Al een aantal weken volg ik de prijzen van de Korg MS20 mini en de Minilogue.
Eind december kostte een MS20 bij Bax nog 450 euro, vorige week zou ik 499 betaald moeten hebben. Tot mijn verbazing zag ik net dat ie nu 659 euro moet kosten!
En deze verhogingen gelden ook voor de Minilogue. Even over de grens bij Thomas kijken levert hetzelfde beeld op.
Wat is er aan de hand? Is dit normaal?
Als de dollar stijgt tov de euro ga je dat enkel zien stijgen. Kijk eens naar de grafiek op 4 jaar...
Ach, er zit vast een verse crisis aan te komen. Weldra hoidt elk zijn portemonee weer dicht.
Als de dollar stijgt tov de euro ga je dat enkel zien stijgen. Kijk eens naar de grafiek op 4 jaar...
Ach, er zit vast een verse crisis aan te komen. Weldra hoidt elk zijn portemonee weer dicht.
Als de voorraad op is van een belangrijke leverancier, of er verse contracten zijn bij een nieuw jaar, nieuwe prijsafspraken, tsunamis die harde schijven overspoelen, wie weet wat allemaal speelt.
Misschien bouwen ze nu korgs in de states dankzij trump ipv elders.
Misschien deed korg een update onderhuids en moesten de oude stockjes op.
Was zo met de rytm toen die andere lak kreeg.
En een link naar een handige site om het prijsverloop in de gaten te houden: https://geizhals.de
Wat mij opvalt is dat het niet alleen gaat om Amerikaanse en Japanse fabrikanten maar ook bij Europese fabrikanten als Elektron en Arturia zie bij de online winkels prijsverhogingen (t.o.v. de adviesprijzen).
Ik wou vorig jaar een Focusrite ISA Two kopen voor € 662,-. Toen ik een paar dagen later de knoop door had gehakt en wou gaan bestellen waren ze ineens OVERAL € 999,-
Blijkbaar gebeuren die dingen.
Je hebt sowieso wisselkoersen en daar kan je weinig aan doen buiten wachten. Als die te hoog staan gaan producten uit landen met andere currencies slechter verkopen ivg met lokale producten en verlagen die landen vroeg of laat toch hun koersen... Ofwel koop je dan een Elektron of Clavia synth (zou ik doen) ofwel wacht je op een koerscorrectie (de Aziaten zijn hier vrij goed in om hun producten goedkoop aan de man te brengen en onze bedrijven dood te concurreren) ofwel betaal je de volle pot voor een Amerikaanse synth.
Voor de rest zie je ook dat online winkels elkaars prijzen nauwkeurig in het oog houden en hun prijzen aanpassen. Vaak hebben ze ook een laagste prijs garantie dus als je ze mailt dat je het ergens lager gezien hebt, matchen ze wel die prijs hoor... Dit werkt vaak in beide richtingen: als er een winkel zijn prijs verlaagt, verlagen de andere ook maar als er een verhoogt volgen de andere ook (ik vraag me soms af of ze soms prijsafspraken doen of importeurs/fabrikanten druk uitoefenen om een prijs te zetten).
Wat je ook vaak ziet is dat er net voor een 10% korting de prijs iets omhoog gaat
Ik hou een lijstje voor mezelf bij welke gear ik nog zou willen en wat het me waard is. Als ik het aan die prijs tegen kom, koop ik het en anders wacht ik gewoon... heb zo al aardig wat deals gedaan...
Voorbeeldje JBL lsr 305, week terug 115 stuk, gister 122/129 per stuk, vandaag 149 per stuk. Meeste winkels zetten de voorraad die ze nog hebben ook lekker op de nieuwe prijs. Sommige winkels waaronder Coolblue verkoopt de oude voorraad in elk geval vandaag nog voor 122 per stuk.
Vraag en aanbod. Gewoon wachten en de prijs zal wel weer zakken. Je kan hen ook gewoon mailen en vragen of ze hem nog aan de vorige prijs willen leveren. Lukt ook soms...
Is dat niet dezelfde websoftware die reisburo's/vliegmaatschappijen gebruiken...des te meer kliks des te duurder het wordt en bij minder kliks gaat de prijs naar beneden?
Zou kunnen, maar vanaf een ander ip adres browsen zie ik dezelfde prijzen. Maar inderdaad, heb ook gehoord dat bij vaker naar iets kijken het duurder wordt. Weet niet of dat hier het geval is.
Lijkt me niet
Vliegreizen zijn individueler, valt minder op
Als een sub37 met de minuut omhoog en omlaag zou gaan , dan hadden we het er hier op het synthforum wel over ;-)
Zal wel iets "macro-economisch"zijn
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.