Duin en Fatboy Slim

jaxxon

\\\Rock Hard & Prosper///
Denk wel dat dit de juiste plaats is voor dit topic.

Voor de kenners:

Het nummer Weapon of Choice van Fatboy Slim klopt het dat daar verwijzingen inzitten naar de sci-fi klassieker(boekvorm dus!:) ) Duin van Frank Herbert?

Degene die de boeken kent moet maar eens naar het nummer luisteren. Ben benieuwd of iemand anders dit ook al was op gevallen...

Ken wel de film (en de diverse versies van de spellen).
Die film heeft trouwens een zeer goede soundtrack van Toto.
En Sting speelt er alleen in mee en meer niet.

Boeken(6!) zijn geschreven in de jaren 60/70. Film heb ik nooit gezien maar schijnt wel als kult te worden beschouwd.

En begin jaren 90 kwam het spel dune 1 uiteraard gevolgd door 2. Dune 2 luidde ook een nieuw genre spel in...

Misschien dat je aan de hand van de spellen ook al wat elementen herkent in Weapon of Choice.

Lyrics :

Don't be shocked by the tone of my voice
Check out my new weapon, the weapon of choice

Check out my new weapon, weapon of choice, yeah

A-listen to the sound of my voice yeah
You could check it all out, it's the weapon of choice, yeah

Ahh, It's the new weapon of choice, yeah

Ik weet niet waar de 'weapon of choice' op slaat. In Dune gaat het vooral om de spice (melange) - een stof die alleen te vinden is op de woestijnplaneet Arrakis. Deze verlengt het leven en maakt interplanetaire ruimtevaart mogelijk (navigatie - spice laat je in de toekomst zien zodat je sneller-dan-licht kan reizen zonder dat je tegen shit aanbotst of zo). De navigators van een schip zitten in een tank vol met spice.

"Sound of my voice" zou op de sonische tank kunnen duiden die je in Dune II (het spel) krijgt? :)

2 keer:
You can blow with this,
Or you can blow with that,
You can blowwith this,
You can blow with this,
Or you can blow with us (eerste keer)

Volgens mij niets bijzonders hier.

Walk without rhythm
And it won't attract the worm

Walk without rhythm

Walk without rhythm

If you walk without rhythm
Ah, you never learn, yeah

Deze was heel makkelijk. Op Dune zitten verdomd grote zandwormen die een cruciale rol spelen in het verhaal. Een worm reist onder de woestijn door en heeft een heel gevoelig gehoororgaan. Als hij iets regelmatigs hoort op 't oppervlak (lees - het gallopperen van een dier) schiet hij naar boven en opent een mond zo groot als een laaddeur van een vliegdekschip. De prooi kan geen kant meer uit en zandbodem en al worden in de maag van de worm gezet - het zand laat 'ie achter, de prooi wordt langzaam verteerd.

Als je 'zonder ritme' loopt denkt de worm dat je een natuurlijk fenomeen bent (denk zoiets als tumbleweed), en geen prooi/beest. Als je trouwens in de woestijn wilt overleven; er is een compleet lichaamsomhullend plastic pak met een recycleafdeling voor je lichaamsvloeistoffen - zelfs het vocht in je adem is te kostbaar om verloren te laten gaan. Zonder het pak - vergeet 't maar, je gaat een zekere dood tegenmoet. 't Is niet fris om je eigen pis te drinken, maar als water zo gruwelijk schaars is... tja.

Don't be shocked by the tone of my voice-uh
Check out my new weapon, weapon of choice, and be careful be the lonely

and be careful be the lonely

Ik weet niet of ik 't goed verstaan heb - de lyrics-sites hebben 't volgens mij allemaal ram fout. Dit kan op de alleenheerserij van keizer/dictator/god Leto duiden. Een zandworm van die grootte wordt namelijk niet zomaar ergens uitgeworpen - er zijn op Dune wezens genaamd zandforellen. Smijt er een hoop in een school, en als 't goed loopt vormen ze een aan-elkaar-gekitte zandworm. Leto liet zich door die beesten als het ware 'bekleden', en werd zo dus onoverwinnelijk.

You can blow with this,
You can blowwith this,
You can blow with this,
Or you can blow with (us) (eerste keer)

Tja...

