Makkelijkste en snelste manieren om je track te masteren

Je hebt het over bepaalde sporen waar je een HPF opgooit, dat kan uitmaken ja. Bij mastering werk je niet met verschillende sporen, maar met de stereomix. Ik gebruik niet veel hpf filtering tijdens de mastering juist om eerder genoemde problemen te voorkomen.
Sowieso is ELKE stap processing die je doet degradatie van het geluid, hoe minder stappen en hoe beter je deze stappen (eventueel) weet te gebruiken hoe minder deze degradatie is.

Klopt, in mn originele stukje had ik het ook over dat eerst een mix op orde moet zijn, waarin je onbedoeld laag weg kan halen. We zeggen dus eigenlijk allemaal hetzelfde :)

Mijn ervaring is ook dat je niet onnodig snel al het laag moet filteren, alleen als het echt in de weg zit. Als je het doet, gebruik dan een linear phase EQ of bounce het spoor/geluid en haal het laag uit de wave file met een goede audio editor (dus niet realtime). Dan krijg je geen/minder phase problemen.

Interessant dit.

Een goede tip is volgens mij ook altijd, je mix of (master) beluisteren op verschillende speakers. Auto radio, mobiel, huiskamer omgeving, studio monitoren.

Beluister je track, heel zacht..(volume) wat blijft er over.. En hoe klinkt het vol uit.
Maar goed ik heb het van anderen gehoord. Heb zelf niet de ervaring..

Ik ga pas een track echt laten masteren als ik pas een release heb, wat denk ik nog lang gaat duren
Dus daarom probeer ik het eerst zelf te leren

In de mix moet ik eerst beter gaan werken heb ik wel door!!
Dus moet ik eerst zelf alles een beetje uitvogelen met de EQ op elke spoor enz

De synth het laag er meer uit halen en de andere synth meer mid zodat het een mooi geheel word

De kick in 3 of 4 lagen hoog/mid/sub

Ik moet gewoon zelf goed aanleren om elke spoor die ik ga gebruiken, eerst gelijk de EQ afstellen
daarna weer verder naar een andere spoor
Anders wordt het op een duur een rommeltje en heb ik geen overzicht meer

Interessant dit.

Een goede tip is volgens mij ook altijd, je mix of (master) beluisteren op verschillende speakers. Auto radio, mobiel, huiskamer omgeving, studio monitoren.

Beluister je track, heel zacht..(volume) wat blijft er over.. En hoe klinkt het vol uit.
Klopt! Alleen kijk ook atijd uit met je eigen muziek beoordelen. Ik kan je uit ervaring vertellen dat je eigen muziek in een club bijn altijd ruk klinkt. Althans.. dat denk je zelf, maar iemand anders zal dat hoogstwaarschijnlijk niet zo evaren.
Goede tip wat betreft het luisteren op zacht volume nog, dat is de manier om te checken hoe je compressie en limiting klinkt. Dat hoor je bijna niet op hoog volume. Frequentiebalans, en zeker in het laag, kun je daarentegen weer beter checken op een iets hoger volume.

Pfff, ik lees hier weer een hoop theoretische onzin,..

Ik ben er ook mss nog niet,, maar ik kan mijn eigen materiaal toch al mixen met andere Tracks in Recordbox.

De Premaster Edit en Fade In/Out doe ik met Cleaning Lab 2005,, en IL Maximus als compressor

Snap-i5c188.png

Al de premasters trek ik naar -23LUFS met LevelONE.
Dat is wel een heel belangrijke verbetering, dat al je premasters dezelfde loudness hebben vooraleer te masteren !!

