OB12 Review

Trouwens, ik zie dat je er een te koop hebt Achelousje. Nette prijs!

Mochten er trouwens nog mensen zijn met sound request, vraag gerust. Misschien kan ik je over de streep trekken Achelousjes ob12 te kopen ;)

Dank u.... Blinx
en weet je wat dan nog het gekke is.. er staat bij mijn advertentie op de te koop pagina prijs is nog over te praten... en wat krijg je dan..... gekke die hun oude juno 60 er tegen willen in ruilen of als ik er niet van af kom hem wel voor 400 euro willen overnemen.... dus niet... dan staat hij gewoon met kerst verticaal als kerstboom

Dat ding is zo afgezaagd....door iedereen (oude oberheim freaks....)
als Tiesto.. of JMJ of weet ik het hem in zijn studio of set up heeft staan zijn ze niet meer aan te slepen....... dan moet iedereen er 1 hebben...
droeve shit..

Ik doe hem weg omdat ik gewoon weer meer achter mijn eerste 'oude houte bak' ben gaan zitten...
Piano genoemd.....

kan daar wel eens een threath over beginnen.... wie oh wie heeft hier ooit echt les op gehad....
Tegen woordig is er geen kunst aan om iets in elkaar te stampen.... men neemt.. doosje met beats er in...paar knoppen drukken klaar... oeps vergeet de sampler nog....
Maar effe moeite doen voor een OB....ho maar....:stupid

Anyway Blinx.. bedankt voor het opstarten van deze discussie....werdt eens hoog tijd.

:stupid =( =( =( =( =( =(

Origineel geplaatst door Achelousje
als Tiesto.. of JMJ of weet ik het hem in zijn studio of set up heeft staan zijn ze niet meer aan te slepen....... dan

Daardoor zou een synth idd meer in trek raken (kijk maar naar de jp8000).

Maar deze synth zou best wel kunnen passen bij Tiësto, je kan er lekkere trance geluiden uithalen. Maar goed als je een beetje met synths omkan gaan haal je uit iedere synth trance geluiden.

Re: OB12 Review

Origineel geplaatst door Blinx
Je kan de instellingen van normaal tot veel te extreem instellen. Je moet sommige dingen echt niet te ver open draaien of je krijgt echt de meest ranzige geluiden (zoals bij de FM en unison).
[/B]

Dat extreem instellen is de kracht van de OB12!, dit heeft verder niets te maken of het nu wel of niet een Oberheim is.

Re: Re: OB12 Review

Re: Re: OB12 Review

Origineel geplaatst door dekzster
Dat extreem instellen is de kracht van de OB12!, dit heeft verder niets te maken of het nu wel of niet een Oberheim is.

Ik zie het ook niet als een nadeel, ik zie het als een voordeel. Maar veel mensen kunnen hier niet mee overweg!

Heb het beestje nu een week (met dank aan Achelousje)(en Blinkx voor de review) en valt zeker niet tegen. De unison is vetter dan vet, en kan precies de trance geluiden geven die je in bijna elke club nummer van dit moment hoort. Ook erg vet zijn de zagende saw geluiden. Twee keer saw met een beetje Ring Mod en FM maakt een ongekend snijdend geluid. Voor bas geluiden erg geschikt. Voor de echte lead geluiden heb ik mijn twijfels, maar misschien met wat meer programmeren... De delay is prima, de chorus wat slap, de reverb verdienstelijk, en de distortion matig. De presets zijn zeer slecht, maar dat is al vaker gezegd. Het is dan misschien geen echte Oberheim, het is wel een vette synth voor een lage prijs.
Liefde is... je teringzware synth vanuit Den Haag door de weilanden naar huis slepen. ;)

Origineel geplaatst door wokenangel
, ...........................en de distortion matig.

:confused:

IK HEB ZELDEN ZOVEEL DISTORTION, oeps caps lock even uit, gehoord uit een synthesizer!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ff opnieuw proberen zou ik zeggen.

OB-12 me rug op

OB-12 me rug op

Origineel geplaatst door wokenangel

Liefde is... je teringzware synth vanuit Den Haag door de weilanden naar huis slepen. ;)

Haha ! Ik heb me in andere threads eerder ook al positief over deze OB-12 uitgelaten, maar wat ik vooral leuk vind om nu te lezen: IK HEB 'EM OOK GEBRUIKT IN DEN HAAG GEKOCHT EN 'EM IN EEN LOODZWARE FLIGHTCASE NAAR AMSTERDAM (o.k. met OV) GESJOUWD. Twee dagen last van mijn rug gehad, maar gelukkig al maanden geleden, dat is wel meteen het grootste nadeel geweest van deze mooie stalen bak tot nu toe wat mij betreft !

