System-1m uitbreiden met modular

Maar even voor de zekerheid: die tiptop kit is alles wat ik nodig heb om er modules op te kunnen aansluiten toch? Of moet ik nog aan bepaalde accessoires denken? Komen de boutjes met de modules mee over het algemeen, of moet ik die apart halen?
Meestal worden de schroefjes bijgeleverd bij de modules, dus waarschijnlijk heb je dan wel alles wat je moet hebben. Waar je wel rekening mee moet houden is hoeveel modules je er in gaat stoppen. Standaard kun je op de powermodule (uZeus) die er bij zit maar een x aantal kwijt. Als je meer wil dan moet je een verlengkabeltje erbij hebben. Als je dus denkt die nodig te gaan hebben dan zou ik 'm meteen meebestellen, scheelt je verzendkosten later.
En nog even een vraag: ik zie wel eens patchkabels die 'op elkaar gestapeld' kunnen worden; maakt dit eigenlijk nog iets uit voor het uiteindelijke signaal? Wordt het signaal simpelweg gedupliceerd, of 'gehalveerd'? Kan dit onbeperkt of is er een limiet? Of kan dit alleen voor CV en niet voor Audio of juist andersom?
Dat zijn (over het algemeen) stackables van TipTop (zij hebben het patent). Die kun je net als een gewone passieve multiple gebruiken. Enkel voor pitch CV kun je die best niet gebruiken, dan heb je een buffered multiple nodig.
Of toch maar een hele extra rij erboven?
Hebben jullie tips?
Ik zou inderdaad zoiets doen met een TipTop happy ending kit daarboven. Er zijn best wat modules die in kleine ruimte veel kunnen, bv Batumi, Maths of Rampage. Dan heb je aan 1 row met 84 HP ontzettend veel extra mogelijkheden erbij.

Meestal worden de schroefjes bijgeleverd bij de modules, dus waarschijnlijk heb je dan wel alles wat je moet hebben. Waar je wel rekening mee moet houden is hoeveel modules je er in gaat stoppen. Standaard kun je op de powermodule (uZeus) die er bij zit maar een x aantal kwijt. Als je meer wil dan moet je een verlengkabeltje erbij hebben. Als je dus denkt die nodig te gaan hebben dan zou ik 'm meteen meebestellen, scheelt je verzendkosten later.

Dat zijn (over het algemeen) stackables van TipTop (zij hebben het patent). Die kun je net als een gewone passieve multiple gebruiken. Enkel voor pitch CV kun je die best niet gebruiken, dan heb je een buffered multiple nodig.

Ik zou inderdaad zoiets doen met een TipTop happy ending kit daarboven. Er zijn best wat modules die in kleine ruimte veel kunnen, bv Batumi, Maths of Rampage. Dan heb je aan 1 row met 84 HP ontzettend veel extra mogelijkheden erbij.
Thanks!

Ik heb aardig een idee hoe ik het ga doen :) nog 1 vraag: aangezien ik toch een eigen case ga maken, kan ik misschien beter losse rails, uZeus met flying busboard en power supply halen ipv happy ending kit, of heb ik dat mis?

Als je die rackoren niet gaat gebruiken dan is dat misschien handiger. Is denk ik voornamelijk een kosten kwestie, wellicht ben je goedkoper uit met die HE kit omdat je dan alles op 1 plek besteld. Als je toch voor 19" rack gaat vanwege die Roland module dan lijkt me een HEK toch wel handig.

Heb toch voor de TipTop Mantis gekozen, kon deze voor een leuke prijs krijgen via een sympathiek forumlid :)

Heb nu ruimte genoeg voor modules :) alleen niet zo veel meer op mijn bureau =)

Even een vraag:

Ik zit te denken om een DinSync VCF303 erbij te doen. Ik zou dan deze filter willen gebruiken IPV de interne filter. Nu heeft de System-1m alleen geen gate out oid, dus hoe kan ik de VCF303 envelope triggeren? Kan dat ook evt met de filter ENV van de System-1m met attack en release op 0 en sustain op max? Of moet ik dan een midi to cv module erbij aanschaffen?

