Waar te beginnen?

djoutlaw

Nieuwkomer
Hey hey, ik ben volledig nieuw in deze hobby. Ik zou graag house muziek willen makken en heb gekozen om FL studio te gebruiken. De vraag is nu wat is de juiste weg om te starten? De setup en inleiding heb ik al gelezen. Eerst zal ik de DAW moeten kennen, maar hoe geraak ik op wghierna? Moet ik muziek theorie kennen of kan ik zo direct beginnen? Is er een bepaalde stappengang die aangewezen is? Hopelijk heb ik mijn vraag goed geformuleerd? Greetz

Youtube! Filmpjes kijken van anderen die een track opzetten, met alle tips en tricks. Niet teveel vsts installeren, helpt echt niet. Gewoon eentje, sylenth1 bv, nexus of wat anders. En veel klooien. Na vele uren oefenen krijg je het pas onder de knie, tis net alsof je een 'echt' instrument leert spelen :)!

1) Goede ruimte: zowel ergonomisch & acoustisch
2) Goede afluistering: setje nearfield monitors en/of headphone
3) Degelijke werkstation (recente processor met SSD en voldoende RAM)
4) DAW naar keuze
5) Externe, low latency audio interface met min 2 in en 4 uitgangen
6) Midi controller met voldoende toetsen, knoppen, pads
7) Veel geduld en oefenen...

Als het budgetspul moet zijn kan je eens kijken/luisteren naar:
2) JBL LSR305 en AKG K240 oid
5) Focusrite Scarlett 2i4 of 6i6 (2nd edition)
6) Akai MPK249 oid

Ik veronderstel even dat je 1-3-4 al hebt

Idd 1 3 en 4 heb ik al.

Zou het nuttig zijn om muziekleer te doen? Scales en chords etc? En boeken? Of is eigen ervaring belangrijker in het begin? Alvast bedankt!

Ps ik ben ook aant twijfelen tussen fl studio en ableton live 9

Proberen, proberen en proberen. Iedereen die nu begint met muziek maken mag zijn eigen clap opnemen van vreugde. Zoekmachines en Youtube zijn zulke waanzinnige bronnen. Enige wat je hoeft te doen is niet te verdwalen. Een eerste zoekopdracht leverde direct dit op. Gewoon stapsgewijs volgen en je bent onderweg.

Het kan natuurlijk nooit kwaad om wat muziek theorie te leren maar er is zoveel wat je moet leren... sound design, sequencing, mixing, mastering... En voor het muziek genre dat jij ambieer is muziek theorie (notenlezen, akkoorden progressies, toonaarden e.d.) niet het meest essentiƫle. Ik zou me eerder verdiepen in de andere gebieden...

Er is trouwens een urban legend ivm met David Guetta's kennis over muziek theorie...

original.jpg

Volgens mij zijn Ableton en FL studio beiden fantastische DAWs. Ableton is iets prijziger.
Als je extra hardware ervoor wilt om het te bedienen kun je met een tweedehands Push 1 voor Ableton echt heel goed uit de voeten voor niet teveel geld. De 'scale functie erop kan dan ook zeker handig zijn.

FL studio heeft ook een mode om gemaakte clipjes aan te sturen via de Novation Launchpad maar niet de mogelijkheid om te sequencen zoals in de eerste 4 minuten van het filmpje hieronder.
Via de muis is er natuurlijk wel heel veel mogelijk.. en misschien is FL studio (mits je het goed kent) daarin eigenlijk nog wel een creatiever DAW dan Ableton. ;) Maar als je van plan bent met extra controllers te werken is Ableton echt super :)

En als je nog van plan was een externe geluidskaart aan te schaffen.. Kijk eens of daar niet toevallig al een Lite versie van bijv, Ableton wordt bijgegeleverd. Om kennis te maken met een programma alvorens de volledige versie aan te schaffen is dat best aardig.

Kga sowieso een lite versie aankopen want voor hetzetzelfde geld is producen niks voor mij. Eerst ff uitproberen. Daarom wil ik wa raad zodat ik nie verdwaal :)

Ik heb zowel FL als Ableton (en zelfs Logic).

Ik vind Ableton het snelste werken om een ideetje uit te werken of iets uit te proberen. Vooral met een Novation Launchpad oid erbij kan je snel verschillende combinaties van drum/bass/lead lijnen proberen.
Arrangeren valt ook nog goed mee in Ableton maar echt mixen/masteren doe ik toch liever in Logic (of desnoods FL). Die zijn eerder geconcipieerd om lineair op te nemen... Ik zou dus beide houden.

Tip: Novation Launchpads komen met een Lite versie van Ableton. Ableton geeft ook fikse discounts aan studenten.

Als je een controller koopt bijv de Novation Launchpad of de Akai APC 40 mk2 maar ook de mini uitvoeringen van deze 2 dan krijg je bij allemaal de Ableton lite erbij en als het bevalt kan je de upgrade naar standard op de Ableton site doen voor 299 (heb ik ook pas gedaan) en da's goedkoper dan bij andere webshops.
De suite is natuurlijk nog iets uitgebreider maar vooral veel meer loops en samples maar ook wel wat duurder en met de standard kan je bijna net zoveel voor minder geld.
Als je de voor jou geschikte controller hebt dan voelt de flow in Ableton bijna als een instrument en dat werkt echt goed.
Het snel met clips werken, loops maken, slicen icm met zo'n controller is echt top en dat was voor mij de reden om over te stappen van Studio one.

Allen bedankt! Het volgende stappenplan dat ik ga volgen is: 1 maand de trail van ableton nemen en kijken of producen me wel ligt, dan een novation launchey 61 kopen waar de abletonlive intro bij zit. Nu ben ik tutorials aant zien op sonicacademy. Na dit alles koop ik een interface met studioboxen. Zo kan ik wel ff verder :)

Deze link werd een tijdje terug door een forumllid geplaatst en is een volledige cursus van de basics.
Ik vond 'm erg goed.

Back