Veel plezier ermee wokenangel !

Ik vraag me af of je de doktersrekening voor rugklachten kunt verhalen op Viscount/Oberheim :D .
Maar over die distortion, ik weet dat ie ontzetten hard gaat. Heb 'r al bijna mijn speakers mee opgeblazen. Maar het stereobeeld veranderd bij mij, lijkt smaller te worden. De hoge heldere boventonen verdwijnen en ik krijg een hard dof geluid. Klinkt lekker distorted, maar scheurt niet echt mooi. Of heb ik de verkeerde instellingen?

Nope met de distortion verdwijnt een deel van het hoog/laag op een of andere manier...

De ob12 gaat tweedehands weg voor ongeveer 500 euro. Waarom zou je dan een ob12 kopen, er zijn immers ook andere leuke synths voor te krijgen. Wat is nu eigenlijk het unieke van de ob12.

Je kan voor de zelfde prijs bijv een KS-rack krijgen, allebei VA..... maar ja de OB12 heeft toch wel een eigen karakter en een eigen sound en kan lekker ruig zijn. KS-rack is een goede synth maar heeft naar mijn gevoel minder karakter dan de OB12.

Ook heeft de ob12 veel mogelijkheden voor zijn geld die ander synths in deze prijs klasse niet hebben: meer filters, heel veel knoppen, groot scherm, div routing mogelijkheden, phrase sequencertje, goede arp, uitgebreide adsr envelopes, EQ.

En dan heb je naast de velocit/aftertouch ook nog een ribbon controler. Deze 3 zijn aan heel veel dingen te koppelen (volgens mij zelfs meerdere tegelijk maar dat weet ik niet zeker).

Wat ook leuk is, is dat je eigenlijk meer dan 2 oscilatoren hebt, je kan namelijk per osc 3 golfvormen te gelijk aanzetten dus heb je er eigenlijk 6 + ruis = 7 per part. Dan kan je nog gaan layeren (max 4 lagen) dus dan zou je op 28 uitkoment :D. Denk dat dat er genoeg zijn toch ;)

Ik heb zo een rare bug met de OB12 (is een beetje offtopic om het in een review post te zetten, maar is de enige actieve OB12 post, dus vandaar). Wanneer ik zowel in de MIDI in en out een kabel heb zitten (ik gebruik de OB als masterkeyboard voor de RM1x, en stuur sequences uit de RM1x naar de OB12), erkent de OB geen oneven getallen meer!!! Errug vaag, dus in het edit menu kan ik alleen nog maar kiezen uit 2,4,6 enz. Maar het werkt door op de hele OB, dus in de Param EQ kan ik dus wel de tweede schuif, maar niet de eerste bedienen. Het rare is dat er geen midi data wordt verstuurd door de RM1x, (sequence loopt niet, lampjes midi zijn uit), of ontvangen. Ik kan de OB aan en uitzetten, maar de bug blijft. Maar wanneer ik de kabel uit de Midi OUT haal, doet alles het weer prima. Absurd toch, of hebben meer mensen dit probleem gehad?

:)
Heb precies hetzelfde gehad, als ik de OB12 met midi in/out had gekoppeld aan mijn pc ivm de OB12 editor.
Kabels er uit en alles is weer in orde.....

Dus wat ik wil (OB zowel als midi-keyboard als als geluidsmodule tegelijkertijd gebruiken) is niet mogelijk? Zou ik wel jammer vinden, maar is wel mee te leven. Alleen telkens weer die kabelchaos. Maarja, dat hou je toch....

Origineel geplaatst door joriz
speel eens wat met local off en midi filters...

idd, ik gebruik de ob12 ook als masterkeyboard/synth maar heb altijd mijn local off staan en heb er geen last van.

Je kan dit trouwens bij system->midi controls -> local vinden..

Wat ik wel vreemd vind is dat er nooit een rack versie van uitgebracht is.
En ik vind hem lekker klinken, een voor veel meer stijlen dan trance ook goed te gebruiken.

Aan de ene kant wel jammer ja, ding is erg zwaar en neemt veel ruimte in. Maar het heeft ook wel z'n charme. Voor elke functie een knop, en de knoppen zitten veel verder uit elkaar dan bij bijv. een Nord Lead. Vind ik zelf veel fijner werken. En de klank leent zich idd prima voor ander muziekstijlen dan trance. Ik maak de laatste tijd voor minimal techno, en gebruik de OB12 dan om van die rottige FM geluiden met heel korte decay door de mix te gooien. Geeft een goede groove aan het nummer. Je kunt er ook strings-achtige geluiden (heldere geluiden, veel release) uit halen met een raar smaakje. Van die geluiden die Johannes Heil op Illimmunate the planet gebruikt.

Back