Als iemand nog mijn bovenstaande vraag weet te beantwoorden, hoor ik het nog graag. Ik heb de VCF303 nog niet gevonden, maar staat nog steeds op mijn verlanglijstje.

Ondertussen het volgende bedacht:

Ik zit te denken de Roland System-500 505 VCF module te kopen i.c.m. mijn System-1m.

Ik dacht dit te doen door OSC1 van de System-1m naar input 1 van de 505 te sturen en OSC2 naar input 2 van de 505. Dan de output(s) weer terug naar de EXT IN op de System-1m. Op de System-1m mixer sectie zet ik OSC1 en OSC2 volume op 0 en SUB (=EXT IN) op 100.

Filter op de System-1m zet ik vol open (op die manier bypass ik hem), gebruik de filter envelope voor de VCF1 FREQ op de 505 en de Amp van de System-1m kan ik gewoon gebruiken of eventueel ook bypassen en de envelope gebruiken voor de Amp op de 505 (geen idee of dit een voordeel heeft?).

Ik wil perse het signaal weer terug op de system-1m, zodat ik de effecten kan gebruiken en de audio over USB naar mijn MX-1.

Ik moet dan alleen dus van 2 signalen 1 signaal maken. Kan dat via een splitter/merger kabel oid? Worden dan beide signalen gewoon samengevoegd? En is het eventueel ook mogelijk/beter om beide OSC's van de System-1m samen te voegen en naar 1 input van de 505 te laten gaan? Dan houd ik 1 input over voor iets anders.

Ik heb wel eens van die tiptop stack kabels gezien, of black market monomult (beetje overkill), is dat hier eventueel een oplossing voor?

Ik vraag me vooral af wat er precies gebeurt met het audio signaal wanneer je er 2 op zo'n manier samenvoegt. Of is dat meer voor CV bedoeld?

Volgens mij zijn die opties die ik noem alleen voor het multiplyen. Ik denk dat ik toch een mixer module nodig heb, of niet?

Je kunt 2 audio signalen mixen met stackcables. Althans, ik doe het en het werkt, beide signalen zijn dan wel zachter.

Als je weinig ruimte hebt, kijk dan eens naar modules van het merk 2hp.

Heb je wel eens met een oscillator bekenen of de golfvormen dan niet worden vervormd of er extra ruis bij komt oid?

Ik heb op zich ruimte genoeg nog, maar als ik geen extra module nodig heb, dan liever niet!

Ik heb geen oscilloscoop, maar audio mixen met stackcables zal ongetwijfeld iets nadeligs met het geluid doen. Het is dan ook niet gebruikelijk, maar door ruimtegebrek doe ik het met achtergrondgeluiden bijvoorbeeld. Normaliter gebruik ik de Doepfer A-138b mixer, die kost €55, kan je ook niet van wakker liggen.

Uiteraard kan het wel, maar ik denk dat je er al snel achter gaat komen dat je toch wel een mix-module wil. Met passieve mults mixen heb je geen controle over de verhoudingen tussen de twee signalen. Dat het samengevoegde signaal iets minder luid is, is misschien geen probleem als de 1m het weer een beetje kan boosten (wellicht introduceer je daarmee wel weer meer ruis). Als je een beetje handig bent met een soldeerbout dan zou je bv een Manhattan Analog Mix in elkaar kunnen kunnen knutselen. Supersimpel om te maken en wordt alom geroemd vanwege de kwaliteit.
https://www.thonk.co.uk/shop/manhattan-analog-mix-panel-pcb/
Of anders (van eigen bodem) een Ginko Synthese Mix.
Anders is die 2e hands of een MI Shades of Intellijel Triatt altijd fijn.
Als passieve mult kun je ook een cheapo headphone splitter gebruiken. Zoiets als de Intellijel Hub, maar daar heb je goedkope varianten van op diverse Chinese sites.

Oke bedankt!

Er moet dus een mixer komen. Zowiezo ook zit ik me te bedenken, want de osc 1 en osc 2 outputs sturen (neem ik aan?) altijd op hetzelfde niveau hun signaal uit, ongeacht de stand van de knoppen op de mixer van de system-1m - die moeten ook op 0 staan.

