Microbrute upgrade met extra oscillator

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Ik heb sinds een maand of 2 een mirobrute omdat ik nog niets analoogs had en dat ding kan je op verschillende manieren patchen.
Nou vind ik 'm al gauw wat rauw en weinig body wat logisch is voor zo'n kleine synth met 1 oscillator.
Ik zat wat te kijken op internet en youtube en ik zag een hele aardige clip van iemand die er een Pittsburgh oscillator op had aangesloten en dan klinkt het meteen een stuk voller.
Aangezien Pitsburgh dit niet meer apart verkoopt kom ik bij andere merken terecht zoals Doepfer bijv.
Wat ik wil is als het even kan een wat minder rauw geluid maar wel vol want altijd maar meteen dat schreeuwerige met veel resonantie erin dat bevalt me niet.
Gewoon een wat mooier diep en warm laag.
Wat raden jullie me aan (behalve een andere synth dan ;) ) qua oscillator?
En is het dan alleen een oscillator of heb ik nog iets anders nodig?

Hier de clip, bij ongeveer 9 minuten heeft ie de Pittsburg aangesloten en in tune

Zo ben ik dus uiteindelijk in modular beland. Prima idee. De brute's klinken zowiezo een stuk milder en minder aggresief als je de osc sliders net open zet. Boven de 40% gaan ze zowiezo al iets vervormd het filter in is mijn ervaring. Wellicht dat je de gain van je mixer/ audio kaart dan iets moet openzetten.

Hier is een filmpje wat ik destijds maakte met een doepfer aan een minibrute.

Ik gebruik hier de Volcas voor. Keys of Bass. Stuur midi naar MB en de Volca. Volca naar audio in van MB. Werkt goed zo. White noise als input werkt ook goed om het een wat zachter karakter te geven trouwens.

Ik gebruik hier de Volcas voor. Keys of Bass. Stuur midi naar MB en de Volca. Volca naar audio in van MB. Werkt goed zo. White noise als input werkt ook goed om het een wat zachter karakter te geven trouwens.
Mijn geringe ervaring en kennis speelt hier op: WAT een goede tip zeg! Weet ik meteen waar die ingang eigenlijk voor bedoeld is, ha ha. Meteen geprobeerd met mijn Korg Monologue i.c.m. mijn Korg Volca Keys. Ik heb meteen een hele nieuwe synth, joh. :)

Moog Freqbox werkt ook goed hiervoor, heb ik in het verleden gebruikt. Goede standalone oplossing, hoewel in zichzelf duurder dan de MB. Maar ook voor andere dingen bruikbaar, dus daarom m.i. toch de moeite waard. De Freqbox heb ik nog, de MB niet meer...

Bedankt voor de reakties zover.

White noise als input werkt ook goed om het een wat zachter karakter te geven trouwens.

Als ik me niet vergis heb ik pas geleden een clip gezien van een Vermona mono lancet en daar zat ook noise op volgens mij, had ook best een lekkere sound moet ik zeggen, hij kan acid maar ook redelijk soft als je het nodig hebt.
Ik twijfel wel of ik het geld erin moet stoppen want als ik het clipje hierboven met de Doepfer hoor dan is dat me veel te aggressief.
De moog freqbox ken ik niet maar als die meer kost dan een mb dan kan ik beter de mb van de hand doen en kijken voor een tweedehandse mother 32 want het is toch vooral dat moogfilter wat (voor mij althans) dat mooie ronde laag geeft en niet zo rauw klinkt.
Dan kan je ook meteen een beetje patchen wat het meteen interessant maakt want ik had een paar dagen een dreadbox Erebus in huis en dat was wel een verassing wat daar in zit qua sounds en patching.
Jammer genoeg had die ook zelfs als de resonantie op z'n laagst stond voor mij nog te weinig laag en een scherp randje, waarschijnlijk heeft dat toch met het 12 db filter te maken wat erin zit?
Verder zat er wel een lekker vintage geluid in dat ding moet ik zeggen.
Zoiets met een moog filter erin zou wel heel lekker zijn!
Wat dat betreft kom ik eigenlijk nog wat te ervaring te kort om precies te weten wat ik nodig heb, ik ga nu vooral op m'n oren af.
Da's uiteindelijk altijd het beste maar als je meer ervaring hebt dan weet je natuurlijk ook wel beter in welke hoek je het zoeken moet.

