Hoe bak jij je beats?

bombario

Gepokt en gemazeld
Ik maak mijn beats vrijwel altijd op dezelfde manier (vooral loops slicen), maar het kan natuurlijk op vele (creatievere?) manieren. Daarom vraag ik me af: hoe maak jij je beats? Kom maar op met die inspiratie! :mega:

Ik denk,dat ik weldra eens een lp zijn laatste groef ga gebruiken als loop basis, liefst met crackle en dan tape delay of zo

Wat ik de laatste tijd doe is: Een drumideetje in beatboxen, loopje knippen, drums ter vervanging van de wacke beatbox plaatsen en beatbox opname weer weghalen. Dat werkt voor mij het beste als een soort directe vertaling van wat ik in mn hoofd heb. Kan natuurlijk ook door ergens op te trommelen of wat dan ook.

Vrijwel altijd een combinatie van Maschine en losse drumparts, waar ik mappen vol van heb gespaard, combineren.
Soms gooi ik 4,5 dope drumloops erin en plak en knip ik net zolang tot er een eigen beat ontstaat

Bathmutz' manier is inderdaad een goeie om je idee te vangen!

Gebruik meestal mijn Yamaha PSRE413, de Roland MC303, Korg micro X en de Korg Kaossilator ervoor.:D

Ik bak ze minstens op 120, soms wel een uur of twee of langer...
Niet te zuinig met de verstof anders worden ze te droog...

Ik gebruik sinds kort Ableton en een APC40 mk2 dus ik knip een loop als audiofile in slices en zet dat op de apc.
Eventueel gebruik ik sommige slices opnieuw maar dan wat in een hogere en/of lagere toonzetting en ik gebruik dan ook wat effectracks en zo wissel ik wat af.

Ik heb hiervoor ook wel met impaktor app af en toe wat zitten rotzooien, dan kan je via de Ipad alles wat je aan geluid maakt opnemen en met de synthesizer in de app op die manier tot allerlei klanken maken en in loops zetten.

Al bijna 20jaar is de 808 mijn main-beat-machine aangevuld met een 606
Tegenwoordig ook een rits pocket operators erbij en de OP-1 van TE voor wat drum variatie
Af en toe maak ik op mn modulair wat extra drumsounds ter ondersteuning van bovenstaande.

Zijn er ook mensen die een Alesis SR-16 gebruiken? Dat apparaat is zo goedkoop en al zo lang op de markt dat het wel erg fijn zou zijn als je daar wat meer mee zou kunnen doen anders dan 'm als ritme machientje gebruiken om gitaar mee te spelen/oefenen. Ik weet dat een 808-achtige interface veel meeer geschikt is om even snel een beat te bakken. Maar een x0x interface vind je eigenlijk alleen op hele dure machines...

sr16_1200x750_lg.jpg

Zijn er ook mensen die een Alesis SR-16 gebruiken? Ik weet dat een 808-achtige interface veel meeer geschikt is om even snel een beat te bakken. Maar een x0x interface vind je eigenlijk alleen op hele dure machines...

:stupid

Hele series Roland MC-x0x uit de 90's die je nu voor een drol koopt... Of eentje uit de Aira reeks... TR8 bvb... Of de Drumbrute...

:stupid

Hele series Roland MC-x0x uit de 90's die je nu voor een drol koopt... Of eentje uit de Aira reeks... TR8 bvb... Of de Drumbrute...
Drumbrute? Die is € 550. De TR-8 is een geweldig apparaat (op de groene randen na dan, maar daar 's wat aan te doen) en ook die is van een compleet andere prijsklasse. Maar die tip over een Roland MC-303 is een heel goede! Die is 2e hands, net als een nieuwe Alesis SR-16, ong. € 150.

Maar serieus: is er iemand die dat goedkoopje gebruikt? Of is die niet geschikt om even snel een beat neer te zetten?

Ik,gebruik een mix van goedkoop en duur. Boss dr 55 of dr 110 aangevuld met een clockworks van ehx die drie boss dr pad s aanstuurt en een boss pc -2 plus een korg sq -1 om t te syncen.of ik gebruik de op-1 plus de pocket operator of een looper of allemaal tegelijk.

Back