Daarna de Mastering Preset van Melda Free EQ, omdat ik ni beter weet, of die klinkt goed

Snap-i5c187.png

Daarna MasterX5, met broadcast Preset, op -4.00db,
Ja sorry, daar heb je de TC Powercore voor nodig, maar ik vind 'm toch goed klinken, en kleur geven,,
dan hoor je het verschil niet meer tussen DIY Matrieel en Echte Tracks van anderen Dat verander Flat naar .. muziek

Snap-i5c189.png

Daarna AM-Munition, om het volume op te trekken

Ozone gebruik ik liever niet.
Dat lijken mij kunstmatige formules,,

Voor zover ik weet is -13.5 LUFS de referentie voor CD Master en -10.5 LUFS voor Broadcasting zoals bv StuBru

Voor mij is die LUFS eenheidswaarde echt een openbaring, want niks is zo irritant dan teveel loudness verschil bij het mixen

Snap-i5c191.png

Wat ik ook ontdekt heb bij Rekordbox, is de Auto Gain van de track, die zet je op in de prefs,
Maar 't is niet de bedoeling dat je die auto gain zelf nog gaat veranderen, ook al is't een knob,,

Snap-i5c192.png

En ten slotte is er nog een setting: "audio niveau van opgenomen bestand automatisch optimalisern"

En ja, De record vol knob zet ik op "10min voor 12u",, want anders is alles al tot 0db

Snap-i5c190.png

Soit, met zo'n tips ben ik zelf vele stappen verder, bv een LUFS waarde van -10.5 db ,
ipv 'luister naar ander materiaal" en regel de Lo Freq bij voor fase verschillen, of wathever,

Nog een tip,, geef geen LO EQ Gain bij de Kickdrum bij producen, ook al klinkt dat dan goed
VST kickdrums hebben al een digitale qualiteit, en daar zit eigenlk al veel teveel lo EQ bij,, ipv de Drumstation door de audio ingang

Soit, sorry om mss kwaad bloed te maken,
maar ik wil gewoon mijn eigen tracks kunnen mixen met andere proff gemasterede tracks

Ik hou me niet bezig met één of twee, of je allerlaatste tracks te willen masteren voor release,
Ik moet daarom ook batch processing doen, da's niet te doen elke track individueel te masteren

Ik probeer de Mastering VST en Presets wel te maken met JRiver. da's ook een zalige verbetering.

Snap-i5c193.png

en tja, ik kan geen geld geven aan proffesionele mastering,, dat moet het label dan maar doen.

alé tja,, Voor mij is't maar hobby, maar 't moet wel energie geven,, Ik wil mijn eigen tracks er ook kunnen in mixen,, :engel::engel:

En sorry voor mss de Topic Hijack mss, maar k geef toch praktische tips,, ipv algemene prit praat,, :)

Laatst gewijzigd:
Wil me er niet teveel mee bemoeien want van mastering heb ik geen kaas gegeten maar om eigen tracks te mixen met tracks van anderen gebruik ik alleen sonnox deflator op de kick, eventueel op synthlead als het nodig is en nog een keer op de masterbus. Als de mix oké is, is dat voldoende in mijn situatie.

Interessant dit.

Ik denk dat je voor deze methode wel een goed geluid systeem moet hebben

met goedkopere soort versterkers en speakers vallen er klanken snel weg met laag volume

Klopt! Alleen kijk ook atijd uit met je eigen muziek beoordelen. Ik kan je uit ervaring vertellen dat je eigen muziek in een club bijn altijd ruk klinkt. Althans.. dat denk je zelf, maar iemand anders zal dat hoogstwaarschijnlijk niet zo evaren.

Inderdaad, en een track is ook nooit af (voor de maker). Accepteren, leren en weer door.

Wat misschien ook nog en een goede luister tip is. Doe je monitoren uit. Kijk niet naar alle knopjes en metertjes. Laat je niet afleiden. Doe je ogen dicht, zit op de juiste afstand van je speakers en alleen maar luisteren.

Ik ga pas een track echt laten masteren als ik pas een release heb, wat denk ik nog lang gaat duren
Dus daarom probeer ik het eerst zelf te leren

De synth het laag er meer uit halen en de andere synth meer mid zodat het een mooi geheel word

De kick in 3 of 4 lagen hoog/mid/sub

Ik moet gewoon zelf goed aanleren om elke spoor die ik ga gebruiken, eerst gelijk de EQ afstellen
daarna weer verder naar een andere spoor
Anders wordt het op een duur een rommeltje en heb ik geen overzicht meer

Nou eigenlijk is het 't beste om geluiden te kiezen die elkaar zowiezo niet in de weg zitten. Dan heb je niet zo veel eq nodig. Ik heb in het begin ook gehad dat ik alles over-eq-de (als dat een werkwoord Is), daar wordt het vaak niet beter van. Maargoed daar leer je wel veel van. Eigenlijk kan je vaak het beste bij elke aanpassing die je doet vergelijken met hoe het daarvoor Was. Is het een verbetering, mooi! Wordt het minder, undo :)

Pfff, ik lees hier weer een hoop theoretische onzin,..