Maar is een combinatie MB en Moog M-32 niet heel erg leuk? Misschien kun je dan ook de envelope en lfo van de MB gebruiken als modulatiebron van de M-32?

Ik heb sinds een maand of 2 een mirobrute omdat ik nog niets analoogs had en dat ding kan je op verschillende manieren patchen.
Nou vind ik 'm al gauw wat rauw en weinig body wat logisch is voor zo'n kleine synth met 1 oscillator.
Ik zat wat te kijken op internet en youtube en ik zag een hele aardige clip van iemand die er een Pittsburgh oscillator op had aangesloten en dan klinkt het meteen een stuk voller.
Aangezien Pitsburgh dit niet meer apart verkoopt kom ik bij andere merken terecht zoals Doepfer bijv.
Wat ik wil is als het even kan een wat minder rauw geluid maar wel vol want altijd maar meteen dat schreeuwerige met veel resonantie erin dat bevalt me niet.
Gewoon een wat mooier diep en warm laag.
Wat raden jullie me aan (behalve een andere synth dan ;) ) qua oscillator?
En is het dan alleen een oscillator of heb ik nog iets anders nodig?

Hier de clip, bij ongeveer 9 minuten heeft ie de Pittsburg aangesloten en in tune

Adding a Eurorack Oscillator to the Arturia Microbrute - YouTube

Lekkere attack daarna ook. Maar ik vind moog 32 toch scherp klinken. MB heeft meer dat romige sh101 karakter. Of ik heb de verkeerde filmpjes gezien. Kan ook :D

Mother-32 is wel weer wat anders (semi modulair en ook maar 1 oscillator).
Ik vond zelf de brutes ook niet zo prettig klinken. Denk anders eens aan een Novation Bass Station 2 of Moog Sub Phatty. Met name de BS2 is een topper qua prijs-geluid-kwaliteit verhouding vind ik.

Filmpje waar ik naar verwees is oud en niet destijds niet bedoeld om een bass patch met een extra oscillator te illustreren. Wat jij hoort is grotendeels het filter in de brute, een extra oscillator gaat de klankkleur niet beïnvloeden.

Hier een soundclip met de sawtooth van een Minibrute

Linkerkanaal: standaard MB Saw output, wat gedraai aan freq en res en een paar filter envelope aanpassingen.
Rechterkanaal: de oscillator output van de saw rechtstreeks van het moederboard MB door een Moogfilter clone. De F-envelope is gedeeld.

(misschien zit links en rechts bij de luisteraar omgedraaid maar je hoort al snel het "rondere"karakter van een 24 Db filter)

https://soundcloud.com/fouro3/testmb-links-moog-rechts-mb/s-AttpM

Maar is een combinatie MB en Moog M-32 niet heel erg leuk? Misschien kun je dan ook de envelope en lfo van de MB gebruiken als modulatiebron van de M-32?

Ja misschien wel maar ik denk dat de brute toch in de verkoop gaat.

Maar ik vind moog 32 toch scherp klinken. MB heeft meer dat romige sh101 karakter. Of ik heb de verkeerde filmpjes gezien. Kan ook

Ik weet niet welke filmpjes je hebt gezien maar hier in de eerste 10 sec van de review bij Nick klinkt hel niet scherp.
Zo heeft m'n mb in ieder geval nooit geklonken.

Denk anders eens aan een Novation Bass Station 2 of Moog Sub Phatty. Met name de BS2 is een topper qua prijs-geluid-kwaliteit verhouding vind ik.

Daar heb ik wel naar zitten kijken omdat het voor die prijs een heel veelzijdige synth is.
Maar dat patchen met de Dreadbox vond ik erg leuk dus ik zit toch wel naar iets patchbaars te kijken, misschien wat doorsparen?

