MP 3 is dood !

32kbps mp3's, lekker toch, voor die echt warme vintage digital internet sound van 2000!

MP3 had voor mij allang dood mogen zijn....
En dan zijn er sujetten die vinden dat er geen verschil is tussen een mp3 en een origineel :stupid.
MP3 is dood, leve MP3!

Cheers,
Exo. :mega:
Als je een MP3 hoord op een dikke vette installatie en je hoord een MP3 op een minder systeem zal je het wel horen.
Tijd om eens je oren te laten uitkuisen,
Digitaal kan nooit maar dan ook nooit concureren met analoge opnames .
Gelijk wat er dit op dit moment voor handen is kwa software .

Gelijk wat er dit op dit moment voor handen is kwa software .

Helemaal mee eens.
Heb ooit een mp3-tje opgenomen op een Revox A77 en afgespeeld op een Studer A80 via 6 McIntosh MC75 tube amps over 2 gigantische electrostaten van Martin Logan...
Dit als testtape voor de A80 die hij verkocht.
Hij beweerde nog nooit zo mooi zijn geluid gehoord te hebben...
Hij had plots niet veel zin meer om zijn A80 te verkopen. Toen heb ik snel moeten handelen :D.

Cheers,
Exo. :mega:

Leg eens uit?

En wat heeft dit met MP3's te maken?

Dit is wel een goed artikel over audio encodings aan het andere eind van het spectrum:
https://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Persoonlijk vind ik 320k mp3 echt helemaal prima in 99% van de gevallen bij het afspelen van geluid. (hoewel ik ook een aardige verzameling flac heb liggen)

Ik heb het altijd een ellendig format gevonden. Wel heel geschikt voor preview / demo doeleinden

Ik vind mp3 op 320 kbps voldoende voor veel van de muziek die ik luister, al probeer ik wel altijd ook de flac-versie te krijgen. Er gaat wat verloren, maar voor mij doet dat niet af aan de kwaliteit van de muziek.

Het is een beetje hetzelfde als met televisies. Die technologie gaat in een razend tempo en beeldschermen worden steeds groter en beter, en het beeld steeds scherper en scherper, Full HD, HDTV, HDR... LED, OLED, QLED en ga zo maar door. Toch heb ik bij het zien van een film nog nooit zoiets gehad van 'Wat een kutfilm! Maar als het beeld 10 x scherper zou zijn geweest, zou hij wel echt heel goed zijn'.

Een goede film is een goede film, ongeacht de beeldscherpte, resolutie of hoe je het ook wilt noemen. Een goed stuk muziek is een goed stuk muziek, ongeacht de kbps, en ik luister naar de muziek - niet naar de resolutie of het 'geluid an sich', als zoiets al bestaat.

Toegegeven... er zit natuurlijk wel een ondergrens aan. Als het beeld zo slecht is dat je bijvoorbeeld dingen niet ziet, als het vaag of onduidelijk is, dan mis je dingen. Dat geldt bij mp3's ook. Bij mij gaat die ondergrens bij 320 kbps, maar zelfs bij 128 kbps kun je wat mij betreft nog steeds naar 'goede muziek' luisteren.

is het niet gewoon dat het patent van Frauenhofer tegen zijn einde loopt, mp3 blijft gewoon bestaan toch in het publieke domein ook nog

altijd dat audiofiele huilie huilie boehoeheoe ouwe lullen gezeik over MP3 :D

Dit ja. Fraunhofer verklaart het "dood" en vindt dat iedereen maar moet overstappen op AAC (want beter), oh, en en passent, daar heeft Fraunhofer uiteraard nog wel patenten/licenties voor.

Patenten verlopen, ergo: iedereen kan en mag MP3 encoders/decoders maken voor nop.

Hang de vlag nog niet uit! Mp3 is nog niet dood. Het artikel slaat de plank een beetje mis.

De reden dat Fraunhofer stopt met licenceren van de mp3 patenten is dat de patenten binnenkort verlopen. Dus mp3 in je software/hardware mag nu ook zonder licentie. Ik denk dat we eerder meer mp3 gaan zien nu het zonder licentie gebruikt mag worden

Zomaar stoppen met licenceren van dit soort patenten had anders ook niet gemogen. Er is internationale wetgeving om misbruik van 'standards essential patents' te voorkomen. Het zou ook een beetje raar zijn als een klein onderzoeksinstituut de macht zou hebben om te bepalen dat de hele wereld ineens iets essensieels als mp3 niet meer mag gebruiken.

Ik moet zeggen dat een goede mp3 opname op m'n buizenversterker beter klinkt dan vroeger een cd op een gemiddelde consumenten versterker.
Maar eerlijk is eerlijk, een cd klinkt beter natuurlijk op dezelfde installatie.
Maar zeker zo belangrijk vind ik de opnamekwaliteit want ook een oude goede analoge opname op vinyl kan nu nog steeds behoorlijk goed klinken (Verve of blue note label bijv)
Ik ben in ieder geval happy met mp3 want als ik alle muziek in de auto op cd's zou hebben dan kan ik wel een koffertje aanschaffen en nu zit alles op een 32 gb stick, wel zo handig.