Ik ben er ook mss nog niet,, maar ik kan mijn eigen materiaal toch al mixen met andere Tracks in Recordbox.

De Premaster Edit en Fade In/Out doe ik met Cleaning Lab 2005,, en IL Maximus als compressor

Snap-i5c188.png

Al de premasters trek ik naar -23LUFS met LevelONE.
Dat is wel een heel belangrijke verbetering, dat al je premasters dezelfde loudness hebben vooraleer te masteren !!

Daarna de Mastering Preset van Melda Free EQ, omdat ik ni beter weet, of die klinkt goed

Snap-i5c187.png

Daarna MasterX5, met broadcast Preset, op -4.00db,
Ja sorry, daar heb je de TC Powercore voor nodig, maar ik vind 'm toch goed klinken, en kleur geven,,
dan hoor je het verschil niet meer tussen DIY Matrieel en Echte Tracks van anderen Dat verander Flat naar .. muziek

Snap-i5c189.png

Daarna AM-Munition, om het volume op te trekken

Ozone gebruik ik liever niet.
Dat lijken mij kunstmatige formules,,

Voor zover ik weet is -13.5 LUFS de referentie voor CD Master en -10.5 LUFS voor Broadcasting zoals bv StuBru

Voor mij is die LUFS eenheidswaarde echt een openbaring, want niks is zo irritant dan teveel loudness verschil bij het mixen

Wat ik ook ontdekt heb bij Rekordbox, is de Auto Gain van de track, die zet je op in de prefs,
Maar 't is niet de bedoeling dat je die auto gain zelf nog gaat veranderen, ook al is't een knob,,

En ten slotte is er nog een setting: "audio niveau van opgenomen bestand automatisch optimalisern"

En ja, De record vol knob zet ik op "10min voor 12u",, want anders is alles al tot 0db

Soit, met zo'n tips ben ik zelf vele stappen verder, bv een LUFS waarde van -10.5 db ,
ipv 'luister naar ander materiaal" en regel de Lo Freq bij voor fase verschillen, of wathever,

Nog een tip,, geef geen LO EQ Gain bij de Kickdrum bij producen, ook al klinkt dat dan goed
VST kickdrums hebben al een digitale qualiteit, en daar zit eigenlk al veel teveel lo EQ bij,, ipv de Drumstation door de audio ingang

Soit, sorry om mss kwaad bloed te maken,
maar ik wil gewoon mijn eigen tracks kunnen mixen met andere proff gemasterede tracks

Ik hou me niet bezig met één of twee, of je allerlaatste tracks te willen masteren voor release,
Ik moet daarom ook batch processing doen, da's niet te doen elke track individueel te masteren

Ik probeer de Mastering VST en Presets wel te maken met JRiver. da's ook een zalige verbetering.

en tja, ik kan geen geld geven aan proffesionele mastering,, dat moet het label dan maar doen.

alé tja,, Voor mij is't maar hobby, maar 't moet wel energie geven,, Ik wil mijn eigen tracks er ook kunnen in mixen,, :engel::engel:

En sorry voor mss de Topic Hijack mss, maar k geef toch praktische tips,, ipv algemene prit praat,, :)
Je eerste zin is: Pfff, ik lees hier weer een hoop theoretische onzin,..
Vervolgens kom jezelf met wat volgens jou practisch is, maar je verkondigd ondertussen wel een flink stapel theoretische onzin.
Vooral de zin: 'Daarna de Mastering Preset van Melda Free EQ, omdat ik ni beter weet, of die klinkt goed' baart mij eigenlijk best wel grote zorgen. Een EQ preset tijdens mastering en je weet niet eens of ie goed klinkt? Vooral de boost op 4khz en de best wel grote dip op 800hz verbaast mij in een 'preset'... heeft jou track daar een boost en cut nodig, of doe je dit echt omdat je niet weet wat het doet en er van uit gaat dat een preset het wel voor jou juist zal balanceren?