Nog een vraag: kan ik voor het mixen van osc lvl naar het 505 filter beter een lineaire of exponentiele mixer gebruiken? Het liefst heb ik dat de knoppen net zo reageren als op de mixer van de system-1m - is dat exponentieel?

Edit: Als ik naar het plaatje van de System-1m kijk, zou je niet de mix output kunnen gebruiken om beide osc's naar een extern filter te sturen?
Ik denk dat je dan het signaal niet meer terug de System-1 in kunt krijgen (wat Manic wil), Ext is zo te zien de enige manier. Dan maak je dus eigenlijk een feedback lus... Jammer dat je niet nog een Ext in bij de VCA hebt.

Inderdaad wat SmartBits zegt!

Ik zit nu te denken aan een tiptop mixz, dan kan ik met 1 module eerst mixen met volume controle richting 505, daarna samenvoegen naar Ext In. Kost wel kleine 100 euro, maar anders heb ik zeker 2 modules nodig volgens mij en kom je nog duurder uit. Of hebben jullie nog betere suggesties?

Trouwens nog even naar de 505 gekeken, maar die heeft ook gewoon een mix modus. Waarschijnlijk (aanname) kun je dus gewoon OSC 1 in input 1 en OSC 2 in 2 doen, de schakelaar bij kanaal 1 op mix zetten. Dan heb je beide signalen op 1 kanaal en kun je dus bv output 1 weer terug naar Ext in op de 1m sturen. Alleen heb je dan geen controle over de onderlinge verhouding qua level, beide zijn even hard. Dus als je die module wil dan zou ik die eerst aanschaffen, tijdje mee spelen en dan kijken wat je mist.

Ik zit nu te denken aan een tiptop mixz, dan kan ik met 1 module eerst mixen met volume controle richting 505, daarna samenvoegen naar Ext In. Kost wel kleine 100 euro, maar anders heb ik zeker 2 modules nodig volgens mij en kom je nog duurder uit. Of hebben jullie nog betere suggesties?
Die TipTop wordt ik niet heel warm van ;). Ik zou dan als ik jou was (als je weet dat je uiteindelijk toch uit gaat bouwen) meteen iets als de MI Veils kopen. Die kan ook mixen maar is meteen ook 4 VCA's. Die ga anders later toch weer nodig hebben en dan denk ik dat je die TipTop minder zal gaan gebruiken.

Trouwens nog even naar de 505 gekeken, maar die heeft ook gewoon een mix modus. Waarschijnlijk (aanname) kun je dus gewoon OSC 1 in input 1 en OSC 2 in 2 doen, de schakelaar bij kanaal 1 op mix zetten. Dan heb je beide signalen op 1 kanaal en kun je dus bv output 1 weer terug naar Ext in op de 1m sturen. Alleen heb je dan geen controle over de onderlinge verhouding qua level, beide zijn even hard. Dus als je die module wil dan zou ik die eerst aanschaffen, tijdje mee spelen en dan kijken wat je mist.
Ja precies, ik dacht ook eerst genoeg te hebben aan iets om 2 signalen te mixen naar 1 om terug te routen naar de System-1m, maar om de verhouding te kunnen aanpassen naar de 505 toe heb ik toch ook een mixer oid met volume regeling nodig.

Die TipTop wordt ik niet heel warm van ;). Ik zou dan als ik jou was (als je weet dat je uiteindelijk toch uit gaat bouwen) meteen iets als de MI Veils kopen. Die kan ook mixen maar is meteen ook 4 VCA's. Die ga anders later toch weer nodig hebben en dan denk ik dat je die TipTop minder zal gaan gebruiken.
Die tiptop doet wel precies beide dingen die ik volgens mij nodig heb. Ik was ook niet van plan om heel veel uit te bouwen.

Maar goed, je zult wel gelijk hebben :p wellicht is die MI Veils wel iets. Als ik het goed begrijp kan ik daar ook 2x 2 signalen mixen naar 1, met volume regeling (+ CV input voor volume regeling)? Ik snap nog niet echt hoe ik daar nu een 2x2kanalen mixer van kan maken? Beetje onduidelijke frontpanel.
=edit=
Manual gevonden, duidelijk!

Nog wel even een vraag: krijg je het "harmonische" distortion wanneer je zo'n VCA overstuurt?

Back