Yamaha DX-7 mk2 MIDI specs?

Sly Dog

Tweak, Sample, Loop.
Ik had vanmiddag zoiets van: laat ik de lokale muziekwinkel maar weer es bezoeken om te kijken of er eindelijk weer es iets nieuws te koop is.
Dit was niet het geval, maar ze hadden daar wel een Yamaha DX-7 mk2 staan!
Dus ik een uurtje met dat ding gekloot om te kijken wat je ermee kan en ik kan maar één ding zeggen: lekkere bak!
Resultaat is dan ook dat ik hem morgen ga halen.

Maar nu is mijn vraag wat dit bakkie allemaal aan MIDI-spul herkend.
Alleen note on/off berichten of is deze full tweakable via software?

Wat ik wel weet is dat je van het internet 1000'en banken kan downloaden die je via sysex erin kan kwakken.
Dit werkt prima, even memory protect off zetten, en even de gele 'shit' toets ingedrukt houden en 2 X op de
7-toets drukken (midi ch toets) en je komt in het menu sysex info on/off, deze zet je uiteraard 'on' en nu kan je dumpen. Voor de rest ontvangt-ie noten, velocity, pitch, modulation, aftertouch ook geloof ik.

De parameters kan je niet tweaken, behalve met een speciaal door yamaha ontworpen knoppenbak die zeer zeldzaam is en niet te betalen.

Volgens mij werken dingen als pedal en pressure via MIDI CC's, iig lijkt het wel zo te zijn in de tx81z. Kun je live nog wel iets tweaken, of via je sequencer.

Sly Dog en ik zijn ff lekker aan het kloten geslagen met de DX 7. Gaat al best kewl, maar we zouden 't graag wat willen tweaken met cubase. Nu kunnen we alles met SysEx gaan schrijven, maar daar zijn we nu niet echt goed in... Zijn er ook plugins oid beschikbaar waardoor we 't gewoon met CC kunnen aanpakken???????

De TX81z lijkt helemaal geen fuck te doen....argh....zijn er misschien goedkope FM-modules met wat meer expressie en / of controle van parameters vanuit de sequencer?

De DX7IId is echt een geweldige synth, je kunt er echt bijna alle soorten geluiden uithalen, alleen is de synth echt klote om te programmeren.
Ik heb echt duizenden patches voor die synth, die je gemakkelijk kunt bewerken met sounddiver van emagic. Helaas gebruik ik de geluiden de laatste tijd niet meer, aangezien ik 'm alleen als master keyboard gebruik voor Reason.
Maar mocht ik ooit nog een keer mogen optreden of iets dergelijks, dan gaat de DX7IId mee.
Nu nog alleen iemand vinden om samen muziek mee te maken en eventueel optreden :) .

Origineel geplaatst door foton
Ik heb echt duizenden patches voor die synth, die je gemakkelijk kunt bewerken met sounddiver van emagic.

En Sounddiver, is dat te draaien op een pc of moet je daar een Mac voor hebben?
En is dat dan freeware die gewoon te downloaden is?

Of is er misschien iemand die een mixermapje er voor gemaakt heeft, en die zo aardig wil zijn deze ff te uploaden?

Kweenie of je iets aan deze info hebt, maar je kunt in FM7 (soft-dx) je patches proggen, en vervolgens uploaden naar je dx7. Is misschien niet helemaal de bedoeling, maar werkt wel ok.

Origineel geplaatst door gemmetje
Kweenie of je iets aan deze info hebt, maar je kunt in FM7 (soft-dx) je patches proggen, en vervolgens uploaden naar je dx7. Is misschien niet helemaal de bedoeling, maar werkt wel ok.

Mag ik vragen hoe je dat precies doet, als welke extensie moet je het dan saven in fm7?

Back