Pfff, ik lees hier weer een hoop theoretische onzin,..
Ik ben er ook mss nog niet,, maar ik kan mijn eigen materiaal toch al mixen met andere Tracks in Recordbox.
De Premaster Edit en Fade In/Out doe ik met Cleaning Lab 2005,, en IL Maximus als compressor
Al de premasters trek ik naar -23LUFS met LevelONE.
Dat is wel een heel belangrijke verbetering, dat al je premasters dezelfde loudness hebben vooraleer te masteren !!
Daarna de Mastering Preset van Melda Free EQ, omdat ik ni beter weet, of die klinkt goed
Daarna MasterX5, met broadcast Preset, op -4.00db,
Ja sorry, daar heb je de TC Powercore voor nodig, maar ik vind 'm toch goed klinken, en kleur geven,,
dan hoor je het verschil niet meer tussen DIY Matrieel en Echte Tracks van anderen Dat verander Flat naar .. muziek
Daarna AM-Munition, om het volume op te trekken
Ozone gebruik ik liever niet.
Dat lijken mij kunstmatige formules,,
Voor zover ik weet is -13.5 LUFS de referentie voor CD Master en -10.5 LUFS voor Broadcasting zoals bv StuBru
Voor mij is die LUFS eenheidswaarde echt een openbaring, want niks is zo irritant dan teveel loudness verschil bij het mixen
Wat ik ook ontdekt heb bij Rekordbox, is de Auto Gain van de track, die zet je op in de prefs,
Maar 't is niet de bedoeling dat je die auto gain zelf nog gaat veranderen, ook al is't een knob,,
En ten slotte is er nog een setting: "audio niveau van opgenomen bestand automatisch optimalisern"
En ja, De record vol knob zet ik op "10min voor 12u",, want anders is alles al tot 0db
Soit, met zo'n tips ben ik zelf vele stappen verder, bv een LUFS waarde van -10.5 db ,
ipv 'luister naar ander materiaal" en regel de Lo Freq bij voor fase verschillen, of wathever,
Nog een tip,, geef geen LO EQ Gain bij de Kickdrum bij producen, ook al klinkt dat dan goed
VST kickdrums hebben al een digitale qualiteit, en daar zit eigenlk al veel teveel lo EQ bij,, ipv de Drumstation door de audio ingang
Soit, sorry om mss kwaad bloed te maken,
maar ik wil gewoon mijn eigen tracks kunnen mixen met andere proff gemasterede tracks
Ik hou me niet bezig met één of twee, of je allerlaatste tracks te willen masteren voor release,
Ik moet daarom ook batch processing doen, da's niet te doen elke track individueel te masteren
Ik probeer de Mastering VST en Presets wel te maken met JRiver. da's ook een zalige verbetering.
en tja, ik kan geen geld geven aan proffesionele mastering,, dat moet het label dan maar doen.
alé tja,, Voor mij is't maar hobby, maar 't moet wel energie geven,, Ik wil mijn eigen tracks er ook kunnen in mixen,,

En sorry voor mss de Topic Hijack mss, maar k geef toch praktische tips,, ipv algemene prit praat,,