Ik vind mp3 op 320 kbps voldoende voor veel van de muziek die ik luister, al probeer ik wel altijd ook de flac-versie te krijgen. Er gaat wat verloren, maar voor mij doet dat niet af aan de kwaliteit van de muziek.

Het is een beetje hetzelfde als met televisies. Die technologie gaat in een razend tempo en beeldschermen worden steeds groter en beter, en het beeld steeds scherper en scherper, Full HD, HDTV, HDR... LED, OLED, QLED en ga zo maar door. Toch heb ik bij het zien van een film nog nooit zoiets gehad van 'Wat een kutfilm! Maar als het beeld 10 x scherper zou zijn geweest, zou hij wel echt heel goed zijn'.

Een goede film is een goede film, ongeacht de beeldscherpte, resolutie of hoe je het ook wilt noemen. Een goed stuk muziek is een goed stuk muziek, ongeacht de kbps, en ik luister naar de muziek - niet naar de resolutie of het 'geluid an sich', als zoiets al bestaat.

Toegegeven... er zit natuurlijk wel een ondergrens aan. Als het beeld zo slecht is dat je bijvoorbeeld dingen niet ziet, als het vaag of onduidelijk is, dan mis je dingen. Dat geldt bij mp3's ook. Bij mij gaat die ondergrens bij 320 kbps, maar zelfs bij 128 kbps kun je wat mij betreft nog steeds naar 'goede muziek' luisteren.

Mee eens! Het is vaak meer de emotie in een track die wat los maakt, bij mij althans...
Ik heb zat mp3tjes van vroeger met 128 die ik soms, zonder erop te letten, op itunes luister
en het komt zelden voor dat ik me eraan stoor. Maar, de meeste mp3s die ik heb zijn 320 of meer.

Buiten het feit dat patenten verlopen, Mp3 was handig maar de tijd haalt het gewoon in vermoed ik. Gezien de verbindingen steeds sneller worden en standaard de gemiddelde opslagruimte ook toegenomen is lijkt het me niet zo boeiend om muziek veel te comprimeren. In ieder geval niet lossy. De eerste telecom provider heeft recent ook het startsein gegeven voor een "betaalbaar" abbo met unlimited data.
Als je graag sampled en samples maakt zijn MP3 bronnen toch niet zo fijn. Zal me ook niets verbazen als we over een paar jaar MP3 simulator plugins hebben voor die goeie ouwe MP3 sound.
Klein beetje off topic: weet iemand waarom in dit forum een MP3 bijlage 16MB mag zijn maar wav maar iets van 9Mb

Voor thuis naar muziek te luisteren kan er niks tegen een plaat op, die feel, die sound, die geur van de hoes, het artwork enz.
Voor onderweg als je bv gaat wandelen is mp3 wel ideaal, je kan toch moeilijk met een draaitafel, luidsprekers en een zonnepaneel op je kop gaan rondlopen. :D

Zal me ook niets verbazen als we over een paar jaar MP3 simulator plugins hebben voor die goeie ouwe MP3 sound.

Dat heet een 'codec' :P

Dit vond ik wel een mooie quote van dat ene xiph-artikel:

There was a time in the 1990s when I could identify every major mp3 encoder by sound (back when they were all pretty bad), and could demonstrate this reliably in double-blind testing *.

* If it wasn't the most boring party trick ever, it was pretty close.

Gewoon platenspeler in de auto.

Attachments

• platenspeler auto 2.jpg
    platenspeler auto 2.jpg
    173,6 KB · Bekeken: 80
Voor thuis naar muziek te luisteren kan er niks tegen een plaat op, die feel, die sound, die geur van de hoes, het artwork enz.

Haha, ja dat roept meteen herinneringen op als je vroeger een lp kocht ging je tijdens de eerste luisterbeurt ook uitgebreid de hoes bestuderen, thuis of in de platenzaak.
En zeker met de hoezen uit de sixties en vooral seventies had je een hoop van die psychedelische hoezen, denk maar even terug aan bijv de Moody Blues en Yes albums met dat prachtige artwork.
Dat voelt als zo lang gelden dat je vroeger regelmatig in een platenzaak wat lp's ging beluisteren en dan met 1 of 2 naar huis ging.
Dan vond je het ook niet erg om als 16 jarige op de bus/tramhalte te staan met zo'n mooie plaat in je handen.
Het was toen meer beleving maar ik heb wel 'ns goede kwaliteit mp 3 vergeleken met oude platen en mijn idee is dat in veel gevallen de mp3 beter klinkt en dan heb ik het niet over een goedkoop platenspelertje.
Maar goed, iedereen heeft daar zo een eigen mening over.

mp3 was vroeger een makkelijk formaat van muziek om via internet te versturen toen internet nog niet zo snel was, en de computers nog niet zo heel veel geheugen hadden. Het beste is toch gewoon muziek opnemen in wave bestand. 28 bit of hoger?

Back