Organically grown, to the heavens without own (?)
To make love to the angels of light, yeah
and my girl

Leto had een zus, maar volgens mij had dit er niet veel mee te doen. Misschien gaat 't over Muad-dib (Paul Atreides, de eerste mannelijke Bene Gesserit & profeet van Dune - een soort Mohammed) werd wel een god-achtige status toegekend.

I guess you just don't understand
I's going beyond bein'a man
As i drift off into the night
I'm in flight-eh

In Dune wordt ook gevlogen met ornithopters.

She's a forest gal no doubt
but I'm gonna hold my groove
Cuz' the music rules, yeah, so groove on baby, check it out

Dit is volgens mij gedaan om aan te sluiten bij de rest. Het kan ook duiden op iets in de latere boeken van Dune die ik niet gelezen heb - ik weet wel dat 't leger van de woestijnplaneet eens op een planeet komt waar een oceaan is. Ze worden allemaal spontaan duizelig van de radicaal andere luchtvochtigheid :).

Halfway between the gutter and the stars, yeah
Halfway between the gutter and the stars, yeah

You can blow with.. etc.

En dat slaat dan weer op de titel van z'n album.

De boekenserie is echt een aanrader - een van de klassieke standaardwerken van science fiction. Bevat ook een handleiding om een succesvol dictatorschap te voeren, en veegt probleempjes als "een miljoen mensen vermoorden om er een miljard te redden" zo van de tafel. Bij sommige planetaire massamoorden wordt er zelfs snerend gekeken naar Stalin en Hitler die maar op een paar miljoen kwamen, terwijl Muad-dib er een stuk of 20 miljard over de kling joeg.

Kijk kijk, nog een liefhebber zo te merken:D

Dit kan natuurlijk slaan op het gebruik van de stem door de Bene Gesserit. Een spraaktechniek waarmee je iemand kan dwingen iets te doen.

en
You could check it all out, it's the weapon of choice, yeah
Weapon of choice kan gezien worden als wapen naar keuze MAAR kan ook vertaald worden als het wapen: keuze. En het laatste kan slaan op Maud-dib. Omdat hij alziend is, weet hij welke mogelijke toekomsten er zijn en door keuzes te maken sturen naar één bepaalde toekomst.

ergens anders gevonden als
Be carefull, we don't know them
Moet ik nog ff over nadenken

Dat over die zandforellen die gezamenlijk een worm vormen had ik nog niet gelezen. Welk deel, ik ben nog bezig met deel 3 namelijk.

Ook elders gevonden
Organically grown
Through the hemisphere I roam
To make love to the angels of life, yeah
and my girl
I guess you just don't understand
It's gone beyond being a man
As I drift off into the night
I'm in flight
She's a boy's scoundral gal
But I'm gonna hold my cool
Cause the music rules, yeah
so move on baby
Check it out
Eerste stuk kan gaan over het profeetschap van Maud-dib maar daar ben ik niet zo zeker van. En de rest ben ik ook nog niet achter

Yoozer bedankt:halleluja
Was deze overeenkomst tussen het boek en de muziek ja toevallig al opgevallen?

Origineel geplaatst door jaxxon
Kijk kijk, nog een liefhebber zo te merken:D

Dit kan natuurlijk slaan op het gebruik van de stem door de Bene Gesserit. Een spraaktechniek waarmee je iemand kan dwingen iets te doen.

Hele goede suggestie, Paul maakt dat mee bij z'n test.

Dat over die zandforellen die gezamenlijk een worm vormen had ik nog niet gelezen. Welk deel, ik ben nog bezig met deel 3 namelijk.

Ik heb alleen deel 1 gelezen (NL vertaling), de rest is hier niet echt ergens in de bieb te vinden... (helaas - er mist ook een hoop Asimov (foundation) en Heinlein) maar ik heb een goede vriend die 1 t/m 7 verslonden heeft zoals ik Harry Potter verslonden heb, en tijdens de oefening voor de Kennedymars lang geleden was 't een leuke manier om de tijd door te brengen, en hij vertelde me over het boek. Nutteloze feitjes zoals dit blijven heel goed steken in m'n kop :).

Yoozer bedankt:halleluja
Was deze overeenkomst tussen het boek en de muziek ja toevallig al opgevallen?

Nope.. ik kwam er gisteren bij het goed beluisteren en de lyrics lezen pas achter dat er 'don't attrackt the worm' in plaats van 'don't attract the one' werd gezegd. Het zou me ook niet opgevallen zijn zonder je topic.

Back