kende van de ms-20 uiteraard) en live te 'produceren' spontaan opeens uren mistte in m'n leven, oftewel lekker los kon gaan zonder enige frustratie en met vooral veel genieten.
Het pc-loos performen heeft inmiddels gezorgd voor het ook in huis hebben van een Drumbrute (heerlijk apparaat) en een Bass Station II (vind het geluid en het 'speelgehalte' gewoon lekker
). Dit alles gaat door een scale van DJ spul (standaard pioneer mixer, rm1000 effect module), maar eigenlijk wil ik meer
! Na veel gelezen, veel gedacht, veel youtube gekeken was het stiekem nog best lastig om iets te bestellen en niet meteen 1500 euro uit te hoeven geven. Ik weet nog niet precies wat ik wil, want zowel standalone modulaire VCO's los te laten gillen is top, maar juist het kunnen tweaken van de losse drumsounds uit de Drumbrute (die heeft losse uitgangen per sound) is ook erg vet (al oa via m'n bass station kunnen doen, voor 1 sound). M'n eerste stap in de modulaire wereld zal dus echt gaan naar het spelen met filters etc om geluiden te tweaken van anderen bronnen. En hier en daar stiekem tzt ook wat sequence/vco spul om naast de filter ook standalone te kunnen werken.
Sorry voor het lange verhaal, te enthousiast, erger nog, te impulsief na teveel filmpjes over Doepfer een eerste setje besteld. Met name dus eigenlijk om extern geluid te tweaken en los weer door te sturen naar een mixer, althans da's de gedachte.
Nu is natuurlijk m'n eerste vraag of ik in de goede hoek zit qua eerste setup, en of ik hier uberhaupt iets mee kan (of is er nog een 'moetje' om het uberhaupt te laten werken?). Ik heb nu deze setup besteld:
- 1x Doepfer A-100LC3 Low Cost Case
- 1x Doepfer A-110-1
- 1x Doepfer A-106 Xtreme Filter (MS20)
- de nodige kabeltjes (die ik nog genoeg heb liggen zelfs)
En visueel is alles beter:
https://www.modulargrid.net/e/racks/view/402659
Ik hoop dat ik niet enorme -noob- vragen stel of dingen probeer die compleet niet kunnen, maar ach dan hoop ik maar dat iemand van jullie me (positief kritisch
) terecht wijst
. Mis ik nu iets om uberhaupt aan de slag te kunnen? Kan ik wel eenvoudig nu mono audio insturen via jack en de output weer richting een mono kanaal sturen of heb ik nu een setup bedacht die al m'n apparatuur spontaan om zeep helpt..
.. ? Natuurlijk heb ik in 3tellen nog een extra module besteld bij Thomann als het nodig is
..
. Ik ben zelf ook op dit formaat begonnen, en je hebt dat ding zo vol met alleen de basale modules.