Wat jij hoort is grotendeels het filter in de brute, een extra oscillator gaat de klankkleur niet beïnvloeden.

Dat klopt ook daarom had ik het over een moog filter.
Maar ik moet zeggen dat ie in de clip samen met de pittsburgh wel erg goed klinkt.
Op die manier hoef je ook minder te oversturen omdat je meer body hebt.

Linkerkanaal: standaard MB Saw output, wat gedraai aan freq en res en een paar filter envelope aanpassingen.
Rechterkanaal: de oscillator output van de saw rechtstreeks van het moederboard MB door een Moogfilter clone. De F-envelope is gedeeld.

Klinkt goed, heb je het over een minibrute of de microbrute?
Want ik weet niet precies de verschillen maar ik heb wel 'ns een clip gehoord van een minbrute en dat klonk wel erg lekker, deze;

Soundexample is van een Minibrute maar in dit voorbeeld bewust geen zaken gebruikt die in een minibrute wel mogelijk zijn en in een micro niet. De vco,vcf en vca zijn exact hetzelfde qua design. Voor dit voorbeeld: Low pass filter, saw zonder modulatie en een VCA met attack op 0, decay & sustain vol en release op +\_ 40 %. De Moogfilter clone gaat rechtstreeks naar de mixer zonder vca.

Voor dit voorbeeld: Low pass filter, saw zonder modulatie en een VCA met attack op 0, decay & sustain vol en release op +\_ 40 %.

Oh is dat 'm?
Ja, da's de goeie setting, vind ik ook.
Met de oct op -1 of -2 en eventueel resonantie van 0 tot 40 % en brute factor 50 a 60 %, env amount tussen 20 en 40 % bijv.
Da's voor mij ook de enigste bruikbare setting om toch een beetje volle lage bas te krijgen.
En dan klinkt ie ok vind ik.
Of ik moet een keer wat met acid willen doen, dan gaat de cutoff en de res flink open natuurlijk.
Maar het bruikbare spectrum is voor mijn smaak wat te beperkt zeg maar.

Trouwens; ik gebruikte van de week even de headphone output maar dan merk je wel waar op bespaard is.

Ms-20 mini is ook een optie natuurlijk.

Qua synthese vind ik 'm geweldig voor zover ik daar nu al verstand van heb maar het klankkarakter is niet echt mijn ding.
Althans; wat ik in clips op youtube hoor dan.

Voor dit voorbeeld: Low pass filter, saw zonder modulatie en een VCA met attack op 0, decay & sustain vol en release op +\_ 40 %.

Da's zo'n beetje de setting waar ik 'm ook mee gebruik.
Envelope een procent of 30 en cutoff dicht, res max 40 % en brute factor max 60 % en oct -1 of -2.
Op die manier krijg je wel een lekkere volle bass zonder schreeuwerig te zijn.
Of als ik een keer in acid stemming dan gaat wel de cutoff en res flink open natuurlijk.
Maar ik vind 'm in z'n geheel toch wel wat beperkt qua spektrum maar goed wat mag je verwachten voor die prijs tenslotte?
Van de week voor het eerst de headphone output nodig gehad maar daar is wel op bespaard in ieder geval.
Het zal toch wat sparen worden ben ik bang. (maar wel leuk natuurlijk:mega: )

Prijs/kwaliteit is prima. Zullen meningen over verdeeld zijn. Wat me wel opvalt is de manier waarop VST effecten in een DAW op het signaal van een MB reageren. Lees : het klankpalet aanvullen Logisch zul je zeggen maar ik refereer naar het verschil met een single oscillator software dingetje door een effect of de MB door dezelfde. Haal maar eens een simpele saw met wat vibrato door de Waves plates, ff door de presets gaan en Plotseling spontaan een viool met toetsen. Of door Toraverb. Beetje too much verb/surrealistisch maar dat streelt de oren toch echt wel en dat rauwe rantje blijkt ineens overheerlijke gebakken spek te wezen.

Back