TB303 oscillator transistor vervanging

Designer

audio lab
Hoi, ik wil een 303 oscillator maken,
welke transistoren komen overeen met de originele ?,
welke verkrijgbaare transistoren gebruiken clones ?,
op de xoxbox site hebben ze het alleen over onverkrijgbare transistoren, niet over vervanging ?

Iemand idee ?

2SC945 kan je gewoon nog op veel plaatsen bestellen (bvb Tayda electronics)
voor de rest, als de footprint niet echt uitmaakt zou ik gewoon wat datasheets vergelijken, op veel plaatsen in de 303 maakt het weinig uit wat er zit en als er dan iets anders gebruikt wordt valt het wel te compenseren, tenminste, dat blijkt toch uit bevindingen van anderen dat ik her en der gelezen heb.

kijk ook eens naar de x0xheart, die doet het gehele analoge gedeelte in SMD (en is open source) en klinkt super

VCO:
2x SA733P
4x 2SC536F of 2SC945P
1x 2SK30A-O
1x 2SC1583

Ik heb voldoende voorraad van bovenstaande dus als je wat nodig hebt let me know.

Hey bedankt voor je lijstje, en idd. bij Tayda zijn 3 van de 4 te krijgen.

Alleen de 2SC1583 kan ik zo niet vinden, zo te zien is dat een speciale met meer pootjes ?, nieuw voor mij.
Mischien kan ik inplaats van 1 2SC1583 2 andere gebruiken die overeen komen ?

Laatst gewijzigd:
De 2SK30A-O is erg lastig te vinden en cruciaal voor de sound.

Ik kocht de zeldzame transistoren vroeger bij dalbani.co.uk (had 2SC1583 en de verschillende SK30's). Zie ze nu ook op ebay staan.

De matching is belangrijk omdat anders de tracking van de VCO (per Volt 1 oktaaf omhoog in tuning) niet goed loopt. Zonder matching verloopt de tracking bij temperatuurveranderingen. Hiervoor zit ook R100 in het circuit. Dit is geen normale weerstand maar een weerstand die verandert met de temperatuur (in Engels: tempco).
De opamp is niet heel kritisch. Iets met een lage ingangsweerstand is goed. Dus bv een TL071 of TL072. Wat wel belangrijk is zijn de twee transistoren Q8 en Q28.
Een 2SK30(O) is een geselecteerde JFET. O staat voor orange. De heeft volgens mij een geselecteerde on-voltage. In de 303 zit nog een 2SK30(Y). Y staat voor yellow. Deze JFET heeft een geselecteerde IDss.

Yesss! Die weerstand.
Tempco's hebben normaal een temperatuurscoefficient rond de +3500ppm/C. Als ik google zie ik dat deze weerstand evt. vervangen kan worden door twee 1k tempco's parallel te zetten.
Verder is het niet +5V maar 5,333V. Ik lang geleden aan een 303 kloon gewerkt en van wat ik mij herinner kreeg je het echt goede 303 filtergeluid als de spanning cith op de 5,333V zat. Dit zou dus ook nog een invloed kunnen hebben op de VCO (is toch bijna 7% verschil). 5.333V kun je maken met bv een LM317 met een 10-slagen trimmer

Die tempco resistors zijn niet verkrijgbaar in normale shops.
Die worden niet meer gemaakt zeker ?

Trouwens moet het een negatief tempratuur coefficient zijn?, of positief tempratuur coeffiecient ?
Anders bouw ik wel een potmeter in, voor de opname even tunen aan een DCO.

zoals heiko zegt, 2 x 1k tempco nemen.
Bij de x0xb0x is dit standaard..
Bij de RE-303 wordt dit veel gedaan.

Ik kan je echt nogmaals aanraden om het RE303 forum te volgen, daar is waar alle actie is tegenwoordig.

edit: dacht dat mouser er had, maar vind het ff niet.. wel terug bij willzyx http://willzyx.com/index.php?id_product=8&controller=product maar die prijs zal je niet leuk vinden

De temperatuur coefficient is positief anders werkt het niet. De temperatuurcoefficient van transistoren (om het simpel uit te leggen) is negatief dus de positieve tempco compenseert dit gedrag. Je komt hier niet omheen tenzij je bv een complete DCO-variant maakt (evt. kijken bij Mutable Instruments voor open source code)

Verder is C33 kritisch. Hier kun je niet een simpele schijfcondensator gebruiken. Een low leakage en low soakage condensator is hier nodig. Roland gebruikte volgens mij polypropyleen condensatoren hier. Dit heeft een invloed op het geluid en is bv in de VCF helemaal goed te horen. Hier kun je wel op googlen. Condensatoren is 1 van de geheimen waarom sommige synths zo enorm goed klinken en hun klonen zoveel minder.

Ja, ik heb PP condensatoren voor de 33N, alleen voor de 18N heb ik zo een grijze van tayda voor het filter.
Als iemand weet waar ik 18N PP condensator kan krijgen : is welkom.

De 303 clone die ik nu heb is een blokgolf DCO zonder zaag, ik weet nog niet presies hoe je zaag DCO maakt.
DCO word altijd gereset, en kan je niet die liquid acid soundjes mee krijgen.
Hier hoor je mijn track met de DCO303 : https://soundcloud.com/dj-designer/lissen-to-thiiss-testrec3

Ook ga ik voor de VCF env een aanpassing maken :
VCF env gaat getriggert worden door een aparte pin ( niet van de gate ),
zodat je noten direct achter elkaar kan spelen, zonder dat de envelop niet aanslaat,
scheelt ook weer onderdeeltjes om te solderen.

Oja bijna vergeten :

Een 2SK30(O) is een geselecteerde JFET. O staat voor orange. De heeft volgens mij een geselecteerde on-voltage. In de 303 zit nog een 2SK30(Y). Y staat voor yellow. Deze JFET heeft een geselecteerde IDss.

Die van Tayda is de Y versie, maakt dat veel verschil als ik deze voor de oscillator gebruik ?
Die andere is geselecteerd op een exact aan voltage, wel handig voor een oscillator.
Ik heb al een keer met gewone onderdeeltjes die 303 osc geprobeerd, kwam geen geluid uit, is dus wel belangrijk om de juiste parts te hebben.
Dit maal gaat het lukken!

Zoiezo bedankt voor alle hulp tot nu toe, dat forum ga ik eens bekijken of daar actie in zit.

Back