Digitale piano RD-250s defecte toetsen

Joannavv

Nieuwkomer
Beste mensen,

Onlangs heb ik de digitale piano RD-250s tweedehands gekocht. Tot mijn teleurstelling merk ik dat er enkele toetsen defect zijn (4 stuks verspreid over het toetsenbord). 2 toetsen doen het al druk ik ze harder in, echter werkt de aanslaggevoeligheid dan niet.

Om eens dieper in het probleem te duiken heb ik de piano opengeschroefd (zie afbeeldingen). Nu vraag ik mij af of ik dit probleem zelf kan oplossen. Ik breng de piano liever niet naar een professional aangezien dat vaak veel geld kost en dit een tweedehands exemplaar is.

Ik ontvang graag (schoonmaak)tips om de mogelijkheid te bekijken om dit probleem zelf op te lossen.
binnekant4.jpg

binnenkant piano.jpg

binnenkant2.jpg

binnenkant3.jpg
Alvast bedankt!

Joanna

Hoi Joanna,

Onder de toetsen zitten rubberen dopjes die aan de binnenkant een electrisch geleidend koolstof dopje hebben. Als je de toets indrukt verbindt dit dopje 2 contactjes op een printplaatje eronder waardoor je een toon hoort. Zie onderstaande foto's:

img_20150228_131321-medium.jpg

img_20150228_131533-medium.jpg

Dit zijn wel foto's van een andere Roland maar het idee is hetzelfde. Het zijn 2 contactjes per toets. Als hier stof of ander vuil tussen komt werkt dit toets niet (goed) meer.

Ik heb even in de servicemanual gekeken en ik denk dat de toetsen eraf moeten bij een RD-250. Bij sommige modellen kan je het klavier eruit tillen, omdraaien en er via de onderkant bij maar ik denk dat dat bij de RD-250 niet het geval is.

Als je eenmaal hebt uitgevogeld hoe de toetsen eraf moeten zie je de strips uit bovenstaande foto's vanzelf zitten. Voorzichtig los trekken en de contacten op de printplaat en de binnenkant van de rubberen strips met wattenstaafjes en alcohol (Kruidvat 96% alchol +- 2 euro) schoonmaken. Laten drogen en weer in elkaar zetten. Schoonmaken van die contacten lost in mijn ervaring in 99,99% van de gevallen het probleem op.

Zie eventueel de service manual hier: http://www.synfo.nl/servicemanuals/Roland/RD-250_SERVICE_NOTES.pdf

Back