TB303 oscillator transistor vervanging

Hoeveel verschillende noten kan de TB303 in totaal spelen ?, en welke zijn dat.
Mijn oscillator pakt niet alle 64 noten die mogelijk zijn, de lage noten pakt die niet,
is dat normaal ?

edit : oja, ik heb ook inplaats van dat 27K weerstandje een 47K + 3,9K om de goede note tuning te moeten krijgen.

Laatst gewijzigd:
4 oktaafs

Effectief welke dat zijn kan je zelf beslissen als je niet exact de service manual volgt.

Ik tune ze zelf meestal hoger, zodat max tune een C is, ipv center tune
En ik heb er 1 die exact een octaaf lager is dan de rest

Als je de opamp vervangt voor een rail 2 rail opamp die tenminste 12 volt aankan, heb je gelijk de ( te ) lage noten erbij, heel simpel en verandert niets aan het geluid in mijn schema.
Alleen zit ik nog even te zoeken naar een geschikte opamp hiervoor, iemand een idee voor een rail 2 rail opamp die tenminste 12 volt aankan in DIP verpakking ?
Als dat ik het voorelkaar heb ga ik kijken of ik de tune nog wat hoger kan opvoeren, dan pakt die via de MIDI alle 64 noten.

(...) in DIP verpakking
Is dit per se noodzakelijk? In andere verpakkingen heb je meer keuze, eventueel zou je een adapter kunnen gebruiken.

Edit: hoeveel heb je er van nodig?

Laatst gewijzigd:
Met een gewone lm-kannietophetnummerkomen heb je een drop in vervanging die bijna de hele range beslaat

Met een gewone lm-kannietophetnummerkomen heb je een drop in vervanging die bijna de hele range beslaat

LM358 dus, maar enkele noten niet helemaal juist

iemand heeft geprobeerd met TLC272 en dat zou perfect zijn

LM358 dus, maar enkele noten niet helemaal juist

iemand heeft geprobeerd met TLC272 en dat zou perfect zijn

Hey, helemaal top, die heeft Reichelt ook zelfs, wel prijzig maar high presicion,
LM358 niet presies genoeg zeker.

Is dit per se noodzakelijk? In andere verpakkingen heb je meer keuze, eventueel zou je een adapter kunnen gebruiken.

Edit: hoeveel heb je er van nodig?

Ja, ik wil geen SMD solderen, ik heb nu ook een DAC gesoldeert in SOIC op zo een converter, nu moet die converter weer in een soldeervoetje zeker.

Hoeveel heb ik nodig : eerst 1 om te testen, later even verder kijken.
Dit oscillator schema roept : maak een poly synth, denk dat ik wel 10 nodig ben, 2 acid basslines + een 8 poly synth om mee te beginnen.

(TLC272 ...) Hey, helemaal top, die heeft Reichelt ook zelfs, wel prijzig
Niet waar ik onmiddellijk aan zou denken, maar als het werkt, prima.
De TLC272 ruist wel nog wat harder dan bv. een TL072.
Reichelt is met deze inderdaad wat aan de prijzige kant.

Vermoedelijk niet. In de datasheet van de AN6562 die ik tegenkwam is het niet te vinden, en ik durf m'n hand er niet voor in het vuur te steken, maar waarschijnlijk is het te vergelijken met een LM358. Die ruist nog wat harder dan de TLC272.

Bij Reichelt verkopen ze een versie van de AN6562 gemaakt door Matsushita, waarbij dit kennelijk een oude type-aanduiding is, nieuwere gaan blijkbaar door het leven als een AN1358 (merk op de overeenkomst met die uit de LM-serie). Je zou 'ns eentje kunnen mee bestellen als je daar toch koopt. Om het even uit te proberen.

Laatst gewijzigd:
Wat is belangrijker dan : presisie of ruis ?
Gaat iemand het verschil horen ?

Ik zit nu transistoren aan het matchen, leuk werk is dat, ik doe dat zoals de minimoog handleiding.

Als ik een match heb, bouw ik ze uiteindelijk met een stukje piepschuim erom gedrukt,
dan hoef ik ook geen hittegeleidende pasta te kopen.

Ik doe 2 metingen en match ze op minder dan 1 millivolt, die verdeel ik in klasses :
klasse P : perfecte match ( bestaat niet maar wie weet )
klasse S : < 0,1 millivolt
klasse A : < 0,2 millivolt
klasse B : < 0,4 millivolt
klasse C : < 0,6 millivolt
klasse D : < 0,8 millivolt
klasse E : < 1 millivolt

Beter dan de 2 millivolt die Moog adviseert, als er tog iets mis is met mijn meting zit ik alsnog goed.

Nu heb ik een vraag : wat zijn de meest cruciale transistor paren ?,
De beste match ( klasse A ) gebruik ik voor de VCO,
dan heb je nog 3 paar bij het filter,
welke is belangrijker, die onderin het filter bij de input en reso ?,
of die bovenin het filter bij het stroom,
of die naast het filter ?

Back