Dat zijn dus helaas de dingen waar het helemaal verkeerd gaat... Niet daadwerkelijk goed weten te luisteren, geen idee hebben wat iets doet en er vanuit gaan dat alle tutorials op youtube correct zijn en die overal op toe te passen zijn. :(

Het enige waarik het mee eens ben is dat je LUFS waardes zou moeten gebruiken. Die zijn door het k-weighting systeem een veel realisisticher meting dan RMS waardes, die zeggen namelijk heel weinig. Alleen de waardes waar je het over hebt voor CD en broadcast slaan de plank dan wel helaas weer aan alle kanten mis.

Tja, je kunt het vergelijken met koken. "Vlak voordat ik het gerecht opdien doe ik er altijd twee theelepels zout, een theelepel peper en een dopje olijfolie in. De beroemde kok XYZ deed dat ook met zijn Italiaanse gerechten." Je zal maar babi pangang eten... brrr.

hehe tja koken.. Ik volg vaak alle stappen van het recept maar toch ziet het plaatje er vaak beter uit dan dat wat ik maak. Of ze gebruiken een betere pan, of ik schiet weer eens uit....Misschien toch tussendoor vaker proeven :P

Is er dan geen universele stappen lijst, een can't go wrong recept?

1 Kick: zoveel hertz.. - zoveel.. db.
2 snares..
3 hihats..
4 Bas.. etc
5 synths etc.. etc..

Ja Da Goose, Okey, en merci voor de reply,, Maar jij bent een Proffesionele Mastering Enginieer hé :) :)

En ja die waardes van LUFS voor CD en Broadcasting is Reverse Enginering van mij,, Elk muziek genre is mss nog eens anders ook??
Soit, Eerst Al de PreMasters op dezelfde -23.00 LUFS, en daarna Masteren, tot -10.5db LUFS,,
Vergeet het Zogezende Qualiteits verlies om naar -23 LUFS te gaan, of doe dat in >= 32 Bit

Juist Da Goose !??

Ik snap niet dat ik in Ozone die LUFS meter nog niet gevonden heb...
Een TC DBMax wil ik ook wel eens horen, en testen,,

Is er dan geen universele stappen lijst, een can't go wrong recept?

Uncle Bens Plugins... lukken altijd, meestal klaar in minder dan 10 minuten en kosten geen drol :D

Nou eigenlijk is het 't beste om geluiden te kiezen die elkaar zowiezo niet in de weg zitten. Dan heb je niet zo veel eq nodig. Ik heb in het begin ook gehad dat ik alles over-eq-de (als dat een werkwoord Is), daar wordt het vaak niet beter van. Maargoed daar leer je wel veel van. Eigenlijk kan je vaak het beste bij elke aanpassing die je doet vergelijken met hoe het daarvoor Was. Is het een verbetering, mooi! Wordt het minder, undo :)

Klopt inderdaad
die kleine puntjes die juist belangrijk zijn!!
Dat ben ik ook al vaak tegen gekomen dat het juist alleen maar minder wordt
Daarom overschrijf ik mijn projecten ook nooit meer (wat ik van af het begin al had moeten doen)

En als WAV bestand buiten de DAW om gaan editen?
heb ik persoonlijk minder goeie ervaring mee
Stel ik kom in een situatie dat bepaalde frequenties elkaar gaan kruisen
wat bij mij snel bij de sub bas gebeurd
dat andere geluiden zeg maar weggedrukt worden?
kan je dat veel moeilijker met een wav bestand oplossen en dan gaan editen denk ik ?
En op een DAW programma zitten die mogelijkheden denk ik ook wel toch?

En een Label laten masteren gebeurt niet snel dat kost tijd en geld

De laatste tijd heb ik ook meer een gevoel als je een demo stuurt die niet goed gemastert is of geluidstechnische mankementen heeft dat ze je al niet snel serieus nemen
Als het echt een top nummer is dan wel!!

en echt masteren voor op een cd mag ook niet iedereen doen lijkt mij?
er zijn toch normen voor kwa frequenties dat je minder snel een gehoorbeschadiging op loopt?

Back