Waarom is een euro case zo duur?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Ik heb enkele moduultjes van Roland, zie tot mijn verbazing dat zo'n behuizing voor 4 speeltjes 300 + euro kost. Waarom? Waarom zijn die dingen zo duur?
Is het de voeding die 't zo duur maakt? Want met beetje hout en de alu rails kan je 't makkelijk zelf bouwen;
Wat maakt die eurocases zo duur?

Ach, het kan zo duur zijn als je het zelf wil maken. Ik heb bv 1 case zelf gemaakt van wat resthout (oude schutting en een pallet), Frequency Central zelfbouw PSU erin en een busboard (wat je uiteraard ook nodig hebt), plus rails. ben je met een paar tientjes klaar.
case4_01_zps6n2yxvje.jpg

Wil je iet moois, dan ben je uiteraard duurder uit. Zie bv mijn skiff in het draadje met foto's van modulaire systemen. Ziet er veel mooier uit, maar doet uiteindelijk gewoon hetzelfde. Je hebt ook echt niet persé een Ikea Rast nodig; het is handig dat die de juiste maat heeft voor een 84 HP frame, maar met wat knutselen bouw je makkelijk iets soortgelijks. Ik vind zelf 104 HP ook een stuk handiger.

Inderdaad, over het algemeen blijft het toch een nichemarkt dat maakt het altijd wel duurder. Als je in Behringer-aantallen af kunt zetten is dat uiteraard goedkoper. Hen je trouwens 4 van die Roland effect bakjes? Die zou ik dan sowieso niet op Eurorack power aansluiten, die vragen veel meer dan gangbaar is in Euro-land. Gewoon op een stekkerblokje inprikken bespaart je een hoop geld en gedoe.

ja klopt, ik heb er 3 en ga ze niet in zo'n luxe huisje monteren :D

Doepfer bied wel een leuke kleine voedings rail aan tot 4 modules met adapter voor 30€ (dacht ik)
Dan wel je eigen "kastje" verzinnen

Doepfer bied wel een leuke kleine voedings rail aan tot 4 modules met adapter voor 30€ (dacht ik)

4 modules in eurorack? Ik doe vast wat verkeerd :D

Klopt, maar die Roland modules vragen daarvoor veel teveel power. Zo'n mini case van Doefer kan geloof ik 200 mA aan; 1 Roland module vraagt al 450 mA. Dus dat is niet echt een optie.
@Klinkske: een skiff van Moog (zonder power) vind je vaak 2e hands wel voor een €90,-. Mooi afgewerkt, moet je alleen een gat in maken voor je stroomvoorziening naar de modules toe.

Zie de hoge instapkosten als een soort drempel/zelfbescherming tegen een Eurocrack verslaving ;)

Ik zit er zelf ook tegenaan te hikken. Het lijkt me leuk om alleen al wat analoge filters in Eurorack te hebben. Maar een eenvoudige 3u case/skiff met voeding kost nieuw toch al snel 200 euro. Bijv. de Doepfer LC3.

Het lijkt inderdaad duur (is het misschien ook wel) maar bij een gewone synth betaal je ook voor een mooie behuizing. Ik zou het jammer vinden om voor honderden, misschien wel duizenden euro's aan modules te hebben en daar geen fatsoenlijke case omheen te hebben en van goede stroomvoorziening te voorzien. Het is nu eenmaal onderdeel van de stap om modulair te gaan, is gewoon geen goedkope hobby. En ja, je kunt wel besparen, maar tot een bepaalde hoogte (bv door te gaan DIY'en, ook modules). Het is met alle hobby's zo, als je het niet kunt/wilt betalen, dan moet je misschien beter iets anders zoeken wat beter bij je wensen en budget past.

Betalen kan altijd maar ik heb begrepen dat modulair verslavend is en je blijft uitbreiden dus ik,begin er niet aan. Die roland doosjes kunnen lekker los op de desktop. Leek me enkel handig omdat je dan weer enkele stopcontacten uitspaarde met die vervelende brede stekkers.

Duur omdat het niche is met veel handwerk en omdat er - ondanks (zeer) hoge prijzen - nog steeds ruim voldoende vraag/afzet is.

Een hobby breien - waar ook mannen aan verslaafd lijken te raken - is natuurlijk wel wat goedkoper dan modulair, dat kost zelfs (bijna) niets. :D

Het is heel simpel, als je geen grenzen kunt stellen moet je niet - als je verstandig bent - aan modulair beginnen. Tenzij je natuurlijk een
1k0.jpg

in de tuin hebt staan. :)

mja de winkel pakt er 30% op en de btw 21% dan loopt 't snel op natuurlijk. Ik houd ze wel los :)

Betalen kan altijd maar ik heb begrepen dat modulair verslavend is en je blijft uitbreiden dus ik,begin er niet aan. Die roland doosjes kunnen lekker los op de desktop. Leek me enkel handig omdat je dan weer enkele stopcontacten uitspaarde met die vervelende brede stekkers.

Eurorack is zeker verslavend, maar het normale "GAS" net zo toch? Of je nu een stuk of 10 modules per jaar koopt, of 1x per jaar een dure synth komt ongeveer op hetzelfde neer. Voor mij zijn monosynths ook overbodig geworden omdat je eigenlijk zelf je ideale monosynths samenstelt met de filters/envs/sequencers die je zelf leuk vind. Scheelt een hoop ruimte en stekkers.

Ik wacht wel met modulairs/eurorack tot ze bij de action te koop zijn. Ben gekke henkie nie. :D

Back