Hoe maak ik goeie en passende lead- en bas-partijen?

Robi

Hega
Onlangs ben ik weer bezig geweest met een aantal nieuwe tracks (momenteel ligt mijn pc even een beetje plat en heb ik net Windows 10 weer geinstalleerd).
Ondanks dat ik redelijk tevreden ben, worstel ik toch met het feit dat mijn tracks vaak off-tune klinken en dat ik vooral met bas- en lead-partijen er 'naast' lijk te zitten.
Dit vind ik erg jammer en dit wil ik bij mijzelf echt gaan verbeteren.

Hoe kan ik betere en meer passende bas- en lead-partijen gaan maken?
En hoe gaat dit bij jullie in zijn werk?
Ben zeer benieuwd!

Met een klein beetje beginners kennis van muziektheorie kom je een heel eind.

Neem een paar lessen om akkoorden te leren, dan leer je dat vanzelf (te horen). Er staat ook veel informatie op internet en op YouTube zijn veel video's te vinden.

Wij kunnen je hier niet bij helpen ben ik bang. Een forum lijkt me niet de plek op basis muziektheorie bij te brengen.

Kan je een voorbeeld laten horen van iets waar het volgens jou mis gaat?

Ik heb zelf de ervaring met lage bassen dat die soms niet helemaal precies op de juiste frequentie lijken te zitten, terwijl het op zeker de goede noot is, kan een tuning / scaling probleem zijn, misschien te veel resonance op het laag, slechte akoestiek van je ruimte?

Lead hebben dat laag niet dus daar zit het probleem ergens anders, maar dan nog steeds kan het zijn dat er een probleem met je bass is waardoor je lead ook niet meer goed klinkt.

Neem een paar lessen om akkoorden te leren, dan leer je dat vanzelf (te horen). Er staat ook veel informatie op internet en op YouTube zijn veel video's te vinden.

Wij kunnen je hier niet bij helpen ben ik bang. Een forum lijkt me niet de plek op basis muziektheorie bij te brengen.

Ben zeker van plan om een aantal lessen te gaan nemen.
Wil mijn vaardigheden hiermee absoluut gaan verbeteren.

Makkelijkste manier is om voor je begint met het maken van een track een toonsoort kiest. Bijvoorbeeld A mineur om maar aan makkelijke te noemen. Dan maak je akkoorden, baslijn, lead etc. met alleen de noten die in die toonsoort zitten. Dat zijn in A mineur: A, B, C, D, E, F, en G. En gewoon binnen die noten uitproberen wat goed klinkt.

Gebruik je een soort detune o.i.d. op het basgeluid, of pitch bend?
Ik weet niet of dat al mogelijk is met synts, maar het klinkt alsof bepaalde noten in de baslijn zèlf ontstemmen.

Wil vanaf komend weekend weer aan de gang gaan met nieuwe muziekpartijen, songs etc (mijn pc wordt zaterdag weer 'opgelapt').
Wil dan ook meer theorie (akkoordschema's, toonladders etc) gaan toepassen en niet alleen langer meer spelen op 'gevoel' oid.

Hierbij plaats ik nog een link van een vrij recente versie van een song;
https://soundcloud.com/tivolica/tribute-new-version

Ben ook nog wel benieuwd naar meningen, adviezen etc.

wat ik denk is dat je probeert poly bass sounds te spelen. Als je minder noten aanslaat zou het minder moeten zijn. gewoon eens proberen.

Probeer je baslijnen niet zo statisch te programmeren als je zo'n soort basgeluid gebruikt.

Wanneer je in Ableton werkt kun je Spectrum gebruiken om de root note te vinden van je geluiden.

Check:

Back